خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” چو دزدی با چراغ آید، گزیده تر برد کالا “

معنی ضرب المثل ” چو دزدی با چراغ آید، گزیده تر برد کالا “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل چو دزدی با چراغ آید، گزیده تر برد کالا 🔦

چو دزدی با چراغ آید، گزیده تر برد کالا

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل چو دزدی با چراغ آید

۱- معنای نزدیک ضرب المثل: اگر دزدی (در تاریکی) با چراغ به دزدی بیاید، اجناس و وسایل را بهتر انتخاب می کند. (یا بهترین ها را انتخاب کرده و می دزدد.)

معانی واژه گُزیده: یعنی انتخاب شده – جدا شده از چیزی و خالص گشته – بهترین

۲- معنای کنایی و اصلی شعر: یعنی هرگاه دشمن تو دانا و آگاه نسبت به تو باشد، با زیرکی و توانایی بیشتری می تواند به تو آسیب برساند.

۳- منظور از چراغ، یعنی اطلاعات و آگاهی هایی که دشمن نسبت به ما دارد. یکی از این چراغ هایی که خودمان به دست دشمن می دهیم، فاش کردن اسرارمان نزد اوست. چراغ دیگر دشمن که او را در دزدیِ افکار مردم یاری می دهد، جهل مردم است.

هر چقدر مردم از دانش کمتری برخوردار باشند یا در خواب غفلت به سر ببرند یا از روی ساده لوحی، اسرار زندگی و نقاط ضعفشان را در اختیار اغیار قرار دهند، همه اینها به قدرتمند شدن دشمن کمک می کند.

اینجاست که دشمنی که داناست و مواضع ضعف ما را می شناسد، انگار چراغی در دست دارد که به خوبی می تواند از ما دزدی کند. این دزدی فقط دزدیدن مال نیست!

دشمن می تواند افکار، اعتقادات و باورهای قلبی ما را هم بدزدد. پس باید آگاه بود و خود را از مکر آنها در امان نگه داشت.

۴- دشمنِ چراغ به دست یعنی شخص دانا و عالِمِ مطیع هوی و هوس! یکی از نکات مهم ضرب المثل این است که هر کسی که دانا شد، لزوما ً به این معنا نیست که او آدم خوب و مورد اعتمادی است. چرا که شخص دانا اگر اسیر هوای نفسش باشد، از علم خویش در مسیر گمراهی دیگران و منفعت خود استفاده می کند. اما اگر علم و دانش را در مسیر درستی به کار برد دیگر دشمن تلقی نمی شود.

بیشتر بخوانید: ضرب المثل با دزد

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *