خانه » دانستنی ها » آیا وگان شدن برای ما مفید است؟

آیا وگان شدن برای ما مفید است؟

در مورد فواید وگان شدن و خطرات احتمالی آن بیشتر بدانیم!

فواید وگان شدن برای بدن

وگانیسم چند سالی است که از مشکلاتی برخوردار بوده است، به طوری که آن‌هایی که از محصولات حیوانی اجتناب می‌کنند طی پنج سال اخیر چهار برابر شده‌اند. اما اینکه آیا وگان بودن سالم است یا خیر هنوز جای بحث دارد. زیرا برخی از افراد و کارشناسان معتقدند که با وگان بودن بسیاری از ویتامین‌های مورد نیاز به بدن فرد نمی‌رسد در نتیجه می‌تواند مشکلات زیادی در آینده برای آن‌ها ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که آیا وگان شدن مفید است یا خیر؟ و اگر خطرناک است چه خطرات را به همراه دارد. پس با ما همراه باشید

آیا وگان بودن خطرناک است؟

تعدادی از کارشناسان برجسته نگرانی‌های جدی خود را در مورد خطرات بالقوه جدی سلامتی مرتبط با گیاهی بودن ابراز کرده‌اند که به درستی به عموم مردم اطلاع داده نمی‌شود. ابتدا، پروفسور مری فیوترل از دانشگاه کالج لندن در نشست سال ۲۰۱۷ انجمن اروپایی گوارش، کبد و تغذیه به حضار گفت که اطمینان از یک رژیم غذایی سالم و متعادل وگان در نوزادان خردسال و خطرات ناشی از آن دشوار است و این اشتباه شامل آسیب شناختی جبران‌ناپذیر است.  سپس، در آگوست سال ۲۰۱۹، دکتر اما دربی‌شایر، متخصص تغذیه سلامت عمومی، با نوشتن مقاله‌ای در مجله BMJ Nutrition, Prevention & Health ، نگرانی خود را بابت گرایش‌های غذایی سریع به سمت رژیم‌های غذایی گیاهی بیان کرد. دربی شایر نگران است که با درک ضعیفی از پیامدهای وگانیسم، به سمت آن برویم و خطرات آن دامن‌گیرمان شود. او معتقد است  این رژیم‌ها می‌توانند باعث کاهش ویتامین B12، کولین و اسیدهای چرب امگا ۳ شوند. این مواد، مواد مغذی بسیار ضروری برای رشد و سلامت مغز هستند و در مراحل کلیدی زندگی مانند بارداری، زمانی که رشد مغز جنین نیز در حال انجام است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

خطر کمبود ویتامین B12  در افراد گیاه خوار

بدون شک شایع‌ترین خطر وگن بودن برای سلامتی، کمبود ویتامین B12 است. زیرا این کمبود فقط در غذاهای حیوانی از جمله گوشت، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات یا آن‌هایی که غنی از میکروارگانیسم‌هایی مانند مخمر هستند، یافت می‌شود. سوفی مدلین، متخصص تغذیه می‌گوید «ویتامین B12 برای سلامت مغز ضروری است، اما در رژیم غذایی وگان در دسترس نیست، مگر از طریق مکمل یا غنی‌سازی» . او همچنین  می‌گوید که ۵۰ درصد از وگان ها کمبود ویتامین B12 دارند و تأثیرات آن بسیار گسترده است. او توضیح می‌دهد: «این موضوع می‌تواند در افراد باعث ایجاد مه مغزی، اضطراب و افسردگی و همچنین مشکلات روده شود، زیرا B12 برای عملکرد اعصاب ضروری است و شما اعصاب زیادی در روده خود دارید. خطرات برای کودکان و نوزادان حتی نگران‌کننده‌تر است و باعث تأخیر در رشد، تشنج، ناتوانی در رشد، کاهش ضریب هوشی، ناتوانی ذهنی و حتی آتروفی مغز می‌شود.

این متخصص تغذیه می‌گوید: «بزرگ‌سالان در مراحل آخر دچار هذیان‌های پارانوئید، تحریک‌پذیری و مشکلات خواب می‌شوند، در حالی که در کودکان می‌تواند به دلیل رشد ضعیف مغز در لوب‌های فرونتال، که برای اجتماعی شدن بسیار مهم است باعث مشکلات رفتاری و تحریک‌پذیری شود. درست است که در مراکز تخصصی، رژیم غذایی موردتوجه قرار می‌گیرد، اما والدین یا معلمانی که با رفتار کودک دست‌وپنجه نرم می‌کنند ممکن است به کمبودهای غذایی فکر نکنند. به عنوان یک استاد تغذیه کودکان، Fewtrell این نگرانی را به ما به اشتراک می‌گذارد. او می‌گوید: «نوزادان و کودکان نوپا نیاز به مواد مغذی بالایی دارند تا اطمینان حاصل شود که رشد و نمو طبیعی دارند. این مواد مغذی به‌ویژه برای مغز بسیار مهم است». او می‌گوید: «تأمین مواد مغذی کافی بدون استفاده از منابع حیوانی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و نیاز به برنامه‌ریزی و همچنین استفاده از مکمل‌ها به ویژه B12 دارد.

خطر کمبود اسیدهای آمینه و کولین در گیاه خواران

خطر کمبود اسیدهای آمینه و ماده مغذی اسید آمینه کولین نیز توسط مقاله Derbyshire در سرفصل اخبار قرار گرفت. این مقاله صرفا در مورد افزایش آگاهی مردم به این موضوع بود که وگان می‌تواند برای آن‌ها خطراتی به همراه داشته باشد. کولین به طور عمده در تخم‌مرغ، شیر، گوشت بدون چربی و ماهی یافت می‌شود. در حالی که می‌توان آن را از کلم بروکلی، دانه‌های سویا و حبوبات به دست آورد، به‌طورکلی در کولین در مواد غذایی زیاد یافت نمی‌شود. اما سوالی که پیش می‌آید این است که این ماده مغذی چرا این‌قدر مهم است؟ به گفته دانشکده پزشکی هاروارد ، کولین تسریع ایجاد و آزادسازی استیل کولین را افزایش می‌دهد و پروتئینی است که سیگنال‌ها را در بین سلول‌های مغز حمل می‌کند و برای حافظه و سایر عملکردهای مغز مهم است.

تحقیقات نشان داده است افرادی که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از کولین است، در تست‌های حافظه عملکرد بهتری دارند. در حالی که اسکن‌های MRI مصرف بالای کولین را با بافت مغز سالم‌تر مرتبط می‌دانند. در حالی که بدن کولین تولید می‌کند، نمی‌تواند آن را به مقدار کافی بسازد، بنابراین باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. همچنین ۹ آمینواسید «ضروری» وجود دارد که بدن قادر به تولید آن‌ها نیست و باید از غذا تأمین شود. مدلین، متخصص تغذیه توضیح می‌دهد که پروتئین‌های حیوانی همیشه حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند. بنابراین اگر فقط پروتئین‌های گیاهی دارید، باید مطمئن شوید که طیف وسیعی از پروتئین‌ها را هرروز می‌خورید تا آن‌ها را دریافت کنید.

خطرات احتمالی وگان بودن

خطر کمبود اسیدهای چرب ضروری در افراد وگان

در یک مطالعه، محققان ۴۸ هزار نفر را تا ۱۸ سال زیر نظر گرفتند و متوجه شدند کسانی که رژیم‌های گیاهی داشتند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی بودند. مدلین، متخصص تغذیه فکر می‌کند این به این دلیل است که رژیم‌های وگان اغلب فاقد مواد مغذی خاصی از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که باعث آسیب‌پذیری مغز می‌شود. این‌ها مواد مغذی ضروری هستند که ما نمی‌توانیم آن‌ها را خودمان بسازیم، بنابراین باید از رژیم غذایی خود دریافت کنیم. امگا ۳ گیاهی است و می‌تواند در مقادیر کم به اسیدهای چرب امگا ۳ مفید تبدیل شود، اما به تنهایی بی‌فایده است. حدود ۲۵ درصد از مغز ما در دنیای ایدئال از اسیدهای چرب DHA ساخته شده است تا ساختار فیزیکی مغز را تقویت کند. بنابراین وقتی روغن ماهی را حذف می‌کنیم، مانند برداشتن آجرهای خانه و جایگزینی آن‌ها با پلی استایرن است. درست است که بدن هنوز کار می‌کند، اما کمتر استحکام دارد. سپس اگر هر نوع ضعفی برای شما ایجاد شود، باعث ضربه‌مغزی می‌شوید یا سکته می‌کنید و احتمال آسیب رساندن به مغز شما بیشتر از قبل است.

خطر کمبود ویتامین D، ید و آهن در افراد گیاه خوار

طبق گفته مدلین، متخصص تغذیه، وگان ها کمتر از ۱۰ درصد از مقدار توصیه‌شده ویتامین D را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند. همچنین او می‌گوید: همه بچه‌ها، چه گیاه‌خوار و چه غیر گیاه‌خوار، باید به‌طور روزانه ویتامین D دریافت کنند. حتی کسانی که تغییرات کوچکی در رژیم غذایی خود انجام می‌دهند باید نسبت به این موضوع آگاه باشند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ بر روی زنان باردار نشان داد که ۷۳ درصد آن‌ها به اندازه کافی این ماده معدنی را دریافت نمی‌کردند. کمبود ید عامل اصلی آسیب مغزی در سراسر جهان است. منبع اصلی ما شیر گاو است، بنابراین حتی افراد غیر گیاهخواری که از لبنیات دوری می‌کنند نیز در معرض خطر هستند.  درنهایت، آهن مورد نیاز برای سلول‌های خونی سالم، سخت‌تر از گیاهان به دست می‌آید، زیرا آهن «غیر هِم» به آسانی به اندازه آهن محصولات حیوانی جذب نمی‌شود. تصور می‌شود ۵۰ درصد از گیاهخواران دچار کمبود آهن هستند که این باعث نگرانی خاصی برای بدن جوانان می‌شود.

سخن پایانی

ازآنجایی‌که بیشتر مردم به چالش‌های رژیم غذایی علاقه‌مند هستند، در چندین سال گذشته با مسئله بزرگی به نام وگانیسم آشنا شده‌ایم که برخی از افراد به صورت افراطی آن را دنبال می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم به توضیح این موضوع بپردازیم که آیا وگان شدن برای افراد مفید است یا خیر. با خواندن این مقاله می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که دوست دارید از خوردن سبزیجات و مواد غذایی دیگر لذت ببرید یا صرفاً فقط خورد و خوراک خود را به سبزیجات و غذاهای گیاهی محدود کنید.

منبع:

RoshaPharmacy

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *