خانه » پایه هشتم » پاسخ سوالات درس دوم مطالعات هشتم تعاون (۲)

پاسخ سوالات درس دوم مطالعات هشتم تعاون (۲)

جواب به سوالات و فعالیت درس دوم مطالعات اجتماعی هشتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس دوم مطالعات هشتم تعاون (2)

پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب مطالعات اجتماعی هشتم تعاون (۲) صفحات ۷، ۸، ۱۰، ۱۱ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی هشتم درس دوم تعاون (۲) ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس دوم

۱- انفاق کردن چه اثراتی در زندگی فرد انفاق‌کننده دارد؟

📗 پاسخ: انفاق کردن سبب خشنودی خدا می‌شود و خشنودی خدا شادی و خوشحالی را در زندگی برای ما به همراه دارد. از طرفی رزق و روزی فرد را برکت می‌دهد و سبب افزایش روحیه انسان‌دوستی و دوری از طمع و خساست می‌شود.

۲- درباره راه‌هایی که می‌توانید انفاق کنید، فکر کنید. چند مورد را روی کاغذی یادداشت کنید و سعی کنید آنها را انجام دهید.

📗 پاسخ: کمک به نیازمندان، تهیه لباس برای افراد بی‌بضاعت، کمک به درس افرادی که توانایی پرداخت هزینه‌های کلاس خصوصی را ندارند، کمک به مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده، ایجاد صلح و سازش بین افرادی که اختلاف دارند و…

۳- مکانی (مدرسه، بیمارستان، مسجد و…) در شهر، روستا یا استان محل زندگیتان که به دست خیّرین (مرد یا زن) ساخته شده، شناسایی و درباره آن تحقیق کنید.

پاسخ این سؤال به عهده دانش‌آموز است.

۴- متن صفحه روبه‌رو، زندگینامه سه تن از خیّرین مدرسه‌ساز را بخوانید. سپس در یک جمله بنویسید مهم‌ترین پیام یا نکته‌ای که از خواندن این متن گرفتید، چه بود؟ به نوبت جمله‌های خود را در کلاس بخوانید.

📗 پاسخ: دل نبستن به مال دنیا، دغدغه داشتن برای حل مشکلات مردم و افراد بی‌بضاعت، برکت گرفتن اموال مادی و دنیایی با انجام کارهای خیر، به یادگار ماندن نام نیک افراد خیر.

۵- یکی از اقدامات ارزشمند مردم کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل جهاد سازندگی و رفتن داوطلبانه آنها به مناطق محروم و روستاها برای عمران و آبادانی بود. درباره نهاد جهاد سازندگی از بزرگترها پرس‌وجو کنید و چند مورد از اقدامات این نهاد را در منطقه یا استان محل زندگی‌تان در کلاس بیان کنید.

برای پاسخ این پرسش به لینک زیر مراجعه کنید.

تحقیق درباره جهاد سازندگی و اقدامات آن

۶- کاربرگه شماره (۱) تعاون را در منزل انجام دهید.

کاربرگه شماره ۱: تعاون

یکی از سه گزینه زیر را انتخاب و جای خالی را با آن پر کنید.

– نوشتن داستان یا خاطره‌ای کوتاه درباره تعاون

– کشیدن نقاشی از صحنه‌ای که تعاون و همدلی انسان‌ها را نشان می‌دهد.

– پیدا کردن و چسباندن یک عکس که صحنه‌ای از همیاری و کمک به همنوعان را نشان دهد.

📗 پاسخ: ۲۶ اسفند سال ۱۳۹۷ بود که بارندگی‌های شدید و بی‌وقفه در شمال کشور سبب طغیان چند رودخانه بزرگ شد. روستاهای آق‌قلا و گمیشان از توابع استان گلستان مورد هجوم این سیل خروشان قرار گرفتند و خسارات زیادی دیدند. در عید همان سال بود که گروه‌های جهادی متشکل از مردم به این مناطق رفتند و همه با همکاری یکدیگر به مردم گمیشان و آق‌قلا کمک کردند تا هرچه زودتر به زندگی عادی خود بازگردند.

در بین جهادگران از مرد و زن، جوان و پیر حتی نوجوانان و از همه قشری دانشجو، روحانی، بسیجی، سپاهی و… حضور داشتند و هرکس به کاری مشغول بود. عده‌ای آب و گل‌ولای خانه‌ها را تخلیه می‌کردند، عده‌ای فرش‌های سیل‌زدگان را شستشو می‌دادند، عده‌ای خانه‌های تخریب شده را بازسازی می‌کردند و عده‌ای برای سیل‌زدگان غذا و نوشیدنی فراهم می‌کردند.

در عید سال ۱۳۹۸ همه مردم ایران دست به دست هم دادند تا مردم گمیشان و آق‌قلا رنج کمتری احساس کنند و این تلاش‌ها تنها به ایران عزیز ما ختم نشد، بلکه کشورهای زیادی از جمله ترکیه، کویت، قطر، دانمارک، آلمان، اتریش و… برای کمک به سیل‌زدگان اعلام آمادگی کردند.

 

مسجد محله ما، تازه ساخته شده است و آقای اکبری و رضایی، هر دو از واقفان این مسجد هستند. پس از اتمام کار، من و خواهرم فاطمه، متوجه شدیم که مسجد هنوز به وسایلی نیاز دارد. من با هم‌کلاسی‌هایم علی و امید و محمدتقی، پول‌هایمان را روی هم گذاشتیم و یک سماور بزرگ خریدیم و وقف مسجد کردیم. فاطمه هم با چند نفر از دوستانش، چند کتاب را وقف کتابخانه مسجد کردند. پدر و مادرم به همراه خانواده عمو و خاله‌ام، تصمیم گرفتند دو فرش زیبا را وقف مسجد کنند.

۷- یک مدرسه یا یک نمازخانه که تازه ساخته شده است را تصور کنید. با یکدیگر گفت‌وگو کنید که چه چیزهایی را می‌توانید با مشارکت دوستان یا خانواده‌تان، وقف آنجا کنید؟

📗 پاسخ: فرش، سجاده، جانماز، چادر نماز، بخاری، پنکه، مهر و تسبیح، جای مهر و تسبیح، صندلی‌های نماز ویژه افراد ناتوان، پرده، منبر، بلندگو و اکو، قرآن، مفاتیح و کتاب‌های ادعیه

۸- پر س‌وجو کنید. آیا در محل زندگی شما اثر یا بنای وقفی وجود دارد؟ واقف آن کیست؟

پاسخ این سؤال به عهده دانش‌آموز است.

۹- متن مربوط به شرکت تعاونی را در این درس بخوانید و ویژگی‌ها و فواید مادی و معنوی را که در یک شرکت تعاونی وجود دارد، فهرست کنید. برای مثال: داوطلبانه بودن و…

📗 پاسخ: حل مشکلات اقتصادی و ایجاد رفاه و زندگی بهتر برای اعضای آن، تقسیم شدن همه منافع حاصل از تعاونی به صورت یکسان برای همه اعضاء.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی هشتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هشتم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *