خانه » زیست شناسی » تحقیق در مورد انواع هزارپاها و غذایشان

تحقیق در مورد انواع هزارپاها و غذایشان

تحقیق مختصر درباره هزارپاها، غذا، انواع و روش مبارزه با آنها

انواع هزارپاها و غذایشان

هزارپا از شاخه بندپایان و از رده هزارپایان است که دارای دو جفت پا در هر بخش از بدن ( به جز ناحیه سر ) می‌باشد. بیشتر هزار پاها دارای بدن استوانه ای شکل هستند ولی انواع کمی از آنها شکل‌های گوناگون دیگری دارند. هزار پاها می توانند بدور خود بپیچند و بدن خود را مانند توپ گرد کنند. هزار پاها آهسته حرکت می کنند. در اکثر موارد آنها نوعی آفت برای گلخانه‌ها محسوب می شوند و می توانند خسارت زیادی به بار بیاورند.

هزارپاها موجودات شکارچی نیستند و با توجه به رفتار آرام و رژیم غذایی ساده برای نگهداری در خانه به عنوان حیوان خانگی ایده آل می باشند. شمار هزارپایان نسبت به دیگر حشره ها کمتر است هزار پای گوشتخوار بسیار کمیاب و دارای پاهای کمتری نسبت به گونه ی گیاهخوار است ؛ همچنین زهرآگین است ولی زهر آن برای آدمی خطرناک نیست. عمر آنها ۳ تا ۷ سال است و بیشتر در جاهای مرطوب زندگی می کنند.

انواع هزارپا

هزارپاها به دو گونه ی کلی تقسیم نمود:

  1. گوشتخوار
  2. گیاهخوار

غذای هزارپا

گونه ی گیاهخوار بیشتر به خوردن برگ‌ها علاقه دارند دیگر غذاهای هزار پاهای گیاه خوار شامل –ریشه گیاه، بافت های مرده گیاهی و بعضی مواقع از ساقه گیاهان تغذیه می کنند.

گونه ی گوشتخوار نیز از زنبورها و سوسک ها تغذیه می کنند. (نوع گوشت خوار، یک شکارچی بوده و به هر موجود زنده ی کوچکی حمله می کند گاهی ممکن است به انسان حمله کند و (هزارپای سمی) با نیش زدن از خون انسان تغذیه کند، البته خیلی کم این حالت پیش می آید و سم آن برای انسان خطرناک نیست.)

روش ازبین بردن و مبارزه با هزارپاها

• از بین بردن جاهای مرطوب، شکافها

• عدم استفاده از خزه درگلدان

• استفاده از شن یا سنگ های ریزه در گدانها

• سمپاشی خاک در فواصل مختلف (با شروع فصل گرما باید سم پاشی انجام شود و نوبت بعد اواخر بهار است و یک ماه بعد باید سم پاشی تکرار شود.)

• مبارزه از طریق امواج فراصوتی ( التراسونیک ): در این روش امواج صوتی ایجاد شده در فـرکانسهای بالاتر از قدرت شنوایی گوش انسان و در محدوده شنوایی جانوران موذی باعث دور شدن آنها از محیط می شود. این روش کاملا بی ضرر و سازگار با محیط زیست است.

بیشتر بخوانید: همه چیز راجع به بندپایان

انواع هزارپاها و غذای آنها

منبع: ویکی پدیا و پارس الکترونیک

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. سویل محمد زاده

    خوب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *