خانه » اجتماعی » چرا حق حاکمیت انسانها از آن خداست؟

چرا حق حاکمیت انسانها از آن خداست؟

آشنایی با حق حاکمیت خداوند بر انسان ها

چرا حق حاکمیت انسانها از آن خداست؟

سوال: حق حاکمیت از آن کیست؟

پاسخ: حق حاکمیت انسانها از آن خداست؛ حاکمیت به معنای تسلط داشتن بر چیزی است. حاکمیت هر چیزی از آن کسی است که مالک آن باشد . مالک همه هستی از جمله انسان خداست؛ چون خداوند مالک حقیقی  انسانهاست، و از همه امور آگاهی دارد، پس برآنها حاکمیت نیز دارد.

حاکمیت خداوند در قرآن

«قل انی علی بینة من ربی وکذبتم به ما عندی ما تستعجلون به ان الحکم الا لله یقص الحق وهو خیر الفـصلین؛ [۱]

بگو: من دلیل روشنی از پروردگارم دارم؛ و شما آن را تکذیب کرده‌اید! آنچه شما در باره آن (از نزول عذاب الهی) عجله دارید، به دست من نیست! حکم و فرمان، تنها از آنِ خداست! حق را از باطل جدا می‌کند، و او بهترین جداکننده (حق از باطل) است». بینة در اصل به چیزى مى‌گویند که میان دو شى ء فاصله و جدائى مى‌افکند به گونهاى که دیگر هیچگونه اتصال و آمیزش با هم نداشته باشند، سپس به دلیل روشن و آشکار نیز گفته شده، از این نظر که حق و باطل را کاملا از هم جدا مى‌کند.

در اصطلاح فقهى اگر چه (بینة) به شهادت دو نفر عادل گفته مى‌شود ولى معنى لغوى آن کاملا وسیع است و شهادت دو عادل یکى از مصداقهاى آن مى‌باشد و اگر به معجزات بینة گفته مى‌شود باز از همین نظر است که حق را از باطل جدا مى‌کند و اگر به آیات و احکام الهى بینة گفته مى‌شود باز به عنوان مصداق این معنى وسیع است. [۲]

«ما تعبدون من دونه الا اسماء سمیتموها انتم وءاباؤکم ما انزل الله بها من سلطـن ان الحکم الا لله امر الا تعبدوا الا ایاه ذلک الدین القیم ولـکن اکثر الناس لا یعلمون؛ [۳]

این معبودهایی که غیر از خدا می‌پرستید، چیزی جز اسمهائی (بی‌مسمّا) که شما و پدرانتان آنها را خدا نامیده‌اید، نیست؛ خداوند هیچ دلیلی بر آن نازل نکرده؛ حکم تنها از آن خداست؛ فرمان داده که غیر از او را نپرستید! این است آیین پابرجا؛ ولی بیشتر مردم نمی‌دانند!».

پیشنهادی: چه کارهایی را خدا نمی پسندد

۱. انعام/سوره۶، آیه۵۷.
۲. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۵، ص۲۶۳.
۳. یوسف/سوره۱۲، آیه۴۰.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *