جواب به سوالات و فعالیت درس پانزدهم نگارش پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس پانزدهم کتاب نگارش پنجم کاجستان صفحات ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش پنجم درس پانزدهم کاجستان
املا و واژهآموزی
۱- با حروف در هم ریختهی هر ردیف، یک واژه بسازید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
ا ی ه ت ز ا ن ← تازیانه
گ ر ذ ن ا ر ه ← رهگذران
ح ل م ت ← تحمل
۲- از روی بیتهایی که کلمههای زیر در آنها به کار رفته، یک بار بنویسید.
تأمّل: 📗 پاسخ: گفت: ای آشنا، ببخش مرا خوب در حال من، تأمّل کن
اتّفاق: 📗 پاسخ: شاید این اتّفاق هم، روزی ناگهان از برای من افتاد
خطوط: 📗 پاسخ: در کنار خطوطِ سیمِ پیام خارج از دِه دو کاج روییدند
۳- در هر یک از جملههای زیر، واژهی «چون» به چه معنی است؟
مادران چون گلهای باغ بهشتند. ← چون یعنی: 📗 پاسخ: مانند
مسافرت را دوست دارم چون چیزهای جدید میآموزم. ← 📗 پاسخ: چون یعنی: زیرا
دانههای شبنم چون مرواریدهای غلتان روی برگها نشسته بودند. ← 📗 پاسخ: چون یعنی: مانند
چون صدای دریا آرامشبخش بود، ساعتها کنار آن مینشست. ← 📗 پاسخ: چون یعنی: زیرا (به این دلیل که)
درک متن
۱- با توجّه به شعر درس، به پرسشهای جدول زیر، پاسخ دهید.
نام داستان: کاجستان
شخصیتهای داستان: 📗 پاسخ: درخت کاج، درخت کاج همسایه، باد، ابر
داستان در چه محلّی اتّفاق افتاده است؟ 📗 پاسخ: خارج از ده، در کنار خطوط سیم پیام
داستان در چه زمانی رخ داده بود؟ 📗 پاسخ: روزی از روزهای پاییزی
نظر شما دربارهی کاج همسایه چیست؟ 📗 پاسخ: کاج همسایه با مهربانی و آیندهنگری رسم دوستی را به جا آورد و به دوست خود کمک کرد.
۲- با جابهجا كردن اجزای جمله، بیتهای زیر را مانند نمونه، به زبان ساده بازگردانید.
شعر: باز میپیچد میان خانهها بوی اسفند و گلاب و بوی عود
بازگردانی: باز بوی اسفند و گلاب و بوی عود میان خانهها میپیچد.
شعر: میرسد فصل بهاری جاودان فصلی از عطر و گل و شعر و سرود
بازگردانی: 📗 پاسخ: فصل بهاری جاودان، فصلی از عطر و گل و شعر و سرود میرسد.
شعر: کاج همسایه گفت با نرمی: دوستی را نمیبرم از یاد
بازگردانی: 📗 پاسخ: کاج همسایه با نرمی گفت: دوستی را از یاد نمیبرم.
نگارش درس پانزدهم
قصهی شعر «کاجستان» را به نثر ساده بنویسید.
📗 پاسخ: پیوند دوستی
خارج از روستایی، در کنار خطوط سیم تلفن، دو کاج روییده بودند. رهگذرانی که از آنجا عبور میکردند، در طول سالیان دراز، آن دو را مانند دو دوست میدیدند. یکی از روزهای پاییز، باد شدیدی میوزید و رگبار تندی میبارید. یکی از کاجها در مقابل باد و باران نتوانست مقاومت کند، خم شد و روی کاج دیگر افتاد. کاج خم شده گفت: «ای دوست مرا ببخش! شرایط بدی دارم، ریشههایم از خاک بیرون آمده، برای چند روز مرا تحمل کن.»
کاج همسایه با نرمی پاسخ داد: «دوستی با تو را فراموش نمیکنم، شاید روزی این اتفاق برای من هم بیفتد. دوست من، نگران نباش، من با تو همراهم» مهربانی بین دو دوست به گوش باد رسید، باد آرام شد و ملایم وزید. کاج آسیبدیده کمکم به جای خود برگشت و جان دوباره گرفت. میوهی کاجها روی زمین میریخت و دانههای آن به دل خاک فرو میرفت، ابر میآمد و باران میبارید. دانهها در دل خاک ریشه میزدند و درختان کاج دیگری رشد میکردند. تعداد کاجها روز به روز بیشتر میشد، کمکم روستای ما «کاجستان» نام گرفت.
هنر و سرگرمی و جمعبندی آموختهها
۱- از روی سرمشق زیر، خوشخط و زیبا بنویسید. (این مورد توسط دانش آموز باید نوشته شود)
نام نیکو گر بماند ز آدمی به کزو ماند سرای زرنگار
نام نیک رفتگان ضایع مکن تا بماند نام نیکت ماندگار
سعدی
۲- در جاهای خالی کلمههایی بنویسید که دربارهی اسم قبل از خود توضیح دهند. (پاسخ ها با رنگ سبز)
باد تندی بر صحرا میوزید و خار و خاشاک را با خود به هر سو میبرد. راه ناهموار بچه شیر را ناتوان و بیرمق کرده بود.
غذای لذیذ مادرم را خورده بودم و توی رختخواب نرم خوابیده بودم.
ته نهر پر از سنگریزه بود و لابهلای سنگریزهها پر از ماهیهای زیبا و رنگارنگ و بازیگوش بود.
پیرزن تنها و خسته بود.
۳- پاسخ هر سؤال را در خانههای خود بنویسید و رمز جدول را پیدا كنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
۱- بوی خوشی دارد: عطر
۲- به معنی دستور است: فرمان
۳- ناپسند است: نکوهیده
۴- پلی رنگی در آسمان: رنگینکمان
۵- دارای اعتبار و بها: ارزشمند
۶- دلیری: شجاعت
۷- عکس را در آن میگذارند: قاب
رمز جدول: حروف ستارهدار را طوری كنار هم قرار دهید تا رمز جدول به دست آید: امام زمان عج
جواب درسهای بعدی نگارش پنجم دانلود PDF کتاب نگارش پنجم
اختصاصی_دانشچی