خانه » اجتماعی » میان محیط زیست و سلامتی ما چه ارتباطی هست؟

میان محیط زیست و سلامتی ما چه ارتباطی هست؟

در مورد ارتباط میان محیط زیست و سلامتی ما

میان محیط زیست و سلامتی ما چه ارتباطی هست؟

رابطه‌ی نزدیکی که بین سلامتی انسان و محیط زیست وجود دارد غیرقابل انکار است. غذایی که به انسان انرژی می‌دهد، هوایی که تنفس می‌کند، آبی که می‌نوشد تا نیازهای بدنش تأمین شود و مکانی که در آن زندگی می‌کند و به او امنیت می‌بخشد، همه از محیط زیست او به دست می‌آید که هرگونه آسیبی به آن مستقیماً بر سلامتی جسم و روان او تأثیر می‌گذارد.

ارتباط محیط زیست با سلامتی انسان

رشد جمعیت، نیاز به منابع طبیعی را چند برابر می‌کند و از طرفی دیگر استفاده نادرست و عدم مراقبت از بعضی منابع، باعث آسیب‌های جدی به آنها شده، تغییرات آب‌ و هوایی، شکار بی‌رویه موجودات زنده، جنگل‌زدایی، تخلیه فاضلاب‌های تصفیه نشده در رودخانه‌ها و دریاها و همچنین رها کردن زباله‌های آلوده یا تجزیه‌ناپذیر در طبیعت و مواردی از این قبیل باعث کاهش منابع طبیعی سالم شده و در نتیجه سلامت انسان را با خطر مواجه می‌کند.

آلوده شدن هوای شهرها، باعث به وجود آمدن انواع بیماری‌ها و افزایش مرگ و میر شده است. جنگل‌زدایی نیز باعث از دست رفتن تصفیه طبیعی هوا و همچنین باعث برداشته شدن موانعی که از سیل جلوگیری می‌کرد شده در نتیجه امنیت انسان‌ها و سلامت جسم و جان انسان‌ها را در معرض خطر قرار داده است.

از طرفی محیط زیست همان‌طور که در سلامت جسمانی انسان تأثیر می‌گذارد، بر اندیشه و فکر و اعمال او هم تأثیرگذار است.

آلودگی‌های صوتی و آلودگی هوا بر روان انسان تأثیر منفی دارد. بسیاری از  خشونت‌ها، کم‌حوصلگی‌ها، افسردگی‌ها و اضطراب‌ها در اثر آلودگی‌های محیط زیست به وجود می‌آید.

پس سلامت محیط زیست تأثیر مستقیم بر سلامت جسم و روح انسان‌ها دارد و چه خوب می‌شود اگر همگی در جهت داشتن محیط زیست سالم و حفاظت از منابع طبیعی که خداوند متعال به ما داده تلاش کنیم و شاکر نعمت‌های خداوند باشیم.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *