خانه » دانستنی ها » مراقبت از پوست برای گروه های سنی مختلف

مراقبت از پوست برای گروه های سنی مختلف

راهنمای مراقبت از پوست برای گروه های سنی مختلف

مراقبت از پوست برای گروه های سنی مختلف

پوست در هر سن‌وسالی که باشیم روی زیبایی و طراوت چهره ما تاثیر می‌گذارد. پس باید روش‌های مختلفی را که برای مراقبت از این ناحیه حساس وجود دارد بشناسیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانیم برای مدت طولانی‌تری از یک پوست شفاف و بدون عیب لذت ببریم.

پوست در کودکی و نوجوانی معمولا مشکل خاصی ندارد؛ اما هر چه از دوران جوانی بگذرد و سن افزایش پیدا کند، بدن در انجام برخی فعالیت‌ها مانند کلاژن‌سازی ناتوان می‌شود و این موضوع آثاری به ‌همراه دارد که آن را پیری می‌دانیم. برای جلوگیری از بروز این آثار باید روش‌های مراقبت از پوست را یاد بگیرید.

آغاز فرآیند پیری پوست از چه زمانی است؟

ژنتیک به‌صورت مستقیم روی زمان شروع آثار پیری در چهره تاثیر می‌گذارد؛ اما به‌طورکلی باید گفت اکثر افراد در اواخر ۳۰ سالگی و اوایل ۴۰ سالگی شاهد آثاری کاملا واضح از چین‌وچروک در پوست خود هستند.

پیری پوست اتفاقی رایج است که همه ما آن را تجربه می‌کنیم، اما با وجود راه‌کارهای مراقبتی می‌توان روند این فرآیند را تا حد زیادی کند کرد. برای این منظور علاوه ‌بر شناخت راه‌کارهای موجود باید ابتدا نوع پوست خود را بشناسید.

مراقب پوست در هر دوره سنی چگونه است؟

افراد در سنین مختلف به محصولات و روش‌های مراقبتی خاصی نیاز دارند تا بتوانند سلامت پوست را حفظ و از ایجاد چین‌وچروک در آن جلوگیری کنند. در ادامه هر دوره سنی را به‌صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

مراقبت از پوست در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی

پوست شما در این دوران بیش از هر زمان دیگری به مراقبت نیاز دارد تا در دهه‌های آینده خیلی زود دچار چین‌وچروک نشود. اگر بتوانید در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی از یک روتین مناسب پیروی کنید، از ایجاد آثار نامطلوب در سنین بالاتر جلوگیری خواهید کرد.

بسیاری از افراد با رسیدن به سن ۲۰ سالگی به‌تدریج چروک‌های ریزی اطراف چشم یا در پیشانی مشاهده می‌کنند و این موضوع شروع روتین جدی را از این سن ضروری می‌کند. از راه‌کارهای مراقبتی مناسب برای این دوره باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب را جدی بگیرید.
  • محصولاتی که استفاده می‌کنید باید حتما از یک برند معتبر تهیه شده باشند.
  • با استفاده از سرم ویتامین سی که دارای آنتی‌اکسیدان است، می‌توانید به ساخت کلاژن و جلوگیری از ایجاد لکه کمک کنید.
  • استفاه از روش‌هایی مانند درم ابریژن و پیلینگ برای حفظ ساختار پوست بسیار موثر است.

اگر پوست چرب و مستعد جوش دارید، بهتر است استفاده از روغن درخت چای برای جوش را در اولویت خود قرار دهید. همچنین برای درمان خشکی آن مرطوب‌کننده‌ها یا روغن‌های گیاهی گزینه خوبی هستند. به‌طورکلی شناخت نوع پوست برای انتخاب محصول مناسب ضروری است.

مراقب پوست در هر دوره سنی چگونه است؟

مراقبت از پوست در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی

با رسیدن به این سن آثار اشعه مضر آفتاب و دیگر عوامل آسیب‌رسان مانند عدم مراقبت صحیح و استرس، خود را به‌صورت لکه‌های پوستی یا چین‌وچروک نشان می‌دهند. ضمن اینکه تولید کلاژن و تقسیم سلول‌های اپیدرم نیز کاهش پیدا می‌کند.

بیشترشدن خشکی پوست، بروز تیرگی، چین‌وچروک و افتادگی پوست در این زمان به‌راحتی قابل مشاهده است. برای مراقبت در این دوره راه‌‌کارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • استفاده از آنتی‌اکسیدان را با جدیت بیشتری ادامه دهید.
  • درصورتی‌که پوست شما مستعد جوش است روزی ۲ بار ضدجوش بزنید.
  • استفاده از سرم‌های رتینول گزینه خوبی به ‌حساب می‌آید.
  • شستن پوست و استفاده از مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.
  • در این دوره روش‌های جوان‌سازی پوست در کاهش علائم پیری بسیار کمک‌کننده هستند.
  • استفاده از ضدآفتاب در این دوره نیز اهمیت زیادی دارد.
  • استفاده از کرم‌های دور چشم قوی‌تر به‌خصوص پیش‌از خواب در این دوره پیشنهاد می‌شود.
  • درصورت نیاز می‌توانید از روش‌هایی مانند تزریق فیلر و ژل استفاده کنید.

مراقبت از پوست در سنین 30 تا 40 سالگی

مراقبت از پوست بعداز ۵۰ سالگی

سن ۵۰ سالگی را می‌توان شروع دوره پیری که با نشانه‌هایی مانند کاهش حجم چربی و استخوان همراه است، دانست. در واقع هر روتین مراقبتی که داشته باشید، نمی‌توانید از ایجاد این نشانه‌ها جلوگیری کنید بلکه تنها امکان کندسازی فرایند پیری وجود دارد.

اما در این سن چه محصولاتی باید استفاده کرد تا از ایجاد خطوط عمیق و شل‌شدگی پوست جلوگیری شود؟ قطعا در این دوره لازم است به‌ طور جدی با دکتر پوست مشورت و همچنین از راه‌کارهای زیر استفاده کنید:

  • کرم‌های حاوی سرامید بهترین گزینه برای استفاده در سنین بالای ۵۰ سال هستند.
  • استفاده از رتینول، آنتی‌اکسیدان‌‌ها و ضدآفتاب در این سن اهمیت دارد.
  • سعی کنید به‌گونه‌ای بخوابید که صورت با بالشت برخورد نداشته باشد؛ چراکه ایجاد خطوط در این سن بسیار رایج است و احتمال دارد دیگر از بین نروند.
  • استفاده از فیلرها برای پرکردن نواحی خالی از چربی گزینه خوبی است و می‌تواند شادابی و جوانی را تا حدودی به چهره برگرداند.
  • راه‌کارهای مختلفی برای لیفت صورت وجود دارد و درصورت افتادگی شدید پوست می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • به‌هیچ‌وجه اجازه ندهید آلودگی و مواد آرایشی برای مدت طولانی روی پوست باقی بماند.
  • با شستن پوست صورت بهتر است آن را با حوله‌ای تمیز خشک کنید، اما کشیدن حوله روی پوست به‌شدت آسیب‌رسان است. پس این کار را به‌آرامی انجام دهید و از کشیدن آن خودداری کنید.

جمع‌بندی

پوست افراد همواره نیاز به مراقبت دارد اما یک فرد ۲۰ ساله باید از محصولاتی با قدرت کم‌تر نسبت به فرد ۵۰ ساله استفاده کند. در واقع افزایش سن باعث ایجاد چین‌وچروک بیشتر می‌شود و همین امر نیاز به استفاده از محصولات قدرتمندتر را افزایش خواهد داد. برای اینکه فرایند پیری را کند کنید، لازم است از اوایل جوانی روتین مراقبتی داشته باشید.

سوالات متداول

از چه سنی باید مراقبت از پوست را جدی گرفت؟

مراقبت از پوست باید همیشگی باشد؛ اما معمولا استفاده از لوازم مراقبتی از سن ۲۰ سالگی شروع می‌شود. با کمک این محصولات روند پیری نیز تا حد زیادی کند خواهد شد.

بهترین روش برای مراقبت از پوست چیست؟

برای داشتن پوستی سالم باید همواره استفاده از محصولات مراقبتی مانند شوینده، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب را مدنظر داشته باشید. البته در هر بازه سنی لوازم دیگری نیز به این روتین اضافه خواهد شد.

آیا مراقبت از پوست در سنین مختلف متفاوت است؟

در هر سن افراد باید با‌توجه‌به نیاز پوست خود از محصولاتی با قدرت متفاوت استفاده کنند. در واقع مراقبت‌های سن ۲۰ سالگی و لوزام موردنیاز یک فرد جوان با سن ۵۰ سالگی تفاوت‌های زیادی دارد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *