خانه » ادبیات » معنی بیت ” چشم تنگ دنیا دوست را “

معنی بیت ” چشم تنگ دنیا دوست را “

درباره معنی و مفهوم بیت چشم تنگ دنیا دوست را، یا قناعت پر کند یا خاک گور

معنی بیت " چشم تنگ دنیا دوست را "

در ادامه با معنی و مفهوم بیت چشم تنگ دنیا دوست را، یا قناعت پر کند یا خاک گور از جناب سعدی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی بیت

چشمِ تنگِ دنیا دوست را

یا قناعت پر کند یا خاکِ گور

چشم‌تنگ بودن یعنی حریص بودن انسان بر مال دنیا. به گونه ای که آرام و قرار ندارد و هر روز بیش از دیروز طمع زیاد شدن اموالش را دارد.

قناعت یعنی راضی شدن (از زندگی و داشته ها)، صرفه جویی کردن

معنی بیت: برای درمان مرض حرص و طمع انسانی که دنیادوست است و دل به دنیا بسته، یا باید قناعت کند یا اینکه درمان نمی شود مگر با مرگش!

مفهوم بیت

۱- یعنی آدمی که حریص و زیاده‌خواه است، تا لحظه مرگش، این افزون طلبی گریبان گیر اوست. یا باید هر چه زودتر خود را درمان کند و به آن چه دارد راضی باشد یا اینکه باید تا آخر عمر با این مرضی که تمامی ندارد، دست و پنجه نرم کند.

۲- چنین انسانی هیچ گاه نمی تواند با آرامش خاطر زندگی کند. مدام چشمش به زندگی و داشته های دیگران است و تا مانند آن را تصاحب نکند آرام نمی گیرد.

۳-در این بیت پر محتوای جناب سعدی نکات بسیاری برای زندگیِ خوب وجود دارد. درست است که هر انسانی ذاتا کمال طلب است و دوست دارد هر چیزی که در این دنیا از خیر و نیکی وجود دارد مالکش شود، ولی برخی حد و حدود خود را نمی دانند. تمام فکر و ذکرشان افزایش مال است درحالی که از اصل زندگی غافل شده اند.

درست است که بدون پول زندگی کردن تقریبا محال است و کسی منکر این قضیه نیست. آدم عاقل حتما کار می کند و نمی گذارد اوقاتش به بطالت بگذرد. اما نباید تمام زندگی را در پول جمع کردن یا حتی چیزهای دیگری مثل شکم پر کردن و … خلاصه کرد!

پیشنهادی: وانکه حب وطن نداشت به دل

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *