خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” آهسته که آسمان نداند “

معنی ضرب المثل ” آهسته که آسمان نداند “

همه چیز درباره معنی ضرب المثل آهسته که آسمان نداند 🤫 به همراه داستان

ضرب المثل آهسته که آسمان نداند

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل آهسته که آسمان نداند چیست؟

۱- یعنی آهسته سخن بگو تا دیگران از آن خبردار نشوند.

۲- این ضرب المثل به رازداری و فاش نکردن اسرار زندگی توصیه می کند؛ یعنی هرگاه قصد انجام کاری داشتید و در حال تهیه مقدمات آن بودید، تا تمام شدن کار، کسی را از آن مطلع نسازید چراکه ممکن است افرادی از روی حسادت، لجبازی و … مانع انجام آن کار شوند.

حدیث درباره فاش نکردن امور زندگی

همچنین در این زمینه حدیث بسیار زیبا و قابل تأملی از امام جواد علیه السلام آمده که می فرمایند: إظهارُ الشَّيءِ قبلَ أن يَستَحكِمَ مَفسَدَةٌ لَهُ؛

ترجمه: آشكار كردن چيزى، پيش از آن كه استوار گردد، موجب تباهى آن مى شود.

داستان ضرب المثل

پیرمرد تنهایی در کنار رودخانه زندگی می کرد که تمام کارهای خانه از شستن ظرف و لباس تا پختن غذا بر عهده خودش بود. یک روز که پیرمرد لباس های شسته شده اش را روی طناب پهن کرد، پس از ساعاتی آسمان ابری شد و باریدن گرفت و تمام لباس هایش را دوباره خیس کرد.

روز بعد نیز همین اتفاق تکرار شد. تا لباس هایش را روی طناب پهن می کرد، باران می بارید. با خود گفت حتما آسمان با من لج کرده که تا لباس می شویَم، باران می بارد. از این رو دست نگه داشت و چندروز هیچ لباسی نشست.

آخر هفته که آسمان را آفتابی دید، سریع به مغازه ای رفت تا صابون بخرد و لباس هایش را بشویَد اما حواسش بود که مبادا آسمان خبر دار شود و دوباره ببارد! از این رو با ایما و اشاره به مرد بقال صابون را نشان داد. مرد بقال هربار به جای صابون اجناس دیگری را اشتباهی برمیداشت و می پرسید: این را می خواهی؟!

پیرمرد می گفت نه! دوباره با اشاره صابون را نشان می داد. تا اینکه مرد بقال صابون را برداشت و بلند گفت: آهان صابون می خواستی! پیرمرد ترسید و گفت: آهسته که آسمان نداند!

🔹 از این رو وقتی می خواهند چیزی را از کسی مخفی کنند تا آسیبی بر آنها وارد نشود، این ضرب المثل را به کار می برند.

اختصاصی-دانشچی

ضرب المثل با آسمان
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *