خانه » مذهبی و دینی » تحقیق در مورد ویژگی های اخلاقی حضرت فاطمه (س)

تحقیق در مورد ویژگی های اخلاقی حضرت فاطمه (س)

آشنایی با خصوصیات و ویژگی های اخلاقی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 

ویژگی های اخلاقی حضرت فاطمه

در ادامه با بارز ترین ویژگی های برترین بانوی عالم، حضرت زهرا سلام الله علیها از کتاب پیام های آسمان پایه هفتم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

ویژگی های اخلاقی حضرت فاطمه (سلام الله علیها)

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دختر پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، برترین بانوی عالم هستند. پیامبر بزرگوارمان در مقام و منزلت دخترشان می فرمایند: بی شک خداوند با خشم فاطمه علیها السلام به خشم می آید و با خشنودی او خشنود می شود. فاطمه علیها السلام عزیزترین مردم در نزد من است.

امام عصر عجل الله تعالی فرجه در یکی از نامه هایشان می فرمایند: در دختر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برای من الگوی نیکویی است.

آن کس که خواهان سعادت و رسیدن به بهشت است، بر اوست که از دخت نبی بزرگوار اسلام الگو گیرد و ادامه دهنده راه او باشد. برای اینکار بهتر است با بارز ترین خصوصیات اخلاقی آن حضرت آشنا شویم تا بتوانیم هر چه بیشتر خود را شببه ایشان کرده و راه سعادت را طی کنیم.

۵ ویژگی حضرت زهرا سلام الله علیها به طور کلی عبارتند از:

۱- حیا و عفت

۲- حضور در صحنه اجتماع

۳- ساده زیستی

۴- ایثار و بخشندگی

۵- اهمیت دادن به خانوده و خانه داری.

ویژگی های حضرت زهرا (س) طبق روایات:

🌺 حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن زمان که خداوند او را به سوی خود برد، خشمگین نساختم و در هیچ کاری موجب ناخشنودی او نشدم. او نیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و عملی از او سر نزد تا باعث ناخشنودی من شود.»

🌺 همچنین نقل است که امام علی(ع) فرمود: «هرگاه به چهره او «زهرا(س)» نگاه می کردم هر گونه غم و اندوه از من برطرف می شد.»

🌺 امام مجتبی(ع) نقل فرموده اند که: «مادرم فاطمه(س) را دیدم شب جمعه در محراب خود به عبادت برخاسته است و تا نمایان شدن سپیده صبح در عبادت و رکوع و سجود می بود، و می شنیدم که برای مؤمنین و مؤمنات دعا می فرمود و آنان را نام می برد و برایشان دعا می کرد، و برای خود هیچ دعا نمی کرد، به او گفتم: مادر! چرا همان طوری که برای دیگران دعا می فرمایی برای خودت دعا نمی کنی؟»

فرمود: «پسرم، ابتدا همسایه سپس خانه خود.»

🌺 امام صادق(ع) می فرماید: «… علی(ع) آب و هیزم می آورد و حضرت فاطمه آرد می کرد و خمیر می ساخت و نان می پخت و لباس ها را وصله می زد، و آن بانوی گرامی از زیباترین مردم بود و گونه های مطهرش از زیبایی مثل گل بود. درود خدا بر او و پدر و فرزندانش باد.»

🌺 امام علی(ع) فرموده است: «فاطمه به قدری با مشک آبکشی کرد تا بر سینه اش اثر گذاشت، و به قدری با آسیاب دستی آرد کرد تا دست هایش مجروح شد و آنقدر خانه روبی کرد و برای پخت و پز آتش زیر دیگ نهاد که لباس هایش گردآلود و دودی گردید؛ و در این امور زحمت و رنج بسیار به او می رسید …»

🌺 حضرت زهرا(س) از همان آغاز کودکی فرزندانش، عبادت خدای تعالی را در روح و روان آنها تثبیت کرد و خوی پرستش خدای یکتا را در فطرت لطیف آنها سرشت و از همان آغاز به آنها علم آموخت و آنها را برای کسب معارف و تشویق در فراگیری، آماده می کرد، به عنوان مثال به فرزندش حسن(ع) که هفت ساله بود می فرمود: «به مسجد برو، آنچه را از پیامبر شنیدی فراگیر و نزد من بیا و برای من بازگو کن.»

پیشنهادی: آشنایی با زندگی حضرت ام البنین
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *