خانه » آگهی رپورتاژ » بررسی شروط و قوانین طلاق از طرف زن

بررسی شروط و قوانین طلاق از طرف زن

همراهان عزیز با بررسی موضوع طلاق از طرف زن را مورد بررسی قرار دهیم، با ما همراه باشید و پاسخ سوال های رایج خود را دریافت کنید.

بررسی شروط و قوانین طلاق از طرف زن

همان طور که اطلاع دارید شریعت اسلام قوانین موجود در آن طلاق را به عنوان یکی از مکروه ترین احکام خداوند که حلال نیز می‌باشد معرفی کرده است اما در بسیاری از شرایط دیده می شود که تحمل زندگی مشترک بسیار دشوار شده و زوجین طلاق را به عنوان بهترین و برترین راه حل ممکن برای رفع مشکلات به وجود آمده می‌ دانند. طلاق از طرف زن محدودیت های بیشتری را در مراجع قضایی نسبت به طلاق از طرف مرد دارا است. همانطور که اطلاع دارید درخواست  طلاق از سوی  زن دارای تفاوت ‌های بسیاری با ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد  و طلاق توافقی است و مهم ترین و اصلی ترین این تفاوت ها این است که مرد بدون نیاز به کوچک ترین دلیلی توانایی طلاق دادن همسر خود را دارد،  اما زن تنها در شرایط خاص می تواند درخواست طلاق داشته باشد.

طلاق از طرف زن و شروط موجود

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد طلاق از طرف زن  در شرایط خاص امکان پذیر می باشد که در ادامه به صورت کامل مورد بررسی و شهر قرار می‌دهیم.

در قانون مدنی سابق و قبل از تغییراتی که به تازگی در آن ایجاد شده، یک مرد می توانست هر زمانی که اراده کند و بدون نیاز به کوچک ترین دلیلی همسر خود را طلاق دهد. اما با توجه به ماده ۱۱۳۳ اصلاحات قانون مدنی زوج می تواند با رعایت تمامی قانون و مقررات موجود به دادگاه و مراجع قضایی مراجعه کرده و اقدام به طلاق همسر خود نماید. با توجه به ماده ۱۱۳۳ اصلاحی قانون مدنی در صورتی که طلاق از سمت  زن مطرح نشود و این مرد باشد که درخواست طلاق ارائه می‌دهد، باید تمامی مراحل قانونی همانند ارجاع به داوری دریافت کردن گواهی عدم امکان سازش و تمامی مواردی همانند پرداخت نفقه مهریه و غیره را پشت سر بگذارد.

اما همیشه زندگی آنطور که افراد انتظارش را دارند پیش نمی رود و در بعضی از مواقع مشکلات و سختی ها به قدری افزایش پیدا می کنند که تحمل زندگی مشترک برای یکی از زوجین و یا هردو امکان پذیر نمی شود.  به همین دلیل قانون گذار در اصلاحات قانون بودن درخواست طلاق از طرف زوجه را فراهم نمود. به همین دلیل در تبصره اشاره شده زن توانایی این را دارد که طبق شرایط و مقررات موجود در ماده‌های ۱۳۱۹ ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ از دادگاه تقاضای جدا شدن یا همان طلاق را داشته باشد.

طلاق از طرف زن و شروط موجود

مهم ترین و اساسی ‌ترین نکات طلاق از طرف زن زوجه

در این قسمت از مقاله به بررسی نکات مهم و مواد موجود در قوانین معدنی جهت درخواست طلاق از طرف زن می پردازیم. با ما همراه باشید و مطالعه مقالات آن را از دست ندهید. همانطور که در قسمت های قبل مورد اشاره قرار گرفته شد درخواست طلاق از طرف زن در قانون مدنی و در ماده‌های اشاره شدن مورد بررسی قرار گرفته شده است و طبق این ماده ها زن می تواند درخواست طلاق را به دادگاه ارائه کند.

زوجه حق طلاق را داشته باشد و یا به عبارتی وکالت در طلاق برای زوج معین شده باشد. البته در ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی آمده است که زن تحت شرایطی خاص و در صورت غیبت شوهر برای مدت زمانی مشخص می تواند درخواست طلاق را به مراجع قانونی ارائه دهد. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در این باره وجود دارد و آن هم این است که در موارد اشاره شده در قسمت بالا حتی اگر به زوج مخالف طلاق باشد دادگاه حکم طلاق را صادر می کند.

هزینه طلاق از طرف زن و مدارک مورد نیاز جهت ارائه دادخواست

یکی از رایج ترین سوالاتی که در ارتباط با هزینه مورد نیاز جهت ارائه دادخواست طلاق از طرف زن و مدارک مورد نیاز آن به وجود می آید. در این قسمت از مقاله به بررسی و شرح مهم‌ ترین نکات این سوالات رایج می پردازیم. پس بهتر است جهت دریافت پاسخ رایج ترین سوالات خود مطالعه این مقاله را تا انتها از دست ندهید. مهم ترین مدارک ارائه دادخواست طلاق از طرف زن عبارت اند از:

  • به همراه داشتن سند ازدواج رسمی: در بسیاری از موارد دیده می ‌شود که سند ازدواج رسمی در دسترس نیست و یا امکان ارائه دادن اصل سند وجود ندارد که در چنین شرایطی همراه داشتن یک رونوشت می تواند مفید واقع شود. اگر در چنین شرایطی قرار گرفته اید می توانید با مراجعه کردن به دفترخانه محل انعقاد عقد اقدام به تهیه رونوشت از ازدواج رسمی خود کنید.
  • اصل شناسنامه
  • کارت ملی

علاوه موارد ذکر شده در موارد خاص مدارک دیگری فی ما بین زوجین وجود دارد که مشخص می‌کند که مدرک متعلق به یک نفر نمی باشد ارائه چنین مدارک می تواند تاثیر بسیار زیادی را در روند پرونده داشته باشد. یکی از مهم ترین نکات موجود و مورد تایید در صورت وجود وکالت در طلاق زوجین است که زن باید برای مرد کیل گرفته و در صورت نیاز برای خود نیز وکیل اختیار کند و از الزام حضور خود و زوجه در دادگاه بی نیاز شوند.

هزینه طلاق از طرف زن و مدارک مورد نیاز جهت ارائه دادخواست

حق مهریه در صورت ارائه دادخواست طلاق از طرف زن

یکی از رایج ترین سوالاتی که برای کاربران و همراهان عزیز در ارتباط با ارائه دادخواست طلاق از سوی زوج وجود دارد این است که وضعیت مهریه زوجه در صورت دادخواست طلاق چه می شود؟ آیا دریافت مهریه به زوجه تعلق گرفته می‌ شود یا خیر؟ طبق ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی اگر زوجه درخواست طلاق دهد می تواند مهریه یا قسمتی از آن را بعضی کرده و یا با با بذل مهریه به همراه احراز عسر و حرج درخواست دریافت مابقی مهریه و طلاق خود را ارائه دهد. در بسیاری از موارد مشاهده می شود که زوجه در ارتباط با موارد خاص با زوج توافق می ‌کند و از توافق انجام شده در دادگاه استفاده می‌ کنند. نکته‌ای که در این باره بسیار اهمیت دارد و ممکن است برای تعداد بسیاری از افراد سوال به وجود آید این است که تنصیف دارایی تنها در طلاق از طرف مرد امکان پذیر می باشد.

نتیجه گیری

راه و روش های طلاق از طرف زن در کشور ما بسیار محدود می باشد. البته با توجه به تغییراتی که در قوانین ایجاد شده و تبصره های موجود زوجه می تواند بنا به دلایل مختلف و شرایط خاص درخواست طلاق خود را به مراجع قانونی و دادگاه ارائه دهد. مهم ترین و اصلی ترین دلایلی که زوجه می تواند طبق آن درخواست طلاق به دادگاه را دهد عبارت اند از: عدم وجود توانایی زوج در پرداخت نفقه، درخواست طلاق از سوی  زن بعلت عسر و حرج، درخواست طلاق به دلیل مدت زمان مشخص است غیبت زوج.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *