خانه » پایه هشتم » پاسخ سوالات درس شانزدهم مطالعات هشتم پیروزی فرهنگ بر شمشیر

پاسخ سوالات درس شانزدهم مطالعات هشتم پیروزی فرهنگ بر شمشیر

جواب به سوالات و فعالیت درس شانزدهم مطالعات اجتماعی هشتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس شانزدهم مطالعات هشتم پیروزی فرهنگ بر شمشیر

پاسخگویی به سوالات درس شانزدهم کتاب مطالعات اجتماعی هشتم پیروزی فرهنگ بر شمشیر صفحات ۱۰۱، ۱۰۳ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی هشتم درس شانزدهم پیروزی فرهنگ بر شمشیر ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس شانزدهم

۱- به تصویر گنبد سلطانیه، مسجد جامع ورامین و ارگ علیشاه تبریز دقت کنید. شباهت‌های آنها چیست؟ از کدام فنون معماری و هنرها، به منظور ساختن و زیباسازی آنها استفاده شده است؟

📗 پاسخ: هر سه بنا طاق و ایوان دارند و گنبد نیز از ارکان اصلی آنهاست. ساختن طاق و ایوان هنر معماری ایرانی اسلامی را نشان می‌دهد. استفاده از خشت و گل و آجر در ساخت این بناها و شکل خاص ساختمان، به تعدیل دما داخل بنا کمک می‌کند. برای تزئینات داخلی ساختمان از گچ‌بری، کاشی‌کاری و فلزکاری‌های ویژه معماری ایرانی استفاده شده است.

۲- چرا عنوان این درس پیروزی فرهنگ بر شمشیر انتخاب شده است؟ توضیح دهید؟

📗 پاسخ: مغولان خوی وحشی‌گری داشتند و قتل و غارت بخشی از شخصیت آنان شده بود. اما خردمندان و عالمان ایرانی با نشان دادن فرهنگ و آداب ایرانی اسلامی به قدری روی این افراد تأثیر داشتند که آنها علاوه بر اینکه ویرانی‌های خود را آباد کردند، به دین اسلام نیز ایمان آوردند.

۳- کاربرگه شماره (۱۱) بررسی آثار عصر ایلخانی و تیموری را انجام دهید.

کاربرگه شماره ۱۱: بررسی آثار عصر ایلخانی و تیموری

هنرمندان و معماران ایرانی در دوران حکومت‌های ایلخانی و تیموریان آثار ارزشمندی در رشته‌های گوناگون، خلق کردند. به آثار زیر خوب دقت کنید و بگویید هر اثر نشانگر کدام هنر و یا معماری است.

گچ‌بری، نگارگری (نقّاشی)، فلزکاری، تذهیب (کتاب‌آرایی)، شیشه‌گری، کاشی‌کاری، سفالگری

بشقاب سفالی متعلق به قرن ٩ ق، منقّش و دارای لعاب فیروزه‌ای براق کاسه برنجی متعلق به قرن ٨ ق که نقره‌کوبی و حکاکی شده است. ظرف سفالی لعابی و نقش‌دار متعلق به قرن ۸ ق پارچ شیشه‌ای متعلق به قرن ٨ ق
سفالگری و نگارگری فلزکاری سفالگری و نگارگری شیشه‌گری
صفحه‌ای از نسخۀ خطی قرآن متعلق به قرن ٩ ق، طلاکوبی شده و با آبرنگ مات، حاشیه‌های آن نقاشی شده است. صفحه‌ای از شاهنامۀ بایسنقری که توسط بایسنقر، شاهزادۀ هنرمند و هنردوست تیموری به وجود آمد. سر در اصلی مسجد جامع یزد که در دورۀ تیموری ساخته و با  کاشی تزیین شده است. محراب مسجد جامع بسطام که با گچ

تزیین شده است.

تذهیب نگارگری کاشی‌کاری گچ‌بری

۴- چرا کشور ایران با وجود این همه هجوم‌های وحشیانه مغول‌ها و تیموریان پا برجا ماند؟

📗 پاسخ: با وجود حمله‌های وحشیانه مغولان و تیموریان اما ایرانیان فرهنگ و آداب و رسوم خود را حفظ کردند و ایمان خود را از دست ندادند. به دلیل همین اصالت، اقوام بیگانه نیز تحت تأثیر این فرهنگ غنی قرار می‌گرفتند و به دین و فرهنگ مردم ایران علاقمند می‌شدند. بنابراین پس از ویرانی‌هایی که بر ایرانیان گذشت، دوباره شهرها، مساجد، کتابخانه‌ها و مدارس ساخته شدند و دوباره صدها کتاب تاریخی مهم نوشته شدند.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی هشتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هشتم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *