خانه » دانستنی ها » تحقیق در مورد سازمان بنادر و دریانوردی

تحقیق در مورد سازمان بنادر و دریانوردی

در مورد سازمان بنادر و دریانوردی بیشتر بدانید!

تحقیق در مورد سازمان بنادر و دریانوردی

یکی از سازمان‌های دولتی که وظیفه رسیدگی به امور بندرها و دریانوردی را عهده‌دار است، سازمان بنادر و دریانوردی نام دارد. این سازمان در گذشته تحت نظارت وزارت بازرگانی سپس وزارت اقتصاد درآمد، اما اکنون سازمان بنادر و دریانوردی زیر نظر وزارت راه و ترابری اداره می‌شود. این سازمان یکی از مهمترین مراکز در حوزه تجارت دریایی محسوب می‌شود.

در هر کشوری برای انجام دقیق‌تر امور، سازمان‌های دولتی خاصی بر کار هر بخش نظارت دارند، تا اختلالی در روند آنها پیش نیاید و کاری خلاف قانون انجام نگیرد. این سازمان نیز یکی از مراکزی است که وجود آن در کشور بسیار لازم بود. در ادامه مقاله وظایف سازمان بنادر و دریانوردی شرح داده خواهد شد و پورتال سازمان بنادر و دریانوردی نیز معرفی خواهد شد.

تاریخچه سازمان

در سال ۱۱۹۳ اداره‌ای با عنوان «شعبه گمرکات جنوب» در بندر بوشهر تأسیس شد. این اداره وظیفه مراقبت از سواحل ایران و جلوگیری از واردات و صادرات کالای قاچاق از دریای جنوب را به عهده داشت. در سال ۱۳۰۶ مسئولیت اداره بندر انزلی از دولت روسیه پس گرفته شد و مجدداً به ایرانیان بازگشت. در همان سال‌ها راه‌آهن سراسری از بندر ترکمن در ساحل خزر تا بندر امام خمینی در ساحل خلیج فارس راه‌اندازی شد.

اما رونق تجارت در دریاهای کشور، از سال ۱۳۰۷ آغاز شد. به همین منظور در سال ۱۳۱۴ اداره کل بنادر در تهران تأسیس شد و وظیفه نظارت بر تجارت دریاهای ایران را به عهده گرفت. گسترش و توسعه این سازمان طی سالیان طولانی ادامه یافت تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۵۳ سازمان بنادر و کشتیرانی تأسیس و تحت نظارت وزارت راه و ترابری درآمد. وظایف آن مشخص شد و به عنوان یک سازمان مستقل وظیفه حفاظت و حراست از بنادر و نظارت بر ورود و خروج کالاها را به عهده گرفت. این سازمان در سال ۱۳۸۷ به سازمان بنادر و دریانوردی تغییر نام داد.

وظیفه سازمان بنادر و دریانوردی

– رسیدگی به امور بندری و دریایی بازرگانی کشور

– مدیریت و توسعه ساختمان‌ها، تأسیسات، تعمیرگاه‌های بندری و تجهیزات مرتبط با بهره‌برداری از آنها

– تنظیم و اجرای مقرارات بندری، دریایی و کشتیرانی بازرگانی

– راهنمای کشتی‌های تفریحی و بازرگانی

– تخلیه، بارگیری و حمل و نقل کالا در محوطه بنادر و انبارداری آنها

– مدیریت شبکه‌های مخابراتی در دریا و خشکی برای برقراری ارتباط با کشتی‌ها و بنادر تابعه

– تأمین ایمنی عبور و مرور در دریاها و بنادر

– تأمین تجهیزات مناسب جهت عبور و مرور کشتی‌ها در بنادر و دریاها

– ثبت کشتی‌های دریایی و تفریحی، اعمال مقررات آنها و اعطای گواهینامه‌های صلاحیت فنی

– دریافت عوارض بندری و حق تخلیه، بارگیری، باربری و انبارداری

– اجرای قوانین دریایی و تحقیق و مطالعه در جهت پیشرفت بنادر، دریانوردی و کشتیرانی

– انعقاد قراردادهای بین‌المللی مرتبط با حوزه دریایی و شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی

– تعیین منطقه آزاد، تعیین قوانین مناطق آزاد و صدور اجازه تأسیس اسکله و تجهیزات

– و…

اهداف سازمان

برای مشخص شدن اهداف، ابتدا باید بدانیم، سازمان بنادر و دریانوردی چیست؟ به بیان ساده سازمان بنادر و دریانوردی، بر ساحل دریاها و بنادر نظارت می‌کند، تجهیزات مورد نیاز آنان را تأمین و قوانینی برای بهتر اداره شدن این مناطق تعیین می‌کند. وظیفه اصلی این سازمان نظارت دقیق بر کالاهای ورودی و خروجی کشور از طریق آب‌ها می‌باشد. لازمه وارادات و صادرات کالا در کشور، تأیید گمرگ جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

اما از آنجایی که گمرک ورود و خروج کالا در تمام سطوح کشور را بر عهده دارد، بخش دریایی آن ابتدا تحت نظارت سازمان بنادر و دریانوردی صورت می‌گیرد، سپس برای دریافت تأییدیه نزد گمرک می‌رود. سازمان بنادر در واقع نظارت را به صورت دقیق‌تر انجام می‌دهد تا هیچ اشکالی در فرایند مبادله کالا صورت نگیرد. بنابراین این دو سازمان با یکدیگر در همکاری می‌باشند.

مهمترین بنادر تحت نظارت سازمان بنادر و دریانوردی

در حوزه خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر بنادر مهم و کلیدی در کشور قرار گرفته است که تجارت‌های مهمی از طریق آن صورت می‌گیرد. از مهمترین این بنادر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر در بندرعباس

– بندر بوشهر

– بندر خرمشهر

– بندر باهنر

– بندر آبادان

– بندر عسلویه

– بندر چابهار

– بندر خارگ

– بندر لنگه

– بندر جاسک

– بندرسجافی هندیجان

– بندر شادگان

– بندر ماهشهر

– بندر امام خمینی

– بندر نوشهر

– بندر امیرآباد

– بندر انزلی

– بندر فریدون کنار

– بندر آستارا

– بندر گز

– بندر شرفخانه

جمع‌بندی

مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری پیوسته با سازمان‌های مرتبط، اداره امور مربوط به بنادر، دریانوردی و کشتیرانی را به صورت دقیق انجام می‌دهند. استخدام سازمان بنادر و دریانوردی مانند همه سازمان‌های دولتی دیگر از طریق آزمون استخدامی دستگاه‌های دولتی انجام می‌گیرد. متقاضیان با اعلام نیاز این سازمان برای استخدام نیرو، در آزمون شرکت کرده و پس از قبولی، در بخش‌های مختلف این سازمان، مشغول به کار می‌شوند. اطلاعیه‌های مرتبط، در پورتال سازمان بنادر و دریانوردی به نشانی www.pmo.ir قرار می‌گیرد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *