خانه » دانستنی ها » آزمایش Protein چیست؟ + تفسیر آزمایش

آزمایش Protein چیست؟ + تفسیر آزمایش

در مورد آزمایش Protein بیشتر بدانیم!

Protein در آزمایش خون

هرگاه بدن درگیر اختلالات کبدی، مشکلات سوء جذب و سوختگی‌های شدید شود، مقدار پروتئین کلی بدن افزایش پیدا خواهد کرد. ایجاد تغییرات در سطح پروتئین بدن منجر به تشکیل بیماری‌های مختلفی می‌شود که با آزمایش Protein می‌توان با کسب اطلاعات مفید درباره پروتئین‌های بدن، بیماری و علائم آن را تشخیص داد. سؤالی که ممکن است برای شما در ذهنتان ایجاد شود آن است که Protein در آزمایش خون چیست؟ برای پاسخ به این سوال ادامه مطلب را دنبال کنید.

 

Protein در آزمایش خون چیست؟

پروتئین‌ها از جمله سازندگان مهم سلول‌ها و بافت‌های بدن به شمار ‌می‌روند. آن‌ها برای تضمین رشد و سلامت بدن ضروری هستند. خون هر فردی حاوی تعدادی آلبومین و گلوبولین است. هر یک از این پروتئین‌ها در بدن وظیفه مخصوص به خود را بر عهده دارند.

۱. آلبومین

۲. گلوبولین به عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن بر اساس اندازه، وزن و نوع عملکرد متفاوت از یکدیگر فعالیت می‌کنند.

آزمایش protein تعداد کلی دو نوع پروتئین آلبومین و گلوبولین خون را اندازه‌گیری می‌کند. این می‌تواند یکی از بخش‌های معاینه بهداشتی به حساب آید. وجود پروتئین در ادرار یا قسمت مایع خون با نام سرم نیز توسط آزمایش protein بررسی می‌شود. کاهش وزن ناگهانی، احساس خستگی شدید و بروز علائم بیماری کلیوی و کبدی از جمله علائمی است که باعث می‌شوند پزشک معالج تست protein را لازم بداند.

چرا آزمایش protein تجویز می‌شود؟

آزمایش protein به عنوان بخشی از چکاپ کامل افراد تجویز می‌شود. این یکی از انواع تست‌هایی است که پزشک معالج در صورت مشاهده علائم و نشانه‌های زیر آن را تجویز خواهد کرد:

  • کاهش وزن ناگهانی و به مقدار بالا
  • خستگی و ضعف بدنی
  • متورم شدن بدن در اثر تجمع مایع اضافی در بافت‌ها
  • بروز علائم بیماری‌های کلیوی و کبدی

این آزمایش یا هدف اندازه‌گیری کل پروتئین خون انجام می‌شود تا سطح دو پروتئین گفته شده در خون بررسی گردد. علاوه بر این با مشخص شدن نسبت آلبومین به گلوبولین که با علامت اختصاری A/G در برگه آزمایش نشان داده می‌شود، پزشک می‌تواند به بیماری‌ها و مشکلات سلامتی دست پیدا کند.

دلایل تجویز آزمایش Protein

با توجه به اینکه وجود پروتئین برای تأمین سلامتی، رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن ضروری و لازم هستند از این رو می‌توان با کمک آزمایش protein تعدادی از بیماری‌ها را تشخیص داد و شیوه درمانی را برای کنترل و برطرف کردن آن زیر نظر پزشک معالج انجام داد. برخی از این بیماری‌های عبارتند از:

۱. بیماری‌های کلیوی مانند سنگ کلیه

۲. بیماری‌های کبد مانند التهاب و هپاتیت‌ها

۳. سوء تغذیه

۴. عدم استفاده از برنامه رزیم غذایی حاوی مواد مغذی و ویتامین‌ها

تفسیر تست پروتئین

پس از انجام آزمایش protein و مشخص شدن میزان پروتئین خون، پزشک بر اساس نتایج به دست آمده می‌تواند به انتخاب راه درمانی با توجه به نوع بیماری فکر کند. سطح نرمال و طبیعی protein در خون هر فرد با توجه به فاکتور‌هایی از جمله سن تعیین می‌شود.

کودکان مقداری بین ۵/۵ الی ۵/۵

بزرگسالان مقداری بین ۴/۶ الی ۳/۸

در صورت افزایش یا کاهش این مقادیر، شرایط سلامتی شخص چه کودک چه بزرگسال در معرض خطر قرار خواهد گرفت. این مقدار بحرانی در تست پروتئین برابر یا بیشتر از مقدار ۵/۸ خواهد بود.

افرادی که با سطح protein پایین روبرو می‌شوند ممکن است به علت مشکل در کبد یا کلیه‌های آن‌ها باشد. علت آن، عدم هضم و جذب صحیح پروتئین خواهد بود. بیماری‌هایی که در اثر میزان پروتئین کمتر ایجاد می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • تجمع مایعات
  • پرخوری
  • مشکلات مربوط به پوست، ناخن و مو
  • وجود بیماری کبد چرب
  • پوکی استخوان
  • ضعف در دستگاه ایمنی بدن

برخلاف آن، سطح بالای پروتئین می‌تواند از کم آبی و یا نوع خاصی از سرطان اتفاق افتد. این حالت موجب تجمع غیرطبیعی پروتئین در بدن می‌شود. از جمله بیماری‌های قابل شناسایی از نتیجه نهایی تست پروتئین بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات گوارشی
  • افزایش وزن
  • بروز بیماری‌های قلبی
  • کتوز
  • بروز مشکلات گوارشی
  • بیماری گاماپاتی ایجاد شده در اثر تولید پروتئنی غیرطبیعی بدن در خون

آزمایش Protein

تست‌های مرتبط با آزمایش protein

متخصص با هدف بررسی و تشخیص نوع بیماری نیاز دارد تا علاوه بر آزمایش protein، تست‌های دیگر را نیز تجویز کند تا بتواند تشخیص دقیق و درستی داشته باشد. آن‌ها را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

۱. آزمایش اوره خون

اندازه‌گیری سطح اوره بدن با این تست انجام می‌شود. بالا بودن urea در آزمایش خون موجب بروز بیماری‌های کلیوی می‌شود.

۲. آزمایش کراتینین

از جمله مواد اضافی بدن که افزایش آن منجر به وارد شدن آسیب یا صدمه به کلیه‌ها خواهد شد.

۳. آزمایش اسید اوریک

ترکیبی نیتروژنی موجب تشکیل اسید اوریک می‌شود که با ادامه دار شدن این رویه، سلامتی کلیه‌ها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

۴. آزمایش آلبومین

همان طور که گفته شد، آلبومین نوعی از پروتئین مورد نیاز بدن است که خارج بودن مقدار آن از سطح نرمال نشانه‌ای از وجود بیماری‌های کلیوی و کبدی است.

۵. آزمایش نیتروژن اوره خون

نیتروژن اوره خون که با اصطلاح BUN شناخته می‌شود با کمک فرایند سوخت و ساز پروتئین در بدن به عنوان یک ماده اضافی تولید می‌شود. BUN در آزمایش خون چیست؟ این کلمه از مخفف کلمات Blood Urea Nitrogen تشکیل شده است. این ماده، مقدار نیتروژن اوره خون است که با انجام تست پروتئین، سطح دقیق آن اندازه‌گیری شده و در برگه آزمایش ثبت خواهد شد.

۶. آزمایش سدیم

۷. آزمایش پتاسیم

۸. آزمایش کلراید

هومکا و انجام تست protein در منزل!

افرادی که دارای علائمی مانند متورم شدن دست و پا‌ها، تکرر ادرار، خارش پوست، ادرار تیره رنگ و کبود یدور چشم دارند، ممکن است دارای مشکلات مربوط به کلیه و کبد باشد. انجام آزمایش protein با هدف اندازه‌گیری پروتئین کلی بدن کمک می‌کند تا پزشک یا متخصص بتواند شرایط سلامتی یا بیماری را تشخیص داده و در پایان یک روش درمانی مناسب را انتخاب کند.

سامانه هومکا آماده ارائه خدمات آزمایشی، درمانی و مراقبتی به صورت آنلاین و یا حضور در منزل است. این پلتفرم به شما این امکان را می‌دهد تا ضمن دریافت پاسخ سؤالات خود بتوانید انجام آزمایش را در محل زندگی خودتان انجام دهید. شما می‌توایند با مراجعه به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir و یا تماس با شماره‌های ۰۲۱۶۷۳۷۱ درخواست خود را ثبت کنید. هومکا طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های استان‌ تهران و شهرهای کرج، آمل، قم، قزوین، شیراز، اهواز، اصفهان، رشت، تبریز و مشهد است. تحت پوشش قرار دادن انواع بیمه‌های پایه و تکمیلی از سایر خدمات هومکا است.

آزمایش پروتئین در منزل

 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *