خانه » بررسی و معرفی » چگونه دروس عمومی را بخوانیم؟

چگونه دروس عمومی را بخوانیم؟

چگونه دروس عمومی را بخوانیم؟

برای اینکه در کنکور موفق شوید، باید نسبت به نحوه خواندن دروس عمومی توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید مطالب این دروس را به شیوه‌ای مناسب به ذهن بسپارید. کنکور یکی از حساس‌ترین امتحاناتی است که افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند، چرا که این امتحان به شما کمک خواهد کرد که به زندگی خود نظم دهید و برای خود هدف‌های مهمی در نظر بگیرید تا تجربیات جدیدی به زندگی خود بیافزایید. این آزمون در زندگی شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین مهم است که در جهت دستیابی به موفقیت در این امتحان که مبتنی بر دروس شما است، به فکر فراهم کردن شرایط و مقدمات مناسب باشید. نحوه خواندن دروس و نحوه حفظ کردن آن‌ها یکی از شرایط مهم و الزامی برای موفقیت در کنکور محسوب می‌شود. 

به چه شیوه‌ای دروس عمومی را مطالعه کنیم؟

در کنکور ابتدا باید به سوالات دروس عمومی پاسخ داده شود که دفترچه آن در آغاز امتحان در اختیار داوطلبین قرار می‌گیرد. ترتیب این دروس در کنکور به این صورت است که در دفترچه ابتدا سوالات درس ادبیات فارسی، سپس درس عربی، پس از آن دین و زندگی و در نهایت سوالات زبان انگلیسی گنجانده شده است. اما نکته مهم این است که هر یک از این دروس را باید با شیوه خاص خود آن‌ها مطالعه کرد و مطالب آن‌ها را فرا گرفت.

برای گرفتن نتیجه بهتر بر روی دانلود آزمون قلمچی کلیک بفرمایید.

بهترین شیوه خواندن ادبیات فارسی، مطالعه آن به صورت موضوعی است.

دروس عمومی هر کدام ضریب خاص خود را در کنکور دارند، اما ادبیات فارسی به عنوان نخستین درس قرار گرفته در دفترچه سوالات، دارای بالاترین ضریب در دروس عمومی است،‌ بنابراین نحوه خواندن این درس توجه ویژه‌ای را می‌طلبد و بسیار حائز اهمیت است. سوالات این درس در دفترچه نیز به این صورت است که ۳ سوال مربوط به معنای واژه‌ها، ۲ سوال مربوط به املای صحیح کلمات، ۳ سوال در رابطه با تاریخ ادبیات، ۳ سوال راجع به آرایه‌ها،‌ ۹ سوال درباره نزدیکی معنایی واژه‌ها و ۵ سوال نیز درباره زبان فارسی در آن مطرح شده است، که مجموع سوالات را به ۲۵ عدد می‌رساند.

اما مهم‌ترین مسئله درباره نحوه مطالعه ادبیات فارسی این است که آن را به صورت موضوعی و بخش بخش مطالعه کنید. به عبارت دیگر هر بخش را به صورت جداگانه مطالعه کنید و سپس به سراغ بخش دیگر بروید. مثلا اگر قصد دارید ۴ درس را بخوانید، ابتدا بخش معنای واژه‌ها، پس از آن املا، سپس تاریخ ادبیات و در نهایت زبان فارسی را مطالعه کنید. شیوه موضوعی برای خواندن درس ادبیات فارسی به عنوان بهترین شیوه برای آموختن آسان این درس و حفظ مطالب آن به صورت مناسب، محسوب می‌شود.

از سوی دیگر خلاصه‌نویسی نیز به شما به میزان زیادی کمک خواهد کرد و به همین دلیل باید به این شیوه نیز اهمیت دهید. به گونه‌ای که وقتی بخشی را مطالعه کردید، نکات مهم و قابل توجه آن بخش را یادداشت کنید تا وقتی قصد مرور مجدد دروس را دارید، بتوانید راحت‌تر مطالب را پیدا کنید و زمان کوتاه‌تری را برای مطالعه آن‌ها صرف کنید.

از نظر آماری به طور تقریبی بین ۴۰ تا ۴۵ درصد از سوالات درس ادبیات فارسی مربوط به آرایه‌های ادبی و نزدیکی معنایی واژه‌ها است. به همین دلیل است که شما باید درباره آرایه و مفهوم آن اطلاعات کافی داشته باشید و البته در تست زدن نیز توانایی کافی را به دست آورید‌،‌ این دو نکته بخش اصلی کار تست‌زنی ادبیات فارسی است. در عین حال آگاه باشید که آرایه‌های ادبی و نزدیکی معنایی اصلی‌ترین و بااهمیت‌ترین بخش درس ادبیات محسوب می‌شود و همه سوالات آن از داخل کتاب نیست، چرا که در کتاب فقط مفهوم ابتدایی آن مطرح شده است، بنابراین سوالات کنکور از خارج از محتوای کتاب مطرح خواهد شد. پس شما برای دستیابی به نتیجه مدنظر خود باید هر روز چند تست به تعداد معین درباره هر دو مبحث آرایه‌ها و نزدیکی معنایی، انجام دهید تا مهارت کافی برای آن را به دست آورید.

جهت بهره مندی از درصد بهتر در کنکور بر روی دانلود آزمون گاج کلیک نمایید.

زبان انگلیسی و استفاده از دو شیوه مطلوب برای موفقیت در این درس

آخرین درس دفترچه سوالات عمومی، زبان انگلیسی است که ضریب ۲ دارد و سوالات آن شامل ۴ بخش به این شرح است: ۸ سوال درباره معنی واژه‌ها، ۴ سوال درباره گرامر،‌۵ سوال درباره کلوز تست و ۸ سوال نیز مربوط به درک مطلب است. شاید فکر کنید که این درس به دلیل ضریب پایین چندان در بالا رفتن رتبه شما تاثیری ندارد، اما نتیجه ضعیف در این درس موجب می‌شود از رقبای خود عقب بیفتید.

دو روش مهم برای مطالعه این درس مدنظر داشته باشید، یکی حفظ معنای واژه‌ها به طور کامل که معمولا داوطلبان قوی‌تر آن را استفاده می‌کنند، به این صورت که واژه‌های هر درس را جداگانه می‌خوانند و کامل یاد می‌گیرند. پس از آن با مطالعه کتاب‌های کمک درسی، واژه‌هایی را که معنای آن‌ها در کتاب نیامده است،‌ یاد می‌گیرند. البته مررو دائمی و همیشگی واژه‌ها نباید فراموش شود.

نوشتن معنا، هم‌خانواده صفت‌های واژه‌ها نیز شیوه دیگری برای یادگیری معنای لغات توسط داوطلبان است که باعث می‌شود معنای واژه‌ها راحت‌تر در ذهن شما باقی بماند و سرعت عمل شما نیز افزایش یابد.

پس از انجام این کار سراغ تست زدن بروید. اگر هم معنای همه واژه‌ها بلد نبودید، می‌توانید مفهوم سوال را در نظر بگیرید تا راحت‌تر معنای لغت را پیدا کنید و به سوال پاسخ صحیح بدهید .

گرامر نیز باید به صورت درس به درس مطالعه شود و یادداشت برداری نکات کلیدی هر درس نیز بسیار اهمیت دارد. پس از این کار نیز در متون هر درس نکات مربوط به گرامر را در متن مطالعه کنید تا بهتر این نکات را فرا بگیرید. پس از آن نیز به سراغ تست زدن بروید تا مهارت خود را در این زمینه نیز افزایش دهید.

شرط کسب مهارت برای سوالات کلوزتست، فقط تمرین و تکرار است

سوالات مربوط به کلوز تست شامل بخش‌های مختلفی از واژه‌ ها، نکات گرامری و درک مطلب است و تنها در صورت داشتن تمرین و تکرار فراوان می‌توانید در این بخش نتیجه مطلوب و مدنظر خود را به دست آورید.

درک مطلب یا همان ریدینگ به گونه‌ای است که باعث وحشت داوطلبین می‌شود. بنابراین باید برای یادگیری این بخش مطالعه روزانه داشته باشید. به این صورت که هر روز یا یک روز در میان یک متن را بخوانید و سوالات مربوط به درک مطلب آن را پاسخ دهید. یادداشت برداری در این بخش نیز بسیار مهم است تا شما بتوانید در زمانی که قصد مرور درس‌ها را دارید، به آسانی مطالب مربوط به این بخش را پیدا کنید. عمل تکرار و تمرین باعث افزایش مهارت شما می‌شود و می‌تواند موفقیت شما را در بخش پاسخگویی به سوالات ریدینگ در زبان انگلیسی تضمین کند.

برای یافتن جواب سوالات زبان انگلیسی بر روی گام به گام زبان دوازهم کلیک نمایید.

دین و زندگی، در ظاهر آسان اما در واقع پر از چالش و دردسر برای داوطلبین

دین و زندگی سومی درس دفترچه است که به دلیل دارا بودن ضریب ۳، درس نسبتا مهمی محسوب می‌شود. این در حالی است که داوطلبان معمولا با این درس مشکل دارند و نمی‌توانند در آن درصد مطلوبی را کسب کنند. در سال‌های اخیر کسی نتوانسته در این درس صد درصد نمره کامل به دست بیاورد.

مسئله‌ای که درباره این درس بسیار مهم است، این است که دین و زندگی هر سال از سال‌های قبل سخت‌تر می‌شود و سوالات آن مفهومی تر طرح می‌شود. در واقع سال‌های اخیر طراحان سوالات را به گونه‌ای طرح کرده‌اند که داوطلب دیگر با حفظ کردن مطالب و متن کتاب نمی‌تواند آن‌ها را به راحتی پاسخ دهد و باید برداشت درستی از متن‌ها داشته باشد تا در تست‌زنی این درس به موفقیت دست پیدا کند.

تست‌های این درس قبلا به این صورت بود که از درس‌های سال دوم و سوم هر یک ۸ سوال و از درس پیش‌دانشگاهی ۹ سوال مطرح می‌شد. اما اخیرا این رویه تغییر یافته و سوالات از سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می‌شود که البته ترکیبی از این سه سال است و فقط در صورتی می‌توانید به این سوالات پاسخ صحیح بدهید که به طور کامل به دروس این سه سال مسلط شده باشید.

به همین دلیل باید به این نکته توجه کنید که برای موفقیت در کنکور، درس‌ مزبور را به صورت مفهومی مطالعه کنید، به خصوص در بخش مربوط به آیات و روایات مطروحه در کتاب،‌ چرا که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از سوالات این درس در آزمون از آیات و روایات نوشته شده در کتاب طرح می‌شود، خلاصه‌نویسی و یادداشت برداری از آیات موجود در متن کتاب و مفهوم آن‌ها را به هیچ‌وجه فراموش نکنید، به این ترتیب برای مرور مطالب نگرانی نخواهید داشت. البته یاری گرفتن از کتا‌ب‌های کمک‌درسی را نیز مدنظر داشته باشید.

مرور مطالب نیز بسیار حائز اهمیت است، زیرا این کار باعث می‌شود مطالب در ذهن شما باقی بماند و فراموش نشود. پس از آن تست زدن را شروع کنید تا با نحوه طرح سوالات در آزمون بهتر آشنا شوید و به کسب موفقیت و دستیابی به نتیجه مدنظر خود امیدوار باشید.

عربی، نقطه عطف فعالیت شما برای غلبه بر رقیبان

عربی دومین درسی است که سوالات آن را در دفترچه کنکور خود خواهید دید. این درس دارای ضریب دو است و از ۳ قسمت به شرح زیر تشکیل شده است. بخش اول دارای ۸ سوال در زمینه ترجمه است، بخش دوم ۹ سوال مربوط به درک مطلب را در خود دارد و بخش آخر نیز در زمینه قواعد عربی است که ۸ سوال درباره آن در دفترچه طرح می‌شود. این درس از جمله درس‌هایی است که معمولا داوطلبان توانایی کسب درصد بالا در آن را ندارند، از این رو این یک فرصت عالی برای داوطلبان است که با تلاش و مطالعه بهتر این درس، بتوانند درصد بالایی در آن به دست آورند و رتبه خود را در کنکور بهبود بخشند.

موفقیت در بخش ترجمه نیازمند چند مرحله است، نخست آن که باید ترجمه اولیه را به خوبی یاد بگیرید، سپس به سراغ تست زدن بروید که در این مرحله نیز باید شیوه‌های ترجمه متن را به خوبی یاد بگیرید و در عین حال از خلاصه‌نویسی مطالب کلیدی نیز غافل نشوید. پس از آن تست زدن را در دستور کار قرار دهید و البته به فعل، وجه فعل، جمع و مفرد، معلوم و مجهول و اسم جمع نیز توجه کافی داشته باشید.

البته این بخش از سوالات، آسان‌ترین مرحله آزمون کنکور در درس عربی است. شما برای پاسخ به تست‌های این بخش کار سختی ندارید و می‌توایند نمره کامل آن را کسب کنید. فقط کافی ۸ سوال را به دقت پاسخ دهید و رقبای خود را کنار بزنید.

در بخش درک مطلب و متن نیز شما نیاز دارید که هر روز این بخش را تمرین کنید تا به مرور مهارت کافی برای پاسخ به سوالات این بخش را به دست آورید. ۴ سوال از ۹ سوال این بخش مربوط به متن و ۵ سوال بعدی مربوط به تحلیل و اعراب‌گذاری است. در این بخش نیز خلاصه‌نویسی را فراموش نکنید.

اما بخش آخر یعنی قواعد چالش‌برانگیزترین بخش درس عربی در کنکور است که ۸ سوال دارد. برای مطالعه این بخش از درس شما نمی‌توانید به کتاب بسنده کنید و باید برای کسب مهارت بیشتر جزوه یا کتاب‌های کمک‌درسی نیز کمک بگیرید. در این مرحله ابتدا قواعد را به خوبی یاد بگیرید و پس از خلاصه‌نویسی، تست زدن را آغاز کنید.

تست زدن به شما کمک می‌کند درباره نحوه استفاده قواعد و محل به‌کارگیری آن‌ها مهارت کافی را به دست آورید و مطالب را در ذهن خود به طور کامل ثبت کنید، از این طریق می‌توانید امیدوار به کسب نتیجه مطلوب‌تر باشید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *