خانه » آگهی رپورتاژ » بررسی وظایف و شیوه عملکرد جک کامپکت پنوماتیک

بررسی وظایف و شیوه عملکرد جک کامپکت پنوماتیک

جک کامپکت پنوماتیک وظایف و عملکرد آن

جک کامپکت پنوماتیک

جک های پنوماتیک در صنعت به سیستم هایی گفته می شود که با فشار باد عمل می کنند، در این صنعت زمانی که قسمتی نیاز به حرکت های رفت و برگشتی نیاز داشته باشد معمولاً از جک استفاده می کنند. جک ها معمولاً با فشار سیال در پشت سیلندرها حرکتی همچون رفت و برگشت دارند. این جک ها معمولاً توسط شیرهای برقی یا شیر های دستی عمل می‌کنند و همچنین با یک منبع قدرت تغذیه می‌شوند.

به جک های کامپکت پنوماتیکی کورس کوتاه نیز گفته می شود یعنی دارای  کورس های کمی می باشند، در واقع یعنی پیستون هایی با ارتفاع پایین دارند، جک پنوماتیک دارای دو مدل یکطرفه و دوطرفه می باشند به طوری که در نوع یک طرفه آنها در یک سوی پیستون جک های کامپکت پنوماتیک قرار می گیرد و فشار هوا از سوره‌های تعبیه شده وارد می‌شود و باعث ایجاد نوعی حرکت می شود.

ویژگی های جک کامپکت چیست؟

کامپک در لغت به معنای فشرده شده می باشد، همانطور که از نام آن پیداست از جک پنوماتیک در فضاهای استفاده می‌شود که محدودیت دارند، به طوری که این جک ها معمولا تا ۵۰ درصد فضای بسیار کمتری را نسبت به سایر جک ها اشغال می کنند. این اندازه کم به هیچ عنوان در نحوه عملکرد تاثیری ندارد و به خوبی و مانند سایر جک ها کار خود را انجام می دهد. سیلندر های پنوماتیک کامپکت معمولا دارای یک بدنه گرد می باشند که یک قطر خارجی صاف دارند و همچنین بسیار تمیز تر می باشند.

این سیلندر ها معمولا دارای قسمت هایی همچون بدنه، پوسته، پیستون، پیکنیک و اتصالات مربوطه است. این اتصالات را می توان بر اساس نوع نصب و کاربردی که دارند به هر شکلی که بخواهیم تغییر داد و از آن استفاده کرد. سیلندر های کامپکت پنوماتیک در دو مدل دارای مگنت و بدون مگنت تولید و استفاده می شوند، این سیلندر ها به طور معمول دارای قطر ۱۲ میلی متری تا ۱۰۰ میلی متری و در کورس های مختلف و متفاوت تولید می شود.

ویژگی های جک کامپکت

بدنه این جک ها از جنس پروفیل می باشند به همین دلیل دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر انواع ضربات می باشند. یکی از مزایایی که جک کامپکت دارد این است که به دلیل کوچک بودن، دارای وزن کمی نیز می باشد و استفاده از آن آسان است.

نحوه عملکرد جک کامپکت پنوماتیک

سیلندر یا جک کامپکت پنوماتیک از تجهیزات اصلی هر کدام از سیستم های پنوماتیکی می باشند که با نام عملگر پنوماتیک نیز شناخته شده اند. همچنین سیلندر های پنوماتیک یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات پنوماتیک در اتوماسیون صنایع چوب، صنایع ماشین سازی، صنایع خودرو سازی، و کاشی و سرامیک و انواع صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه عملکرد جک کامپکت پنوماتیک

این جک ها معمولا از نیروی هوای فشرده شده برای انجام انواع فعالیت های مکانیکی استفاده می کنند، همچنین سیلندر آنها به دو صورت رفت و برگشت و خطی یا چرخشی عمل می کنند و مورد استفاده قرار می گیرند.

جک های پنوماتیک معمولا فعالیت هایی همچون؛ جا به جا کردن قطعات، بلند کردن قطعات مختلف، کشیدن انواع قطعات و همچنین انجام پرس آنها را نیز انجام می دهند. این جک ها دارای یک محفظه برای نگهداری هوای فشرده نیز می باشند که یک ورودی برای خروج هوای فشرده دارد.

این جک ها از اجزایی مانند؛ شافت، پیستون و انواع قطعات آب بندی تشکیل شده اند، هنگامی که یک هوای فشرده شده از طریق شیر راه دهنده پنوماتیک به آن ورود پیدا می کند و در پشت سیلندرها جمع می شود و به پیستون آن نیرو وارد می کند باعث بیرون رفتن شافتی میشود که پیستون آن به انتها وصل می باشد و به همین ترتیب جک حرکت می کند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *