خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” سیب پای درختش می افتد “

معنی ضرب المثل ” سیب پای درختش می افتد “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل سیب پای درختش می افتد 🍎

ضرب المثل سیب پای درختش می افتد

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل سیب پای درختش می افتد چیست؟

۱- یعنی رفتار و شخصیت هرکس نشان دهنده خانواده و اصالت اوست.

۲- معمولا این ضرب المثل را برای فرزندان یک خانواده به کار می برند؛ هنگامی که رفتاری از آنها سر می زند (چه خوب چه بد) که آن را در محیط خانواده و از والدین خویش آموخته است. مثلا شخصی بسیار مودب است و به دیگران احترام می گذارد. به کار بردن این ضرب المثل برای چنین شخصی درواقع تحسین خانواده اوست.

گاهی فضای برخی خانواده ها متشنج است؛ مثلا پدر و مادر مدام به یکدیگر پرخاش می کنند و حرمت یکدیگر را حفظ نمی کنند. معمولا فرزند این خانواده در تعامل با اطرافیانش ناخودآگاه رفتار عصبی و پرخاشگرانه از خود نشان می دهد. به کار بردن این ضرب المثل برای فرزند این خانواده یعنی هرچه پدر و مادر انجام داده اند، او تقلید کرده و رفتارهایش بازتابی از رفتار آنهاست.

توجه: البته گاهی استثنائاتی هم وجود دارد. مثل فرزندان خوب در خانواده های پر تنش و فرزندان لاابالی در خانواده هایی که به ظاهر وضعیت خوبی داشته اند.

۳- همچنین این ضرب المثل می تواند به معنی کشش و میل افراد به سمت خانواده و پیوندهای خانوادگی خویش باشد؛ یعنی افراد هرچه محیط های مختلف را تجربه کنند یا با افراد مختلفی تعامل داشته باشند، بازهم هیچ کدام نمی تواند جایگزین خانواده برای او باشد چرا که اصل و آغاز هرکس از خانواده اوست.

ضرب المثل‌های ایرانی بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *