خانه » علمی » تحقیق در مورد پهپاد ساخت ایران

تحقیق در مورد پهپاد ساخت ایران

همه چیز درباره پهپادها و کاربردشان

تحقیق در مورد پهپاد ساخت ایران

در ادامه با تعریف پهپاد و پهپادهای ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

مفدمه: پهپاد ها، قطعات مکانیکی ای محسوب می شوند که می توانند بر فراز آسمان پرواز کنند. برخی از پهپاد ها توسط نیروی انسانی و برخی دیگر توسط برد های کامپیوتری (که درون پهپاد قرار میگیرد) کنترل می شوند. در سال ۱۳۶۲ اولین نمونه از پهپاد ساخت ایران معرفی شد که نواقص زیادی داشت؛ اما امروزه پهپاد هایی توسط مهندسین ایرانی ساخته شده است که بسیار پیشرفته تر از گذشته هستند.

پهپاد چیست؟

پهپاد ها به قطعات مکانیکی ای گفته می شوند که توسط کنترل از راه دور هدایت میشوند. پهپاد ساخت ایران، هم به صورت کنترل از راه دور و هم با استفاده از قطعات کامپیوتری ای(این قطعه شامل کد و برنامه هایی است که توسط مهندسین کامپیوتر طراحی شده است) که در آن تعبیه شده اند؛ هدایت می شوند.

همچنین بسیاری از مردم، اشتباها از کلمه “پهباد“(به جای پهپاد) استفاده می کنند. پهپاد ساخت ایران در اندازه و شکل های گوناگونی وجود دارد. پهپاد هایی وجود دارند که وزن آنها به کمتر از ۱۰ گرم می رسند(پهپاد های چندین تنی هم وجود دارند). ساخت پهپاد نیاز به دانش در زمینه مهندسی مکانیک(و دیگر زمینه های مهندسی) دارد و به سادگی نمی توان اجزای آن را طراحی و پردازش کرد.

پهپاد ها بیشتر در زمینه های نظامی مورد استفاده قرار می گیرند.

تحقیق در مورد پهپاد ساخت ایران

تاریخچه پهپاد ساخت ایران به اوایل دهه ۶۰ هجری شمسی بر میگردد که در دانشگاه استان اصفهان، گروهی از دانشجویان به طراحی و ساخت نمونه اولیه از پهپاد ها مشغول بودند. نمونه اولیه در مقایسه با پهپادهای امروزی، بسیار ضعیف بود اما همین افراد باعث شدند تا مقدمات ساخت پهپاد در کشور عملی شود. طول این پهپاد کمتر از یک متر بود و محدوده پروازی آن با چشم غیر مسلح نیز قابل دیدن بود.

کاربرد پهپاد ساخت ایران

پهپاد ها دارای کاربرد های گوناگونی هستند. پهپاد های ساخته شده میتوانند به نیرو های اورژانس کمک کنند تا با شناسایی و امداد رسانی به مصدومان، از رخ دادن اتفاقات ناگوار جلوگیری شود. همچنین از پهپاد ها به عنوان فرستنده مرسولات پستی نیز استفاده می شود که در سریع شدن امور بسیار موثر هستند(نبود ترافیک).

کشاورزان از پهپاد ها در زمینه سمپاشی، آب دهی و… استفاده میکنند. این موارد به عنوان استفاده های معمولی و خوب محسوب می شوند. اما استفاده های دیگری از پهپاد ها صورت می گیرد که می توان به جاسوسی از منابع و نیروی انسانی(در کشور های دیگر) اشاره کرد. همچنین بسیاری از پهپاد ها برای انجام حملات تروریستی نیز بکار گرفته می شوند.

بدنه پهپاد ها

بدنه پهپاد ها از مواد سبک و مقاوم همچون آلومینیوم، فیبر کربن و… ساخته میشوند. این پهپاد ها در ارتفاعات بالا پرواز میکنند (شرایط آب و هوایی در ارتفاعات، بسیار گوناگون است). بنابراین باید از فلز هایی(در قسمت بدنه) در ساخت بدنه استفاده شود که در شرایط محیطی مختلف، از خود مقاومت لازم را نشان دهند.

اصول ارگونومی هم باید به خوبی در این سازه ها بکار برده شود تا این وسیله با صرف انرژی کم، راندمان بالایی در اختیار مصرف کننده بگذارد. البته مهندسی و اصول بکار رفته در پهپاد ها مختلف است و باید در زمینه علم مواد دانش لازم را داشته باشید.

برخی از پهپاد های ساخت ایران

پهپاد مهاجر، پهپاد شاهد ۱۲۹، پهپاد سفره ماهی، پهپاد صاعقه و… از جمله پهپاد های ساخت ایران هستند. پهپاد صاعقه، سریع ترین پهپاد ایران است. همچنین پهپاد سفره ماهی در زمینه بمب افکن کاربرد دارد. پهپاد شاهد ۱۲۹ با برد ۲۰۰۰ کیلومتری، می تواند ۸ بمب یا موشک را حمل کند و آنها را به محل مورد نظر انتقال دهد.

پهپاد های گوناگون دیگری وجود دارند که با توجه به کاربرد، نام های گوناگونی برای آنها ثبت شده است. اما امروزه پهپاد هایی توسط سپاه ساخته شده اند که بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت دارند. اکثر ماموریت پهپاد ها به صورت رفت و برگشتی است که با این وجود، پهپاد ایرانی(مدل غزه) قادر است به یک ماموریت ۶۰۰۰ کیلومتری فرستاده شود(در کل برد این پهپاد ۱۲ هزار کیلومتر است).

پهپاد ساخت ایران (سفره ماهی)

پهپاد ساخت ایران(سفره ماهی)

کلام آخر

پهپاد های ایرانی(پهپاد ساخت ایران) دارای کاربرد و مشخصه های متفاوتی هستند. اما تمام این قطعات به دست مهندسین داخلی طراحی شده است که در زمینه خودکفایی، امر بسیار ارزشمندی محسوب می شود. همچنین پهپاد های دیگری در در حال ساخته شدن هستند که در آینده ای نزدیک از آنها رونمایی خواهد شد.

پیشنهادی: خواندن مطالب علمی بیشتر
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *