جواب به سوالات و فعالیت درس پنجم فارسی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس پنجم کتاب فارسی ششم هفت خان رستم صفحه ۴۱ و ۴۸ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی ششم درس پنجم هفت خان رستم ( پاسخ گام به گام )
درک مطلب درس پنجم ص ۴۱
۱- منظور از عبارت زیر، چیست؟
«از هفت خان گذشتن»
📗 پاسخ: با امید و تلاش و کوشش بسیار و با توکل بر خدای مهربان، بر کارهای سخت و دشوار پیروز شدن را «از هفت خان گذشتن» میگویند.
۲- رستم در هفت خان چه مراحلی را پشت سر میگذارد؟
📗 پاسخ: ۱- پیروزی رخش بر شیر قوی پنجه ۲- پیروزی رستم بر سختیهای بیابان ۳- پیروزی رستم بر اژدها ۴- پیروزی رستم بر جادوگر ۵- پیروزی رستم بر دیو اولاد ۶- پیروزی رستم با کمک دیو اولاد بر ارژنگ دیو و ۷- پیروزی رستم بر دیو سپید
۳- به نظر شما چه نیرویی باعث شد رستم بتواند هفت خان را با موفّقیت پشت سر بگذارد؟
📗 پاسخ: توکل و اعتماد بر خداوند متعال، امید و تلاش بسیار، شجاعت و نترسیدن از مشکلات، قدرت فکری و بدنی رستم.
درک و دریافت ص ۴۸
۱- یونس و مهدی چه تفاوتها و چه شباهتهایی با هم داشتند؟
📗 پاسخ: تفاوتها: یونس تازه به تبریز آمده بود و مهدی چند سالی میشد که در تبریز زندگی میکرد.
یونس پسری باهوش، علاقهمند به درس و دوستان همکلاسیاش، اما مهدی علاقهای به درس و همکلاسیهایش نداشت.
یونس مدرسه را دوست داشت و میخواست مشکل ندانستن زبان را حل کند ولی مهدی از مدرسه فراری بود و با اینکه مقداری زبان یاد گرفته بود، از فرصت استفاده نمیکند.
یونس برای فرار از مدرسه احساس گناه میکرد و در اولین فرصت حقیقت را به معلم و دوستانش گفت اما مهدی فرار را دوست داشت و احساس گناه هم نمیکرد برای مدرسه نرفتن هر کاری میکرد حتی شریک کردن دوستش در انجام کارهای بد.
شباهتها: هر دو اهل شیراز بودند که به علتی به تبریز رفته بودند. زبان اصلی هر دو فارسی بود.
۲- اگر شما به جای یونس بودید در برابر پیشنهاد مهدی چه میکردید؟
📗 پاسخ: پیشنهادش را رد میکردم و به انجام کاری که برایم فایدهای ندارد و باعث عقب ماندن از زندگی میشود راضی نمیشدم و سعی میکردم او را هم به مدرسه برگردانم و برای یادگیری آسان درسها کمکش کنم.
۳- به نظر شما چه عاملی باعث برگشت یونس به مدرسه شد؟
📗 پاسخ: یونس از ابتدا برای فرار از مدرسه، ناراحت بود. وقتی دوستانش را دید که به او محبت میکنند و دوستش دارند و او را در جمع خود میپذیرند، و معلمش را دید که با حرفهای اطمینانبخش به او آرامش داد و مجازات سختی برایش در نظر نگرفت و بلکه برای حمایت از او به پدر و مادرش هم نامه نوشت، فهمید مدرسه مثل خانه انسان است و باید از فرصتی که دارد برای آموختن علم و دانش و مفید بودن استفاده کند.
۴- با توجّه به متن، جملهها را به ترتیب رویدادها شمارهگذاری کنید: (پاسخ ها با رنگ سبز)
مهدی به درس خواندن علاقهی زیادی نداشت. ← ۳
یونس تازه از شیراز به تبریز آمده بود. ← ۱
تا اینکه یک روز همکلاسیها یونس را به مدرسه برگرداندند. ← ۶
یونس تصمیم گرفت مهدی را نیز به مدرسه بازگرداند. ← ۸
زبان آنها را نمیدانست. ← ۲
معلّم گفت: نتیجهی به مدرسه نیامدن، عقب ماندن از همکلاسیهاست. ← ۷
معلمّ از او خواست به مهدی کمک کند تا درسهایش را بهتر یاد بگیرد. ← ۴
آنها چند روزی به مدرسه نرفتند. ← ۵
جواب درسهای بعدی فارسی ششم دانلود PDF کتاب فارسی ششم