خانه » پایه ششم » پاسخ سوالات درس دهم نگارش ششم عطّار و جلال‌الدّین محمّد

پاسخ سوالات درس دهم نگارش ششم عطّار و جلال‌الدّین محمّد

جواب به سوالات و فعالیت درس دهم نگارش ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس دهم نگارش ششم عطّار و جلال‌الدّین محمّد

پاسخگویی به سوالات درس دهم کتاب نگارش ششم عطّار و جلال‌الدّین محمّد صفحات ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش ششم درس دهم عطّار و جلال‌الدّین محمّد ( پاسخ گام به گام )

املا و دانش ادبی درس دهم

۱- با حروف آخر هر واژه، مانند نمونه واژه‌های جدیدی از متن درس بنویسید.

📗 پاسخ: هیجان‌انگیز، زیارت، تعجب، برخیز، زادگاه، همان و نیشابور

۲- با توجّه به متن درس، غلط‌های املایی را پیدا کنید و شکل درست آن را در جدول بنویسید.

محمّد و پدرش برای یک سفر تولانی صمرقند را ترک کردند.

محمّد از هر فرستی برای آموختن استفاده می‌کرد.

عطّار نصخه‌ای از کتاب اصرارنامه‌ی خود را به محمّد هدیه داد.

بهاءالدّین به سفارش عطّار مراغب محمّد بود؛ چون او آینده‌ی درخشانی داشت.

واژه‌ی غلط شکل صحیح واژه
تولانی

صمرقند

فرستی

نصخه

اصرارنامه

مراغب

طولانی

سمرقند

فرصتی

نسخه

اسرارنامه

مراقب

۳- کدام یک از شعرهای زیر مثنوی است؟ دلیل بیاورید.

الف) بادِ بهاری وَزید از طرفِ مَرغزار / باز به گردون رسید، ناله‌ی هر مُرغِ زار

خیز و غنیمت شمار، جُنبشِ بادِ رَبیع / ناله‌ی موزونِ مرغ، بوی خوشِ لاله‌زار

ب) ز بهرِ نیایش، سر و تن بشُست / یکی پاک جای پرستش بجُست

از آن پس نهاد از برِ خاک، سر / چنین گفت: کای داورِ دادگر!

زِ هَر بد، تویی بندگان را پناه / تو دادی مرا ،گُردی و دستگاه

📗 پاسخ: شعر «ب» مثنوی می‌باشد. چون هر بیت قافیه‌ای جدا دارد و این قافیه در بیت‌های بعد تکرار نمی‌شود. به این قالب مثنوی می‌گویند.

نگارش درس دهم

۱- جمله‌های زیر را به طور مناسب کنار هم قرار دهید. با اضافه کردن کلمه‌ها و جملات دیگر یک متن معنی‌دار بنویسید.

با جهد و کوشش می‌توان رضای خالق بی‌چون را جلب نمود.

دعوی برتری از دیگران و کبر، انسان را از همه‌ی افراد پست، پست‌تر می‌کند.

فرمانبر خدا و نگهبان خلق بودن، حسّ خوبی به انسان‌ها می‌دهد.

جوانمرد بودن و آدمیت از نشانه‌های علم است که در انسان جلوه می‌کند.

با صبر و کوشش می‌توان به خوشبختی رسید.

📗 پاسخ: جوانمرد بودن و آدمیت از نشانه‌های علم است که در انسان جلوه می‌کند. با ایمان به قدرت خدا و صبر و کوشش می‌توان به خوشبختی رسید. از طرفی دعوی برتری از دیگران و کبر، انسان را از همه‌ی افراد پست، پست‌تر می‌کند. اگر روزی به خود مغرور شدید، تنها راه نجات شما این است: با جهد و کوشش می‌توان رضای خالق بی‌چون را جلب نمود و آن‌گاه متوجه می‌شوید که فرمانبر خدا و نگهبان خلق بودن، حسّ خوبی به انسان‌ها می‌دهد.

۲- چه ارتباطی بین کتاب و درخت وجود دارد؟ چند نوع از این ارتباط‌ها را بنویسید. (هر طور که دلتان خواست می‌توانید بین آنها ارتباط برقرار کنید.)

📗 پاسخ: کتاب از کاغذ ساخته شده و کاغذ از چوب درختان ساخته می‌شود. درختان پس از قطع شدن به کارخانه‌های تولید کاغذ می‌روند، تا از آنها کاغذ ساخته شده و به دست من و شما برسد. پس اگر کاغذها را بیهوده هدر دهیم مانند این است که درختان را بیهوده قطع کرده‌ایم. بهتر است کاغذها را پس از مصرف، جداگانه جمع‌آوری کنیم و به دست بازیافت برسانیم تا دوباره به چرخه تولید برگردند و درختان کمتری قطع شوند.

درخت میوه می‌دهد که خوردن آن برای سلامتی مفید است،‌ همچنین میوه کتاب هم برای عقل و اندیشه ماست که برای سلامتی بسیار لازم و ضروری است.

جواب کارگاه نویسندگی درس دهم

۱- با همکاری گروه، یک روزنامه دیواری درباره‌ی یکی از نام آوران (شهیدان، دانشمندان، نویسندگان یا نیکوکاران) محلّ زندگی خود (روستا یا شهر) تهیه کنید و عنوان اصلی بخش‌های مختلف آن را در اینجا بنویسید.

📗 پاسخ: پروفسور مجید سمیعی جراح مغز و اعصاب ایرانی که در خرداد ۱۳۱۶ در شهر تهران متولد شد. او ریاست بیمارستان علوم عصبی هانوفر آلمان را به عهده دارد که خود بنیان‌گذار آن بوده است. او تا کنون صدها مقاله و ۱۷ جلد کتاب نوشته است و بهترین جراح مغز دنیا می‌باشد.

پروفسور سمیعی که تحصیلات خود را در آلمان گذرانده و در همانجا به کار مشغول است، هرساله برای مداوای بیماران ایرانی به کشورمان سفر می‌کند و سخت‌ترین جراحی‌ها را با مهارت بالایی انجام می‌دهد. همچنین همه ساله برای سخنرانی به کشورهای مختلف جهان دعوت می‌شود و ده‌ها جایزه از کشورهای گوناگون دریافت کرده است.

او در حال ساخت یک بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب در شهر رشت می‌باشد و در نقاط دیگر ایران و جهان صدها کار خداپسندانه و خیرخواهانه برای مردم انجام داده است.

۲- برداشت خود را از «چو خواهی که نامت بود جاودان/ مکن نام نیک بزرگان نهان» در یک بند بنویسید.

📗 پاسخ: به این معنی است که اگر سعی در جاودانه ماندن نام خود داری، باید نام بزرگان دیگر را نیز به خاطر بسپاری، آنها را به دیگران معرفی کنی، به آنان احترام بگذاری و ادامه‌دهنده راه آنها باشی. به این ترتیب نام تو نیز کنار آنان به یادگار خواهد ماند.

 

جواب درس‌های بعدی نگارش ششم دانلود PDF کتاب نگارش ششم


اختصاصی_دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *