خانه » اطلاعات عمومی » تحقیق در مورد اخلاق حرفه ای

تحقیق در مورد اخلاق حرفه ای

درباره اخلاق حرفه ای بیشتر بدانید!

تحقیق در مورد اخلاق حرفه ای

اخلاق حرفه‌ای یکی از عناصر سازنده و اساسی در ساختار و فعالیت‌های هر محیط حرفه‌ای می باشد. و نقش بسیار مهمی در شکل دهی به ارتباطات و روابط در محیط کار دارد. این تحقیق به بررسی مفهوم اخلاق حرفه‌ای، اصول و اهمیتش در محیط کار و ویژگی‌های آن می پردازیم.

مفهوم اخلاق حرفه‌ای

اخلاق حرفه‌ای یا اخلاق کاری به مجموعه‌ای از اصول و مقرراتی گفته می‌شود که در محیط کار برای داشتن رفتار حرفه‌ای و اخلاقی افراد تعیین شده است که باید افراد در محیط کار آن‌ها را رعایت کنند. این اصول معمولا بر اساس احترام به دیگران، مسئولیت پذیری، صداقت، وفاداری و دارا بودن هدف مشترک و رعایت انصاف شکل گرفته‌اند. این اصول و ارزش‌ها به افراد کمک می‌کنند تا در محیط کار خود رفتارهای اخلاقی انجام دهند و تصمیمات اخلاقی و حرفه‌ای بگیرند. افراد در محیط کار برای کنترل رفتارهای خود نیاز به اخلاقیات و مقررات دارند که اخلاق حرفه‌ای همان کنترل کننده رفتارهای افراد در محیط کار می‌باشد.

ویژگی‌ها و اصول اخلاق حرفه‌ای

از ویژگی‌ها و اصول رفتار حرفه‌ای در محیط کارمی‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

داشتن هدف مشترک

داشتن هدف مشترک برای توسعه و افزایش کیفیت کار جزو نخستین اصولی است که در محیط کار وجود دارد. این کیفیت بالا و برتری داشتن نسبت به استانداردهای موجود است که شما و کاری را که انجام می‌دهید را متمایز می‌سازد.

صداقت

شخصی که می‌خواهد اخلاق کاری را در محیط کار رعایت کند باید صادق باشد و مهارت‌ها و دانش خود را بدون درنظر گرفتن انتظارات شخصی در اختیار همکاران خود قرار دهد. شاید سر وقت رسیدن به محل کار جزو کوچکترین موارد از صداقت باشد.

وفاداری

وفاداری و حفظ اسرار محیط کار از مهم‌ترین اصول اخلاق کاری می‌باشد. همچنین باید به وظایف خود متعهد و وفادار باشید و باید بدانید که در محیط کار شما جزئی از کل هستید و باید گروهی کار کنید حتی اگر فکر می‌کنید تنهایی بهتر نتیجه می‌گیرید.

رعایت انصاف و عدالت

افراد حرفه‌ای در تصمیم گیری‌ها و برخوردهای خود با همکاران انصاف و عدالت را رعایت می‌کنند و فقط منافع خود را در الویت قرار نمی‌دهند. و طرفدار حق می‌باشند.

مسئولیت پذیری

برای اینکه اخلاق حرفه‌ای رعایت شود باید در محیط کار نسبت به کارها و اعمالی که انجام می‌دهید پاسخگو باشید. حتی اگر نتیجه آن برای شما مثبت یا منفی باشد. باید مسئولیت کارهای خود را برعهده بگیرید.

احترام و رعایت ارزش‌های اجتماعی

احترام به دیگران و به محیط کار یکی از اصول اساسی اخلاق حرفه‌ای می‌باشد. زیرا در محیط کار باید به اعتقادات و نقطه نظر دیگر افراد احترام قائل شداگر بخواهیم به مساله احترام در قالبی کوچک نگاهی بیندازیم می‌توانیم بگوییم مرتب نگه داشتن میز کار، پوشیدن لباس مناسب محل کار نیز از مصادیق احترام به دیگران می‌باشد.

اهمیت اخلاق حرفه‌ای

از آنجا که در محیط کار باید یک فرهنگ مبتنی بر اخلاق وجود داشته باشد امروزه بیشتر کشورها در جهان صنعتی به این نتیجه رسیده‌اند که عدم توجه به ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای و نادیده گرفتن مسئولیت و تعهدات کاری باعث رکود سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود. زیرا موفقیت در کار از اخلاق حرفه‌ای حاصل می‌شود. متاسفانه در کشور ما به اخلاق حرفه‌ای در محیط کار توجه ویژه‌ای نمی‌شود.  چون هیچ گونه تضمینی برای رعایت آن در محیط کار وجود ندارد، نیاز است که در جامعه برای رسیدن به آن فرهنگ سازی شود.

رعایت اخلاق حرفه‌ای در محیط کار دارای دلایل و اهمیت‌های فراوانی است که برخی علت‌های اصلی آن مطرح می‌شود:

افزایش اعتبار

رعایت اخلاق حرفه‌ای باعث افزایش اعتبار می‌شود و در نظر مشتریان شما به عنوان یک شرکت یا سازمان معتبر و قابل اعتماد شناخته خواهد شد.

حفظ روحیه کاری

وجود اخلاق حرفه ای در کار باعث حفظ روحیه کاری مثبت و ایجاد انگیزه بالا در کار می‌شود. با وجود روحیه همکاری می‌توان به منافع بلند مدت و پیشرفت کاری دست یافت. همچنین به ایجاد یک محیط کار بهتر و پایدار کمک می‌کند.

جذب و نگهداری استعدادها

محیط‌های کاری که اخلاق حرفه‌ای در آن رعایت می‌شود استعدادهای باارزش را جذب می‌کنند و افراد را در شرکت و یا سازمان حفظ می‌کنند.

ارتقا انگیزه و تعهد

افرادی که اخلاق حرفه‌ای را رعایت می‌کنند، اغلب انگیزه بیشتری برای کار دارند و احساس تعهد بیشتری نسبت به سازمان خود دارند. این موضوع به بهبود عملکرد و انجام وظایف بهتر منجر می‌شود.

کتاب اخلاق حرفه ای

 برای مطالعه بیشتر در زمینه اخلاق حرفه‌ای می توانید به کتاب اخلاق حرفه‌ای نوشته اقای هادی ملک رجوع کنید. همچنین کتاب اخلاق حرفه‌ای نوشته لیندا فرل، سی فرل، ترجمه محمد ایراف، ناهید ایراف که در نهایت سادگی با نثری روان مطالب اخلاق حرفه‌ای را به خواننده منتقل می‌کند.

در کل درست است که رعایت اخلاق حرفه‌ای امری ضروری می‌باشد. اما باید دانست که نگرش افراد به اخلاق حرفه‌ای متفاوت است این که افراد در فرهنگ‌های مختلف تا چه اندازه یک رفتار را مطلوب و مناسب می‌دانند و به اجرای آن از خود تمایل نشان می‌دهند بحث مهمی است که باعث می‌شود اخلاق حرفه‌ای جزو اخلاقیات محسوب شود نه قانون.

ایمنی و بهداشت محیط کار

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *