خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” تا ابله در جهان هست، مفلس در نمی ماند “

معنی ضرب المثل ” تا ابله در جهان هست، مفلس در نمی ماند “

همه چیز درباره معنی ضرب المثل تا ابله در جهان هست، مفلس در نمی ماند 🥴

ضرب المثل تا ابله در جهان هست، مفلس در نمی ماند

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل تا ابله در جهان هست، مفلس در نمی ماند

۱- یعنی تا وقتی کسی با حماقتش به زیان خود و سود دیگران رفتار می کند، هیچ ورشکسته و گدایی در جهان باقی نمی ماند زیرا همگی از او سوء استفاده می کنند.

۲- مفلس یعنی: کسی که مشکل مالی دارد، ورشکسته شده، فقیر و گدا.

کاربرد این ضرب المثل: این ضرب المثل را در جایی به کار می برند که کسی با نادانی اش فرصت های خوب زندگی اش را از دست داده و یا دارایی اش را دو دستی تقدیم دیگران کرده و حالا خودش پایش در گل مانده و کاسه چه کنم چه کنم در دست گرفته است!

داستان ضرب المثل

این ضرب المثل یادآور قصه کلاغ و روباه است. کلاغ، وقتی میبیند پیرزن ناتوان و فرتوتی تمام قالب های پنیر را در حیاط خانه اش ریخته و حواسش پرت است، به سرعت به حیاط رفته و قالب پنیر را در دهان می گذارد و در دل می گوید: تا چنین ابلهانی در جهان باشد، مفلسانی چون من گرفتار و درمانده نشوند.

این سخن را می گوید و روی شاخه درختی می نشیند. روباهی در آنجا کمین کرده بود. وقتی پنیر را در دهان کلاغ می بیند، نقشه ای می کشد تا آن را از چنگ او دربیاورد؛ شروع می کند به تعریف و تمجید کردن از کلاغ: به به! چه کلاغ زیبایی! چه منقار خوش رنگی! تو که صاحب این همه کمالات هستی، حتما صدای زیبایی هم داری! یک دهن برایمان بخوان و گوش ما را با صدای گرمت بنواز!

کلاغ که با تعریف های روباه از خود بی خود شده بود، با هیجان دهان باز کرد تا بخواند که یک باره قالب پنیر از دهانش به زمین افتاد و روباه با خوشحالی پنیر را برداشت و فرار کرد! اینجا بود که کلاغ با خود گفت: تا ابلهانی همچو من در جهان هست، مفلسانی چون روباه در نمی مانند!!

اگر می‌خواهید تمامی ضرب المثل های فارسی را یاد بگیرید کافیست روزانه با ۲۰ دقیقه مطالعه با ۱۰ ضرب المثل آشنا شوید.

ضرب المثل های فارسی محبوب دیدگاه شما در مورد این ضرب المثل

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *