خانه » پایه هشتم » پاسخ سوالات درس دوم نگارش هشتم افکار و گفتارمان را بنویسیم

پاسخ سوالات درس دوم نگارش هشتم افکار و گفتارمان را بنویسیم

جواب به سوالات و فعالیت درس دوم نگارش هشتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس دوم نگارش هشتم افکار و گفتارمان را بنویسیم

پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب نگارش هشتم افکار و گفتارمان را بنویسیم صفحات ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش هشتم درس دوم افکار و گفتارمان را بنویسیم ( پاسخ گام به گام )

فعالیت‌های نگارشی درس دوم

دو متن زیر را بخوانید و با ذکر نمونه و دلیل، تفاوت آنها را مشخص کنید.

متن صفحه ۳۰ کتاب نگارش هشتم

📗 پاسخ: متن «الف» به زبان فارسی معیار نوشته شده است، جملات در آن کوتاه و کامل است و از کلمات شکسته استفاده نشده است.

📗 پاسخ: متن «ب» به زبان گفتار نوشته شده است. دارای کلمات شکسته مانند داش، باشه، ساده‌دله و… می‌باشد، جملات در آن بلندتر است و ترتیب جمله‌ها به زبان گفتار است.

متن زیر را به زبان فارسی معیار، بازنویسی کنید.

«هر وقت می‌شینم به زبان فارسی فکر می‌کنم، فردوسی به یادم میاد و با خود میگم این مرد چقدر بزرگ بود و چه خدمت عظیمی به کشور ایران کرد. زبان فارسی رو، زیر چتر خودش درآورد و همه مردم این سرزمین را و مانند مادر مهربان بود در طول تاریخ برای همه.

زبان فارسی، یه عالمه همراه و همنشین داره در گوشه و کنار ایران و جهان و با همه گویش‌ها و لهجه‌های ایرانی، همیشه داد و ستد و رفتاری دوستانه داره. فارسی و دیگر زبان‌های ایرانی کلمه‌هایی را به هم قرض می‌دن و از توانایی‌های همدیگه بهره می‌گیرن و این باعث میشه هر دو طرف، همیشه قوی و پابرجا باشن.

غیر از فردوسی، بزرگان دیگه هم به زبان و فرهنگ کشور ایران یاری رساندن، بوعلی، فارابی، سعدی، مولوی، حافظ، جامی، ملاصدرا، تا زمان ما شهریار، مطهری، حسابی و… همه این استادان، فرزندان این میهن عزیز هستن که در دامن فرهنگ ایران اسلامی و زبان فارسی، پرورش یافتن.»

📗 پاسخ: هروقت به زبان فارسی فکر می‌کنم، فردوسی را به یاد می‌آورم و با خود می‌گویم که این مرد چقدر بزرگ بود و چه خدمت عظیمی به کشور ایران کرد. زبان فارسی را زیر چتر خودش درآورد و در طول تاریخ، برای همه مردم این سرزمین، مانند مادر مهربان بود.

زبان فارسی در گوشه و کنار ایران و جهان، ‌همراه و همنشینان زیادی دارد و با همه گویش‌ها و لهجه‌های ایرانی، داد و ستد و رفتاری دوستانه دارد. فارسی و دیگر زبان‌های ایرانی، کلماتی را به هم قرض می‌دهند و از توانایی‌های یکدیگر بهره می‌گیرند و این موضوع سبب می‌شود که هر دو طرف همیشه قوی و پابرجا بمانند.

غیر از فردوسی، بزرگان دیگری هم به زبان و فرهنگ کشور ایران یاری رساندند. بوعلی، فارابی، سعدی، مولوی، حافظ، جامی، ملاصدرا تا زمان حاضر، شهریار، مطهری، حسابی و… همه این اساتید، فرزندان این میهن عزیز می‌باشند که در دامن فرهنگ ایران اسلامی و زبان فارسی، پرورش یافتند.»

درست‌نویسی

جمله‌های زیر را ویرایش کنید:

مراسم بزرگداشت خانم مرحومه ایرانپور برگزار شد.

📗 پاسخ: مراسم بزرگداشت خانم مرحوم ایرانپور برگزار شد.

در میان زنان شاعره، پروین اعتصامی از همه نام‌آورتر است.

📗 پاسخ: در میان زنان شاعر، پروین اعتصامی از همه نام‌آورتر است.

حکایت‌نگاری

اکنون براساس نمونه، حکایت زیر را به زبان سادۀ امروز بازنویسی کنید.

حکایت:

مردکی را چشم درد خاست. پیش بیطار (دام پزشک) رفت که دوا کن؛ بیطار از آنچه در چشم ستوران می کرد، در دیده او کشید و کور شد. حکومت (شکایت) به داور بردند. گفت: بر او هیچ تاوان نیست؛ اگر این خر نبودی، پیش بیطار نرفتی.» (گلستان)

📗 پاسخ: بازنویسی:

روزی مردی دچار چشم‌درد شد. چون در آن نزدیکی یک دام‌پزشک زندگی می‌کرد، نزد او رفت و از او خواست تا درد چشمش را درمان کند.

دام‌پزشک به او گفت: من درمان درد حیوانات را می‌دانم، درمان انسان‌ها کار پزشک است.

مرد گفت: حیوانات هم دچار چشم‌درد می‌شوند.

دام‌پزشک گفت: درد انسان با حیوان تفاوت دارد.

مرد گفت: من یک چشم‌درد ساده دارم، تو هم قادر به درمان آن هستی.

دام‌پزشک گفت: داروهای من مخصوص حیوانات است.

مرد گفت: من بدنم از حیوانات قوی‌تر است، نگران نباش.

دام‌پزشک که دید از هیچ راهی نمی‌تواند مرد را منصرف کند، به ناچار از دارویی که برای چشم چهارپایان استفاده می‌کرد، به داخل چشم مرد ریخت. همینکه دارو وارد چشم شد، مرد کور شد. مرد برای شکایت از دام‌پزشک نزد قاضی رفت و گفت که این دام‌پزشک داروی درمان چهارپایان را برای درمان چشم من استفاده کرده و باعث شده که من کور شوم.

قاضی پاسخ داد: دام‌پزشک مقصر نیست،‌ تو اگر می‌دانستی که انسان هستی، برای درمان نزد دام‌پزشک نمی‌رفتی.

جواب درس‌های بعدی نگارش هشتم دانلود PDF کتاب نگارش هشتم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *