خانه » اصطلاحات فارسی » معنی اصطلاح ” از پشت خنجر زدن “

معنی اصطلاح ” از پشت خنجر زدن “

همه چیز درباره معنی و مفهوم و ریشه اصطلاح از پشت خنجر زدن 🗡

از پشت خنجر زدن

در ادامه با معنی و مفهوم این اصطلاح فارسی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

از پشت خنجر زدن کنایه از چیست؟

۱- یعنی کسی را با نیرنگ و حیله از پا در آوردن.

۲- معمولا این ضرب المثل را برای کسانی به کار می برند که از درِ دوستی با افراد وارد می شوند و اعتماد آن ها را جلب می کنند. وقتی اعتماد آن ها جلب شد، به او خیانت می کنند. در اینجا کسی که ضربه خورده می گوید: فلانی از پشت به من خنجر زد. من او را مثل دوست می دانستم ولی او به من خیانت کرد.

۳- کسی که دشمنی اش با انسان آشکار است، اگر بخواهد ضربه ای به انسان بزند در مقابل او قرار می گیرد. در این صورت، انسان فرصت دفاع کردن از خود را پیدا می کند. ولی کسی که به ظاهر دوست انسان است، هیچ گاه علنی و آشکار به انسان ضربه نمی زند چرا که در این صورت، هم خودش را از چشم او می اندازد هم دیگر نمی توان به اهداف شوم خود دست پیدا کند!

چکار می کند؟ می آید کم کم خودش را دوست صمیمی جلوه می دهد. مثل گرگی در لباس میش! وقتی اعتماد بقیه به او جلب شد، اینجاست که آرام آرام زهر خود را می ریزد و زندگی افراد را نابود می کند. به چنین کسی می گوید: فلانی از پشت به ما خنجر زد؛ یعنی به طور ناگهانی و غافلگیرانه، ما را شکست داد و بدبخت کرد.

منافق صفت کیست؟

انسان اگر در رابطه با هر کسی، حد و مرز مشخصی داشته باشد و بیش از حد صمیمی نشود و اعتماد نکند، کمتر از این خنجرهای ناگهانی می خورد! برخورد با دشمنی که آشکارا با شما دشمنی دارد، بسیار راحت تر از کسی است که خودش را دوست جلوه می دهد اما در باطن، دشمن خطرناک شماست.

 

بیشتر بخوانید: اصطلاحات معروف فارسی

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *