خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” تعارف اومد نیومد داره “

معنی ضرب المثل ” تعارف اومد نیومد داره “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل تعارف اومد نیومد داره 🤏+ مثال

تعارف اومد نیومد داره

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

تعارف اومد نیومد داره یعنی چه؟

۱- یعنی وقتی به کسی تعارف می کنید، آن شخص ممکن است تعارف شما را قبول کند یا قبول نکند؛ بنابراین باید از تعارف های بیش از حد و دروغین پرهیز کرد. چه بسا شخص از روی عادت و برخلاف میلش به کسی چیزی را تعارف می کند و شخص مقابل می پذیرد ولی تعارف کننده، شرایط مناسب را برای عمل به چیزی که تعارف کرده را ندارد! این چنین است که خود را به دردسر می اندازد!

۲- این ضرب المثل به ما یاد می دهد که تعارف کردن هایمان سنجیده و از روی فکر باشد نه اینکه گاه و بی گاه در هر شرایطی تعارف کردن را ترک نمی کنیم.

۳- یعنی وقتی می خواهید چیزی را به کسی تعارف کنید، حتما از قبل، احتمال قبول کردن فرد را در نظر بگیرید و ببینید می توانید از عهده سخنی که گفته اید بر بیایید یا نه!

چند مثال از تعارف کردن

🔸  خسته و کوفته از سرکار برگشته اید و می دانید در یخچال خانه تان پشه هم پر نمی زند و خانه هم کثیف و نامرتب است ولی سر راه همسایه قدیمی تان را می بینید و به او تعارف می کنید که به خانه تان بیاید. از آنجایی که تعارف آمد و نیامد دارد، همسایه برخلاف تصورتان، درخواست شما را قبول می کند و همراهتان به خانه شما می آید! اینجاست که به زمین و زمان بد بیراه می گویید که کاش زبانتان لال بود و تعارف نمی کردید!

🔸 برخی از پدرهای قدیمی اینطور بودند! با اینکه شرایط اقتصادی خانواده خوب نبود اما مهمان که می خواست از خانه برود، کلی تعارف می کرد که تو را به خدا قسم امشب هم بمانید! اگر شب می ماندند قطع به یقین فردا هم همین تعارف را تکرار می کرد درحالیکه اهل منزل راضی به این کار نبودند.

🔸  کلی کار دارید اما وقتی دوستتان از تکالیف حل نشده اش برایتان می گوید، شما تعارف می کنید: اگر خواستی بده من برایت بنویسم! دوستتان هم از خدا خواسته قبول می کند!

🔸  مثال فراوان است. معروف ترین آنها مخصوصا برای خانم ها، زمانی است که جایی مهمان هستند و به صاحب خانه برای شستن بیش از صد ظرف که در ظرفشویی منتظرند، تعارف می کند. صاحبخانه هم قبول می کند!

💠 همه این مثال ها برای این است که یادآوری کنیم، قبل از تعارف کردن، به توانایی های خودمان نگاه کنیم. اگر از پسش برآمدیم آن وقت تعارف کنیم. در اینصورت دروغ هم نگفته ایم.

ضرب المثل درباره تعارف کردن

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *