خانه » آشپزی و تغذیه » آموزش طرز تهیه مربای گل سرخ (گل محمدی)

آموزش طرز تهیه مربای گل سرخ (گل محمدی)

طرز تهیه مربای گل سرخ

طرز تهیه مربای گل سرخ

مربا از پختن میوه یا برگ بعضی از گل ها با شکر به دست می‌آید. این محصول معمولاً در ظرف دربسته نگهداری می‌شود و برای مدت زمان طولانی سالم باقی می‌ماند. در این پست قصد آموزش طرز تهیه مربای گل سرخ یا همان گل محمدی خوشمزده را داریم با ما همراه باشید.

روش اول طرز تهیه مربای گل سرخ با گل تازه

مواد اولیه :

گل محمدی (گلبرگ شده) ۱لیوان

شكر ۳لیوان

آب  نصف لیوان

گلاب نصف لیوان

آبلیمو نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه :
ابتدا گلبرگ های گل را از مواد اضافی پاك كرده و آن را دانه دانه بشویید و داخل آبكش قرار دهید. گلبرگ ها را داخل تابه ای بریزید و روی حرارت کم قرار دهید و چند دقیقه تفت دهید تا کمی ترد شود سپس از روی حرارت بردارید و كنار بگذارید تا خنک شود ، پس از خنک شدن با دست گل ها را کمی ریز کنید.

آب و گلاب را مخلوط كرده و روی حرات قرار دهید تا جوش بیایند.گلبرگ ها را داخل کاسه ای بریزید و یک لیوان آبجوش اضافه کنید و مخلوط کنید سپس روی کاسه را با بشقابی بپوشانید و کناری قرار دهید تا عطر گل آزاد شود.

شکر را با ۱ لیوان آب جوش مخلوط با گلاب و آبلیمو مخلوط کنید و داخل قابلمه بریزید ، قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا مخلوط آب و گلاب و شکر بجوشد و غلیظ شود.

پس از اینکه شیره غلیظ شد گلبرگ ها را اضافه کنید و ۵ دقیقه اجازه دهید داخل شیره بجوشند. سپس از روی حرارت بردارید و روی آن را بپوشانید تا خنک شود ، پس از سرد شدن مربا را داخل شیشه تمیز بریزید ( دقت کنید که گلبرگ ها بیش از ۵ دقیقه نجوشند تا مربا تلخ نشود ).

نكات:
۱) حتما قبل از مصرف گلاب آن را بچشید و اگر تلخ بود از آن استفاده نكنید.
۲) برای اینکه بفهمید غلظت شیره مناسب است یا نه باید مقداری از شیره را با قاشق بردارید و داخل یخچال قرار دهید تا سرد شود سپس چک کنید ، اگر شیر غلظتی مانند عسل داشت یعنی آماده است.شیره داغ به خوبی غلظت را نشان نمیدهد.
۳) حتما برای تهیه این مربا از گلبرگ های گلی که رنگ صورتی دارند استفاده کنید چون گلبرگ های رز قرمز تلخ و مسهل هستند.
۴) برای آنكه رنگ مربا قرمز و زیبا شود به آن چند قطره رنگ خوراكی قرمز اضافه كنید.

 

در صورتی که از گل خشک استفاده میکنید از دستورالعمل زیر استفاده کنید.

روش دوم طرز تهیه مربای گل سرخ  با گل خشک

گل سرخ را پس از پاك كردن و شستن سه چهار بار بجوشانيد و …

مواد لازم

گل سرخ خشك تبريز: ۱۰۰ گرم
شكر : ۱ كيلو
آب : ۲ ليوان
جوهر ليمو : ۴/۱ قاشق چايخوري
رنگ قرمز به ميزان لازم

طرز تهيه

گل سرخ را پس از پاك كردن و شستن سه چهار بار بجوشانيد و هر بار آن را آبكش كرده و دوباره روي آن آب بريزيد و مجدداً بجوشانيد تا تلخي آن گرفته شده و گل سرخ پخته شود.

شكر و آب را روي حرارت بگذاريد تا شكر كاملاً حل شود. در مرحله آخر آبكشي كردن گل سرخ آن را زير دندان امتحان كنيد تا تلخ نباشد و پخته باشد. سپس آن را درون شربت ريخته و بجوشانيد تا جا بيفتد و قوام آيد. بعد رنگ قرمز را كم كم اضافه كنيد تا رنگ دلخواه شما به دست آيد. سپس هم بزنيد تا كاملاً يكدست شود.

در آخر جوهر ليمو را اضافه كرده، ۵ دقيقه بجوشانيد و از روي حرارت برداريد. مرباي آماده را بعد از اينكه كاملاً خنك شد، درون شيشه بريزيد.

نكته: رنگ هاي مخصوص را از فروشگاه هاي لوازم قنادي تهيه كنيد. ضمناً رنگ ها به صورت رنگ مايع و يا پودري موجود است. رنگ مايع را قطره قطره و كم كم به مربا اضافه كنيد و اجازه دهيد كمي بجوشد تا رنگ بياندازد. بعد در صورت لزوم دوباره رنگ اضافه كنيد. رنگ هاي پودري را به مقدار ۴/۱ قاشق چايخوري در ۲ قاشق غذاخوري آب جوش حل كرده و كم كم به مربا اضافه كنيد.استفاده از رنگ فقط براي تغيير رنگ و يا خوشرنگ شدن آن است و در صورت دلخواه مي توان آن را حذف كرد.

پیشنهادی: با فواید بی نظیر نبات آشنا شوید
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *