خانه » دانش و فناوری » همه چیز در مورد برند نوکیا

همه چیز در مورد برند نوکیا

معرفی کمپانی نوکیا قدیمیترین برند تولید کننده گوشی موبایل در جهان

همه چیز در مورد برند نوکیا

گوشی نوکیا ساخت کدام کشور است؟ شرکت فنلاندی نوکیا (Nokia) با تاریخچه‌ای بیش از ۱.۵ قرن، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین برندها در زمینه تولید موبایل در جهان است. فردی به نام فردریک ایدستام با مشارکت لئو میشلن در سال ۱۸۶۵ اقدام به راه‌اندازی شرکت نوکیا کردند. این شرکت در ابتدای تاسیس، فعالیت خود را در زمینه تولید کاغذ نمود ولی در سال ۱۸۹۶ با بازنشسته شدن ایدستام، میشلن ریاست شرکت را در دست گرفت و در سال ۱۸۹۸ نوکیا شروع به تولید لاستیک و تایر اتومبیل کرد.

برند نوکیا از سال ۱۹۱۲ وارد عرصه تولید تجهیزات خطوط تلفن، تلگراف و سیم‌کشی الکتریکی شد و در حال حاضر در  زمینه فناوری اطلاعات، تولید محصولات الکترونیکی،تولید باتری گوشی نوکیا و صنایع مخابراتی فعالیت می‌کند. در حال حاضر مقر اصلی نوکیا در شهر اسپو واقع در شهرستان بزرگ هلسینکی فنلاند قرار دارد.

تاریخچه برند نوکیا

چیزی که هم‌اکنون ما به عنوان نوکیا می‌شناسیم، در سال ۱۸۶۵ به عنوان یک شرکت تبدیل چوپ به ورقه‌های کاغذ توسط مهندس معدنی به نام فردریک ایدستام در شهرستان تامپره در جنوب غربی فنلاند و در دوران تسلط امپراطوری روسیه بر این کشور تأسیس شد. در سال ۱۸۶۸ ایدستام کارخانه دیگری (دومین) را در نزدیکی شهر نوکیا، فنلاند در ۱۵ کیلومتری غرب تامپره که منبع بهتری برای تولید نیروی برق‌آبی بود را ساخت. این همان نامی است که این شرکت هم‌اکنون از آن استفاده می‌کند. شرکت نوکیا که در سال ۱۸۶۷ ساخته شد به چند بخش از جمله تولید محصولات کاغذی، دوچرخه و تایر اتومبیل، کفش، رایانه‌های شخصی، کابلهای ارتباطی، تلویزیون، لوازم برقی، باتری، آلومینیوم و.. تقسیم شد.

زمینه ورود به نوکیا فعلی با تشکیل بخش الکترونیک در قسمت کابل‌ها در سال ۱۹۶۰ ایجاد شد. در سال ۱۹۶۷ این بخش به قسمت جداگانه تبدیل شد و شروع به تولید لوازم مخابرات کرد. در سال ۱۹۷۰، نوکیا با ساختن نوکیا دی‌ایکس۲۰۰ که یک سوئیچ دیجیتال تلفن بود، بیشتر در زمینه مخابرات درگیر شد و در سال ۱۹۸۰ نوکیا یک سری از کامپیوترهای شخصی که میکرومیککو نام داشت، تولید کرد. گرچه قسمت رایانه‌های شخصی به شرکت ICL فروخته شد که این شرکت بعدها یک قسمتی از فوجیتسو شد.

اولین تلفن همراه ساخت شرکت نوکیا 

نوکیا به عنوان تکنولوژی مخابراتی رادیویی موبایل ارتش و تجاری تولید شد. در سال ۱۹۶۴ نوکیا به صورت هم‌زمان با salora oy به عنوان رادیوی VAF گسترش یافت و سپس در ۱۹۷۱ به عنوان گوشی ARP در سال ۱۹۷۹ با ادغام دو کمپانی منجر به تأسیس موبیرا اوی شد.

موبیرا شروع به گسترش موبایل برای شبکهٔ استاندارد NMT کرد و در دههٔ ۱۹۸۰ در سال ۱۹۸۲ اولین گوشی ماشین ابداع شد. نوکیا در سال ۱۹۶۴ صد درصد کارخانه را صاحب شد و شاخه ارتباط از راه دور کمپانی را به اسم نوکیا موبیرا اوی تغییر داد. موبیرا تاکمن در سال ۱۹۸۴ اولین گوشی‌های موبایل دنیا را صاحب شد در سال ۱۹۸۷ نوکیا یکی از گوشی‌های همراه اولیه دنیا را معرفی کرد موبیرا تاکمن ۹۰۰ زمانی که موبیرا سناتور در سال ۱۹۹۲ وزنی به اندازه ۹و ۸ کیلوگرم داشت وتاکمن وزنی زیر ۵ کیلوگرم و موبیرا تاکمن وزنی زیر ۸۰۰ گرم همراه با باتری داشت. قیمت آن ۲۴۰۰۰ مارک فنلاند تقریباً معادل ۴۵۶۰ یورو است.

تلفن همراه نوردیک اولین گوشی استاندارد تلفن دنیا به عنوان رومینگ بین‌المللی شناخته شد و تجارت ارزشمندی برای نوکیا، شرکت کردن نزدیک برای گسترش سیستم اصلی برای ارتباط موبایلی جی‌اس‌ام بود. این یک استاندارد دیجیتالی بود که به تلفن دنیا در دههٔ ۱۹۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۶ با بیش از ۲ بیلیون موبایل تلفن برکل دنیا چیره شد و حدود هشتاد درصد موبایل تولیدی ان در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا وجود داشت، اولین تلفن تجاری جی‌اس‌ام در سال ۱۹۹۱ در هلسینگ سینس در شبکه دنیا به وسیلهٔ نخست‌وزیر فنلاند هری هولکری با به‌کارگیری گوشی‌های دنیا به دست آمد.

در دههٔ ۱۹۷۰ نوکیا شامل صنعت ارتباط از راه دور با گسترش نوکیا دی‌ایکس۲۰۰ یک سوییچ دیجیتال برای ارتباط تلفنی شد در سال ۱۹۸۲ سوییچ دی‌ایکس۲۰۰ اولین سوییچ تلفن دیجیتال دنیا شد که کاربرد عملیاتی داشت دی‌ایکس۲۰۰ به عنوان اسب بارکش شبکهٔ دنیا شد ساختمان قابل انعطاف یا مناسب اندازهٔ قابل ساخت تا به تولیدات سوییچ‌های مختلفی گسترش یابد. برای دههٔ ۱۹۷۰ شبکهٔ نوکیا شبکهٔ تولید وسایل نوکیا مجزا شد به تلفن و، شرکتی که صاحب شرکت‌های مرجع و شرکت صاحب ایالت فنلاندی بود شریک‌هایش را به شرکت دنیا فروخت اسم آن به ارتباطات از راه دور دنیا تغییر یافت در دههٔ ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ سیستم پیام‌رسانی برای نیروی دفاع فنلاند را گسترش داد.

شبکه ارتباطی نوکیا

شبکهٔ ارتباطی نوکیا (عملاً شبکه نوکیا) فراهم می‌کند شبکهٔ زیر بنایی ارتباطات تلفن همراه و سکوهای خدمات ارتباطی را، به خوبی خدمات‌رسانی حرفه‌ای برای اپراتورها و تهیه‌کنندگان خدماتخدمات شرکت‌هایی همچون سونی و سامسونگ و اچ تی سی و حتی اپل نیز هست؛ و شبکه نسل ۳و ۴ ایران نیز به عهده این شرکت است.

شبکه‌ها در GSM, EDGE، ۳G/WCDMA و شبکهٔ ارتباطی رادیو WIMAX، شبکهٔ مرکزی با افزایش در IP و توانایی دستیابی زیاد و خدمات متمرکز می‌شوند. در پایان سال ۲۰۰۵ شبکه ارتباطی نوکیا از ۱۵۰ خریدار شبکهٔ تلفن همراه در بیش از ۶۰ کشور داشت که سیستم خدمات‌رسانی اش به بیش از ۴۰۰ میلیون مشترک را به عهده داشت. در نوزده ژوین ۲۰۰۶ نوکیا و زیمنس اعلام کردند که تلفن همراه و تجارت تجهیزات دایمی تلفنشان را برای ایجاد بزرگترین شرکت‌های تجاری به نام شبکهٔ نوکیا زیمنس قرار است با هم ادغام شوند مارک شبکهٔ ارتباطی نوکیا زیمنس متعاقباً در ۳GSM World Congress در Barcelona در فوریه ۲۰۰۷ به کار گرفته شد.

این شرکت صاحب قوی‌ترین سرویس نقشه (here)که دارای ۴۸ ماهواره است و اخیراً سامسونگ نیز از این نقشه‌ها استفاده می‌کند دارای وسعت و دقت امکانات بیشتری نسبت به گوگل ماپس است نام این سرویس قبل از واگزاری به ماکروسافت ovi maps بوده. لانچری را برای اندروید ارائه داده که کارهای شما را زیر نطر می‌گیرد ومورد علاقه‌های شما را چه شماره باشد یا بازی یا برنامه یا موارد اینترنتی. از و با نوشتن دستی حروف اول کلمات کار می‌کند که بسیار راحت‌تر از منوهای اندروید است وای لانچر z نام دارد بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌است.

معرفی سیستم عامل برند معرف نوکیا

این شرکت سیستم عامل سیمبیان (سری ۶۰/۴۰/۹۰) را طی سالیان متمادی به کار گرفت که لقب پر استفاده‌ترین سیستم عامل همراه را به خود گرفت و پس از آن ویرایش آنا سیمبین و مایمو و میگو لینوکس را ارائه کرد که هوشمند بودند مایمو متن باز مورد استقبال کاربران قرار گرفت و بسیاری از توسعه دهندگان لینوکس و دبیان برای این سیستم عامل نرم‌افزار و بازی نوشتند از جمله محبوب‌ترین نرم‌افزارها می‌توان به Wazap نسخه پیام‌رسان محبوب Whats app اشاره کرد حتی کار به جایی رسید که کاربران موفق به اجرای بازی‌های web os و اندروید به وسیله نوعی امولاتور به نام Apkenv روی مایمو شدند ولی میگو موفق به فروش گستره نشد خیلی‌ها دلیل این شکست را عدم پشتیبانی نرم‌افزاری نوکیا از این سیستم عامل می‌دانند. پس از آن نوکیا سیستم عامل ویندوز رادر پیش گرفت که خیلی موفق نبود و دیگر از آن سیستم عامل اندروید را نیز استفاده می‌کند.

همکاری نوکیا با HMD Global

در سال ۲۰۱۵ و با پایان حق انحصار مایکروسافت بر سر برند نوکیا ، شرکت نوکیا این بار با همکاری شرکت اچ ام دی گلوبال (که یک شرکت تازه تأسیس فنلاندی است) دوباره به صنعت موبایل بازگشت. بدین صورت که وظیفه تولید و تحقیق و توسعه را شرکت اچ ام دی با برند نوکیا عهده‌دار خواهد بود در سال ۲۰۱۷ نوکیا اولین گوشی‌های هوشمند خود را که شامل، نوکیا ۳، نوکیا ۵، نوکیا ۶، نوکیا ۷، نوکیا ۷.۱، نوکیا ۸ ، نوکیا ۸.۱ و نوکیا ۹ که یک گوشی متفاوت ۵ دوربینه می‌باشد را در همایش بین‌المللی موبایل در بارسلونا معرفی کرد.

پیشنهادی: همه چیز در مورد برند سامسونگ
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *