خانه » پزشکی و سلامت » درمان سینوزیت، پیشگیری، نشانه­‌ها و علل این بیماری

درمان سینوزیت، پیشگیری، نشانه­‌ها و علل این بیماری

اگر می­‌خواهید در راستای درمان سینوزیت گام بردارید، ابتدا بیایید این بیماری را بهتر و دقیق‌­تر بشناسیم. شناخت آن به ما کمک می­کند سریع­تر درمانش کنیم.

درمان سینوزیت

همه ما در صورت خود دارای حفره­‌هایی هستیم که به آن‌ها سینوس می­‌گوییم. اگر این حفره‌­ها بسته یا دچار تورم شوند، ما بیمار می­‌شویم و نشانه‌­هایی عذاب‌­آور در ما بروز پیدا خواهد کرد. همراه ما باشید تا به سراغ سینوزیت برویم و در انتهای مقاله راه­‌های درمان آن را به شما معرفی کنیم.

سینوزیت چیست؟

سینوزیت (Sinusitis) بیماری­‌ای است که به‌موجب آن سینوس‌­های بیمار دچار ورم می­‌شوند. این بیماری، مشکلی متداول است و به سبب مشکلات درونی یا ویروس ایجاد می­‌شود. سینوس­‌ها حفره‌­هایی هستند که در صورت انسان قرار دارند و با هوا و مخاط پرشده‌اند.

پیشانی، اطراف بینی، گونه‌­ها، فک بالایی و جمجمه محل‌­هایی است که سینوس‌­ها در آن قرارگرفته‌اند. ترشحات بینی به درون‌بینی خواهد رسید و تخلیه آن نیز از طریق همین مجاری خواهد بود.

زمانی که سینوس­‌ها بیش‌ازحد ترشح داشته باشند یا مسیر ترشح آن‌ها بسته شود، ما دچار سینوزیت می‌­شویم. باکتری، ویروس و قارچ در چنین شرایطی بسیار راحت وارد سینوس‌­ها می‌­شوند و محیط آن‌ها را عفونی می‌­کنند.

در فصول سرد سال بسیاری درگیر این عارضه می­‌شوند. در ادامه این مطلب درمان سینوزیت و انواع آن را(منبع مفید) بررسی خواهیم کرد.

چند نوع سینوزیت داریم؟

سینوزیت می­‌تواند حاد یا مزمن باشد. نشانه‌­های این دو نوع از یکدیگر متفاوت هستند و برای درمان آن‌ها نیز باید راهی متفاوت پیش گرفت.

سینوزیت حاد

دلیل ابتلا به سینوزیت حاد ممکن است ویروسی یا باکتریایی باشد. نشانه‌­های جانبی دیگری مانند اختلال بویایی، سردرد شدید و نبض­‌دار، بوی بد در دهان، فشار در اطراف چشم، گرفتگی در بینی، آبریزش بینی و تب در این عارضه وجود دارند.

طول درمان سینوزیت حاد ۲ تا ۴ هفته است. اگر عفونت شما از نوع ویروسی باشد، شیوع بیشتری دارد. یک نوع جانبی دیگر از سینوزیت داریم که سینوزیت نیمه حاد خطاب می­شود.

در این نوع علائم شما دقیقاً علائم سینوزیت حاد است با این تفاوت که شدت نشانه‌­ها کمتر خواهد بود. درمان این نوع ممکن تا ۱۲ هفته هم طول بکشد.

سینوزیت مزمن

این نوع سینوزیت می­‌تواند به دلایل میکروبی یا قارچی ایجاد شود. تفاوت آن با سینوزیت حاد این بوده که درمان نمی­‌شود و تا مدت‌­ها همراه بیمار خواهد بود.

سینوزیت­‌های حاد اگر در ۳ ماه درمان نشوند قطعاً به نوع مزمن تبدیل خواهند شد. دوره نهفتگی نوع مزمن ۲۰ روز است و ممکن در سال ۳ الی ۴ بار اتفاق بیفتد.

عواملی مانند دود سیگار و مواد دخانی، آسم، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و عفونت دندان شرایط سینوزیت مزمن را بدتر خواهند کرد.

با ابتلا به این نوع سینوزیت تنفس سخت‌­تر می­‌شود و ممکن است دور چشم شما تورم­‌هایی دیده شود. این بیماری را باید درمان کرد چون ممکن است به مشکلات بینایی و عفونت پوست‌واستخوان بینجامد.

نشانه‌­های سینوزیت

در سینوزیت حاد و مزمن علائم با یکدیگر متفاوت هستند و ما هر دو را ذکر خواهیم کرد.

سینوزیت حاد سینوزیت مزمن
تب تورم درد در اطراف چشم
خستگی مخاط خونی
سردرد احتقان
تورم چشم درد در گوش
گلودرد سرفه
آبریزش بینی نفس بد بو
احساس ضربان در پیشانی سردرد سینوسی
دندان‌درد التهاب بینی
از دست دادن قسمتی یا کل حس بویایی سخت نفس کشیدن
سرفه­‌های طولانی ترشحات غلیظ سبز یا زرد

چه بیماری­‌هایی به سینوزیت منجر می­‌شوند؟

بعضی از بیماری­‌ها می‌­توانند باعث ایجاد سینوزیت مزمن شوند. اگر سینوزیت خود را درمان نکنید نیز ممکن است درنهایت به این بیماری­‌ها بینجامد. بیماری­‌هایی مثل:

  • مصرف سیگار و بیماری­‌های مربوط به آن
  • انحراف سپتوم بینی
  • رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی)
  • فیبروز سیستیک
  • تغییر ارتفاع (پرواز و یا سقوط)
  • نقص در سیستم ایمنی در اثر ابتلا به بیماری مثل HIV یا شیمی‌درمانی
  • بیماری‌ها و عواملی که باعث فلج شدن و ازکارافتادگی اجسام مژکی خواهند شد.

چگونه سینوزیت را درمان کنیم؟

اگر سینوزیت شما به حد مزمن نرسد، می‌­توان با استفاده از روش­‌هایی آن را درمان کرد. درمان سینوزیت در خانه نیز با توجه به خفیف بودن عارضه امکان­‌پذیر خواهد بود. در ادامه هر دو نوع درمان دارویی و خانگی را بررسی خواهیم کرد.

درمان سینوزیت با استفاده از دارو

برای درمان دارویی این عارضه باید به سراغ متخصص گوش، حلق و بینی بروید. دارو­هایی که معمولاً برای درمان این عارضه تجویز می‌­شوند عبارت‌اند از:

  • آنتی‌بیوتیک: درصورتی‌که سینوزیت شما باکتریایی باشد از آنتی­‌بیوتیک برای درمان آن استفاده می­‌شود.
  • ایمونوتراپی: این نوع دارو درواقع واکسنی است که از آلرژی جلوگیری می‌­کند. به همین دلیل به شکل غیرمستقیم در درمان سینوزیت نیز نقش خواهد داشت.
  • آسپرین: این دارو باعث حساسیت­‌زدایی می­‌شود و باید توسط پزشک تجویز شود.
  • کورتیکواستروئید: این دارو می‌­تواند در ۳ نوع اسپری بینی، تزریقی و خوراکی تجویز شود که هر نوع بسته به‌شدت علائم و بیماری است.
  • اسپری کورتون
  • قرص مترونیدازول

پیشگیری از سینوزیت

درمان سینوزیت خانگی

شما با استفاده از مراقب­‌های خانگی و انجام برخی کاره‌ای می‌­توانید سینوزیت حاد خود را درمان کنید. در طول روز حوله‌­ای را گرم و برای مدتی بر روی صورت خود قرار دهید.

مایعات بیشتری مصرف کنید و سعی داشته باشید که وعده‌­های غذایی شما هم به شکل مایع باشد. بینی خود را به شکل مداوم با سرم‌­های نمکی شستشو دهید تا عفونت بیشتر نشود. استراحت کنید و برای چند روز فعالیت سنگین نداشته باشید.

استفاده از بخور برای مرطوب نگه‌داشتن مجاری تنفسی و سینوس‌­ها توصیه می‌­شود. مجاری تنفسی شما اگر در معرض بخارآب قرار بگیرد راحت‌­تر درمان خواهند شد. اگر امکان استفاده از بخور برای شما نبود دوش آب گرم بگیرید و بخارآب را تنفس کنید.

برای پیشگیری از سینوزیت چه‌کارهایی انجام دهیم؟

با استفاده از چند نکته ساده می­‌توانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید. دست‌­های خود را به­‌طور مرتب بشویید و بهداشت فردی را رعایت نمایید.

از افرادی که احتمال می­‌دهید سرماخوردگی دارند، فاصله بگیرید. استعمال دخانیات را کنار بگذارید. مصرف میوه و سبزی را در وعده غذایی خود قرار دهید و آن‌ها را به شکل منظم مصرف کنید. اگر در محیطی خشک زندگی می­‌کنید، سعی کنید که رطوبت هوای بیشتری داشته باشید.

عمل جراحی سینوس چیست؟

این روش برای درمان سینوزیت‌­های کهنه است. زمانی که دیگر روش‌­های درمانی و استفاده از دارو­ها برای شما کارساز نباشد، دکتر متخصص چنین راهی را پیش روی شما خواهد گذاشت.

در این روش با استفاده از آندوسکوپی سینوس­‌ها بررسی خواهند شد و در صورت وجود مانعی مثل پولیپ و… این مانع برداشته می­‌شود.

برای درمان سینوزیت شما می­‌توانید از روش‌­های خانگی کمک بگیرید و در صورت بدتر شدن اوضاع به سراغ پزشک و روش‌­های پیچیده‌­تری بروید.

سینوزیت معمولاً با سرماخوردگی و آنفولانزا اتفاق میفتد و درمان همین بیماری­­‌ها به درمان سینوزیت هم منجر خواهد شد.

برخی مواقع ممکن است مشکل پیچیده‌­تر باشد و سینوزیت شما به نوع مزمن تبدیل شود. نوع حاد از طریق روش­‌های ساده­‌های مانند رساندن رطوبت به مجاری تنفسی و مصرف مواد غذایی ضدالتهابی قابل‌درمان است. اما برای درمان نوع مزمن باید به پزشک مراجعه کنید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *