خانه » دانستنی ها » دوره های مهارت زندگی سالم کودکان

دوره های مهارت زندگی سالم کودکان

درباره مهارت های زندگی سالم برای کودکان بیشتر بدانید!

اهمیت دوره های مهارت زندگی سالم کودک

کودکان آینده جهان را خواهند ساخت و روان آن‌ها می‌تواند سرنوشت دنیا را تغییر دهد. به همین دلیل است که حفظ زندگی سالم کودکان در تمام دنیا حرف اول را می‌زند. عوامل متعددی وجود دارند که در تعیین کیفیت زندگی کودک نقش دارند اما قطعا والدین مهمترین آن‌ها هستند. کودکان اولویت اول والدین خود می‌باشند و به همین دلیل بزرگ‌ترین دغدغه والدین، آینده فرزندانشان است. بهترین راهکار برای تضمین زندگی کودکان در آینده، توجه به زمان حال و حفظ کیفیت دوران کودکی آن‌ها است. با توجه به این موضوع رسیدگی به دوران کودکی فرزند و رشد فکری او از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با آموزش‌ها و اهمیت دوره های زندگی سالم کودکان به طور کامل آشنا کنیم.

دلایل اهمیت دوره های زندگی سالم کودکان

دلایل متعددی وجود دارند که اهمیت دوره های زندگی سالم کودکان را برای والدین مهم می‌نمایند. از طرفی دوره های زندگی سالم کودکان می‌توانند به رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی آن‌ها کمک کنند. به طور کلی با بررسی‌های انجام شده روی نوجوانان و جوانان مشخص شده افرادی که دوران کودکی سالم‌تری داشته اند، انسان‌های موفق‌تری هستند. از طرفی این افراد هیچ گونه کمبود ذهنی و عاطفی ندارند و کمتر از همسالان خود در معرض سوء استفاده قرار می‌گیرند. از ابتدایی‌ترین مزایای زندگی سلامت برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • تناسب اندام و حفظ سلامت جسمی بدن
  • انرژی مثبت فوق العاده بالا
  • پیشگیری از بروز افکار منفی و احساسات بیمارگونه
  • توانایی برقراری ارتباط
  • عملکرد مناسب در مدرسه
  • توانایی برخورد منطقی در شرایط بحرانی
  • قدرت مقابله با هرگونه سوء استفاده جسمی و عاطفی
  • احساس خوب نسبت به خود و …

چرا دوره مهارت های زندگی کودک مهم است

مهم ترین آموزش‌های دوره زندگی کودکان

دوره‌های زندگی سالم کودکان می‌توانند آموزش‌های بسیار زیادی را به همراه داشته باشند و توانایی های کودکان را افزایش دهند. از مهم ترین مهارت‌هایی که کودکان طی این دوره‌ها به دست خواهند آورد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

   ·  مدیریت زمان:

یکی از بزرگ‌ترین توانایی‌هایی که کودک در دوره‌های زندگی سالم کودکان به دست خواهد آورد، مهارت مدیریت زمان است. این مهارت می‌تواند تاثیرات شگفت انگیز خود را در نوجوانی و جوانی کودک به نمایش بگذارد.

  ·  رعایت نظم:

زندگی سالم کودکان به آن‌ها یاد می‌دهد تا بتوانند نظم را به شکل قانون در آورده و همواره آن را رعایت نمایند. این کودکان در بزرگسالی نیز به خوبی می‌توانند مسئولیت کارهایشان را قبول کرده و نظم را اولویت زندگی خود قرار دهند.

  ·  تعامل با دیگران:

از طرفی کودکان طی این دوره‌ها توانایی بالایی در زمینه ارتباط با دیگران کسب خواهند کرد. قدرت نه گفتن، توانایی کمک کردن، مشورت کردن با افراد مطمئن و … از جمله مهارت‌های تعاملی هستند که کودکان در این دوره‌ها به دست خواهند آورد.

   ·  مدیریت مالی:

از دیگر مهارت‌های ضروری که در دوره‌های زندگی سالم کودکان آموزش داده می‌شود، توانایی مدیریت مالی می‌باشد. کودکانی که این مهارت را دارند در بزرگسالی به راحتی می‌توانند سرمایه خود را مدیریت نمایند و به سود دلخواهشان دست پیدا کنند.

کودکان در زمان قبل از مدرسه بهتر میتوانند مهارت های زندگی سالم را بیباموزند

برای آموزش مهارت های زندگی سالم کودکان چه باید کرد؟

آموزش مهارت‌ های زندگی سالم به کودکان، به عنوان یک سرمایه‌ گذاری مهم در آینده‌شان مطرح می‌شود. این آموزش نه تنها به رشد فردی کودکان کمک می‌کند، بلکه به داشتن یک زندگی رضایت‌ بخش و معنادار و پیشرفت جامعه نیز کمک می‌کند. این مهارت‌ها به کودکان ارزش‌های اجتماعی مانند همدلی، احترام متقابل، و همکاری را آموزش می‌دهند که اساسی برای ساختارهای اجتماعی سالم و پایدار هستند. در این دوره‌ها به مفاهیم اساسی کودکی همچون دلبستگی، اعتماد، استقلال و توانمندی، خلاقیت، هیجانات، همدلی، روابط و ارتباطات پرداخته می شود و آن ها به تفکر، احساس، و رفتارهای خود آگاهی پیدا کنند. به این ترتیب، آموزش مهارت‌های زندگی نه تنها ابزاری برای رفع مشکلات و تضمین موفقیت در آینده است، بلکه یک راهبرد برای ترسیم یک زندگی زیبا برای کودکان ماست.

رشد کودکان در دوره های زندگی سالم

برای پی بردن به اهمیت دوره‌های زندگی سالم کودکان تنها کافیست با رشد فرزندان خود در این دوره‌ها آشنایی پیدا کنید. دوره های زندگی سالم می توانند از تمامی جهات به رشد فرزند شما کمک کنند. مهمترین زمینه های رشد کودک طی این دوره ها به شرح زیر می‌باشند.

   ·  رشد حرکتی:

اولین مرحله از رشد کودک از بدو تولد او آغاز می‌شود. توانایی حرکتی از مهم ترین مواردی است که کودک در دوره‌های زندگی سالم می‌تواند در آن رشد کند.

   ·  رشد عاطفی و شخصیتی:

اصلی‌ترین دلیلی که اهمیت دوره های زندگی سالم کودکان را تعریف می کند، رشد عاطفی و شخصیتی آن‌ها است. زیرا کودکانی که بتوانند به رشد شخصیتی و عاطفی برسند، به راحتی می‌توانند در شرایط بحرانی عواطف و رفتار خود را کنترل نمایند.

   ·  رشد اعتماد به نفس:

یکی از مهمترین مواردی که کودک در دوران زندگی سالم خود می‌تواند در آن رشد کند، اعتماد و عزت نفس است. توجه داشته باشید که بیشتر آسیب‌های دوران نوجوانی و جوانی به دلیل کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس افراد است. بنابراین رشد عزت نفس و اعتماد به نفس در دوران کودکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

  • دیگر زمینه های رشد کودک:
  • استقلال
  • ویژگی‌های ذهنی
  • خلاقیت
  • رشد اجتماعی
  • احساس امنیت
  • رشد شناختی
  • رشد گویایی

کودکان با یادگیری مهارت های زندگی سالم زندگی بهتری دارند

ارزیابی  دوره های زندگی سالم کودکان از لحاظ سنی

اهمیت دوره های زندگی سالم کودکان زمانی خود را نشان می دهد که فرزند شما دوران طلایی کودکی را پشت سر گذاشته و وارد حساس ترین مرحله زندگی خود می‌شود. غرور کاذب نوجوانی و خامی این دوره تنها با زندگی سالم در دوران کودکی قابل کنترل است. اکثرا کودکانی که در طول کودکی زندگی سلامتی داشته‌اند، می‌توانند از خطرات و آسیب‌های دوران نوجوانی در امان باشند. این افراد در بهترین شرایط دوران نوجوانی را طی کرده و مسیر موفقیت در دوران جوانی را آماده می‌کنند.

به طور کلی ۴ دوره اصلی بابت دوره های زندگی سالم کودکان معرفی شده است. این دوره ها براساس رفتار درست در دوران کودکی پایه گذاری شده و می‌توانند مهارت‌ها و توانایی‌های فردی و اجتماعی کودک را تقویت نمایند. این ۴ دوره در بازه زمانی مشخصی تعریف می شوند که عبارتند از:

  • دوره نوزادی: بدو تولد تا سن ۴ سالگی که غالبا والدین باید به آن توجه کنند.
  • دوره خردسالی: این دوره سن ۵ تا ۷ سالگی کودک را شکل می دهد.
  • دوره کودکی: مهارت های آموزشی در این دوره متعلق به سن ۷ تا ۹ سال است.
  • دوره نونهالی: این دوره زندگی سالم برای کودکان در بازه زمانی ۹ تا ۱۲ سال شکل می گیرد.
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *