جواب به سوالات و فعالیت درس نوزدهم مطالعات اجتماعی سوم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخگویی به سوالات درس نوزدهم کتاب مطالعات اجتماعی سوم مکانهای مدرسه را بشناسیم صفحات 77، 78، 79 با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی سوم درس نوزدهم مکانهای مدرسه را بشناسیم ( پاسخ گام به گام )

پاسخ دهید صفحه 77
1- اکنون با نگاه کردن به علامتها، نام مکانهایی را که روی نقشه نوشته نشده، بنویسید.
📗 پاسخ: پاسخ را در شکل بالا ببینید.
2- وقتی بچّهها وارد مدرسه میشوند، کدام مکان در سمت راست و کدام مکان در سمت چپ آنها قرار دارد؟ کدام مکان روبهروی آنهاست؟
📗 پاسخ: در سمت راست فروشگاه مدرسه و اتاق سرایدار قرار دارد. در سمت چپ کتابخانه، اتاق بهداشت و کلاسها قرار دارد. و روبهرو، حیاط مدرسه و آبخوری دیده میشود.
3- کار برگهی شمارهی (۱۷) «نقشهی مدرسه» را در کلاس کامل کنید.
📗 پاسخ: روی کاربرگه ضربه بزنید.
(17) برای مشاهده جواب، به صفحه کاربرگهی شمارهی (17) مراجعه کنید.
سؤال صفحه 77

این بچّهها، چه مقرّراتی را نمیدانند؟ ندانستن این مقرّرات چه مشکلاتی به وجود میآورد؟
📗 پاسخ: در جلوی فروشگاه بچهها نمیدانند که اگر پشت سر هم بایستند و به نوبت و با رعایت حق دیگران خرید کنند زودتر به نتیجه میرسند و راحتتر خرید میکنند. ندانستن این مقررات هرج و مرج ایجاد کرده و بچهها نمیتوانند خرید کنند و حق کسی که نوبت اوست، رعایت نمیشود.
در کلاس درس بچهها نمیدانند که هنگام روخوانی درس توسط دوستشان باید ساکت باشند و به آن توجه کنند. ندانستن این مقررات باعث شده که هم خودشان نتوانند درس را یاد بگیرند و هم با ایجاد سر و صدا در کلاس باعث به هم خوردن تمرکز دوستانشان و عدم یادگیری آنان شوند، در نهایت بدون اینکه بخواهند به معلم و دوستانشان بیاحترامی میکنند.

این بچّهها، کدام مقرّرات را رعایت میکنند؟ چرا؟
📗 پاسخ: در جلوی فروشگاه بچهها نوبت را رعایت کردهاند و در آرامش و با احترام به دوستانشان و فروشنده مشغول خریدی راحت و آسان هستند. زیرا رعایت این مقررات به انجام کارها سرعت میبخشد و حق کسی هم ضایع نمیشود.
در کلاس درس بچهها به معلم و دوستشان که در حال روخوانی درس است احترام میگذارند و با رعایت سکوت مطالبی را یاد میگیرند. زیرا رعایت این مقررات باعث رعایت حق دیگران و احترام به خود و دیگران است.
گفتوگو کنید صفحه 78
1- به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه، یکی از مکانهای مدرسه مانند نمازخانه، حیاط، کتابخانه و غیره را انتخاب کنید. دو یا چند نمونه از مقرّرات هر قسمت را بنویسید و بگویید رعایت این مقرّرات چه فایدهای دارد؟
📗 پاسخ:
کتابخانه
- مقررات:
-
- آرام صحبت کردن و سکوت را رعایت کردن.
- امانت گرفتن کتاب در زمان مشخص و سالم برگرداندن آن.
- فواید:
-
- سکوت باعث میشود همه بتوانند با تمرکز درس بخوانند.
- رعایت نظم و توجه به امانت بودن کتاب باعث میشود کتابها همیشه در دسترس و سالم بمانند.
نمازخانه
- مقررات:
-
- با وضو وارد شدن و رعایت پاکیزگی.
- حفظ سکوت و احترام در هنگام نماز.
- فواید:
-
- باعث آرامش و تمرکز در عبادت میشود.
- احترام جمعی به مکان مقدس حفظ میگردد.
حیاط مدرسه
- مقررات:
-
- بازی و ورزش بدون آسیب زدن به دیگران.
- دور ریختن زباله در سطلهای زباله و تمیز نگه داشتن محیط.
- فواید:
-
- همه با امنیت و شادی بازی میکنند.
- محیطی پاکیزه و دلنشین برای استراحت و فعالیت باقی میماند.
2- وقتی بچّههای کوچکتر از شما، به مدرسه میآیند، ممکن است مقرّرات مدرسه را بهخوبی ندانند. شما چطور به آنها کمک میکنید؟ یک مثال بزنید.
📗 پاسخ: میتوانم با مهربانی مقررات را توضیح بدهم و با رفتار درست خودم الگو باشم.
مثال: اگر ببینم دانشآموز کوچکتر در راهرو با سر و صدا میدود، آرام به او میگویم: «بهتره آرام راه بریم تا به دیگران برخورد نکنیم».
3- برای کلاس یا مدرسهتان، مقرّراتی پیشنهاد کنید. این مقرّرات باید مفید باشد و آسایش بیشتری برای همه بهوجود بیاورد.
📗 پاسخ: پیشنهاد مقررات برای کلاس و مدرسه:
- قبل از صحبت کردن در کلاس، دست بلند کنیم.
- وسایل شخصی و کتابها را مرتب نگه داریم.
- در زمان زنگ تفریح، نوبت را رعایت کنیم.
فایده: این کارها باعث نظم بیشتر، آرامش در کلاس و احترام متقابل میان دانشآموزان میشود.
4- برخی اوقات به دلیل بیماریهای همهگیر، بارش برف و سرما یا آلودگی هوا، کلاسهای درس در فضای مجازی برگزار میشود. دربارهی قوانین حضور در این کلاسها گفتوگو کنید.
📗 پاسخ: قوانین حضور در کلاسهای مجازی:
- ورود به کلاس آنلاین در زمان مشخص و حضور منظم.
- روشن نگه داشتن میکروفن فقط هنگام اجازه گرفتن برای صحبت.
- انجام تکالیف و ارسال آنها در زمان تعیینشده.
فایده: این قوانین باعث نظم کلاس، جلوگیری از شلوغی و بهتر یاد گرفتن درسها میشود.
به کار ببندیم صفحه 79
1- مدرسهی دلخواه شما چگونه است و چه خصوصیاتی دارد؟ دربارهی مدرسهی مورد علاقهتان صحبت کنید یا چند خط بنویسید یا نقّاشی کنید.
📗 پاسخ: مدرسهی دلخواه من جایی شاد و پر از نشاط است. کلاسها روشن و تمیز هستند و حیاط بزرگی برای بازی و ورزش دارد. در آنجا معلمها با مهربانی درس میدهند و همهی دانشآموزان با هم دوست و همراهاند. همچنین کتابخانهی مجهزی دارد تا بتوانیم راحت مطالعه کنیم و به دانستههایمان اضافه کنیم، آزمایشگاهی مجهز برای یادگیری عملی درسها و نمازخانهای زیبا و بزرگ و پر از معنویت برای عبادت و آرامش بخشیدن به روح دارد.
2- به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه با راهنمایی معلّم به مدّت یک یا چند روز در یکی از کارهای مدرسه، همکاری کنید.
(برای مثلا با کارکنان کتابخانه، فروشگاه، آزمایشگاه و… همکاری کنید. سپس در کلاس تعریف کنید که چگونه همکاری کردهاید.)
📗 پاسخ: چند روزی با دوستانم در فروشگاه مدرسه با مسئولین آن همکاری کردیم. در این چند روز تجربهی جالبی داشتیم. صبحها در مرتب کردن دفترچهها، خودکارها و خوراکیها کمک میکردیم. وقتی دانشآموزان برای خرید میآمدند، با لبخند به آنها وسایل مورد نیازشان را میدادیم و یاد گرفتیم چطور درست حساب و کتاب کنیم. گاهی هم به مرتب نگه داشتن قفسهها و تمیز کردن میز فروشنده مشغول بودیم. این همکاری به من نظم، مسئولیتپذیری و برخورد خوب با دیگران را یاد داد.
3- معلّم، نقشهای از مدرسه میکشد و به شما میدهد:
– شما بالای نقشه، نام مدرسهتان را بنویسید و مکانهای مختلف مدرسه را رنگ کنید.
– کلاس خودتان را روی نقشه پیدا کنید و با علامتی نشان بدهید.
📗 پاسخ: به عهده دانشآموز و مربی محترم
دانشچی پورتال جامع تحقیق و مقاله، مطالب علمی و هنری ، وبگردی و…
