خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” هشتش گرو نهش است “

معنی ضرب المثل ” هشتش گرو نهش است “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل هشتش گرو نهش است 🥺

هشتش گرو نهش است

در این پست با معانی، ریشه و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

هشتش گرو نهش است کنایه از چیست؟

۱- کنایه از اوج فقر و نداری است.

۲- به کسی می گویند که از لحاظ مالی زیر خط فقر است! و نمی تواند نیازهای خود و خانواده اش را تأمین کند. اغلب این افراد در کنار مشکل فقر، زیر بار سنگین قرض و وام و بدهی کمرشان خم شده است.

۳- گاهی این ضرب المثل را برای طعنه زدن به کسی که ادعای پولداری می کند به کار می برند: مثلا شما خودتان گرفتار مشکلات مالی هستید و دنبال راه حل می گردید. دوستتان که وضعش از شما خراب تر است می خواهد خودی نشان دهد و دل شما را آرام کند می گوید: غصه نخور. بسپارش به من! شما خنده تان می گیرد و می گویید: تو خودت هشتت گرو نهته! نمی خواد مشکل منو حل کنی. به فکر خویش باش :/

۴- گاهی هم کسی با شما مشورت می کند و از شخصی صحبت می کند که میخواهد از او پول قرض کند. شما که آن شخص را می شناسید به این مشورت کننده می گویید: نه! آن بنده خدا که آهی در بساط ندارد و هشتش گرو نهش است. بهتر است نزد کس دیگری بروی.

۵- یعنی چیزی برای خودش ندارد- محتاج و نیازمند است – زندگی را به سختی می گذراند.

۶- کسی که به شما می گوید ” هشتم گرو نهمه ” ، یعنی اشتباه آمدی! برو از کس دیگه ای درخواست کن. من خودم در زندگی خودم مانده ام چه برسد بیایم کار کس دیگری را راه بیندازم.

بیشتر بخوانید: ضرب المثل درباره فقر

اختصاصی- دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. سیاوش باقری

    سلام علیکم ، سیاوش باقری فرزند جهان بخش هستم ، کسی که عقل معاش نداشته باشد هستش گره نهش می‌شود مثلا کسی که به نان شب خودش محتاج است یا دخل و خرج او استطاعت پرداخت نذر گوسفند کامل ندارد ولی چنین می‌کند این فرد عقل معاش ندارد یا فردی که با دانستن به عدم توانایی در خرید خانه قرضی خانه بخرد عقل معاش ندارد و معامله او غیرنافذ و باطل است . ان شاءالله هر بدعت از زندگی ما خوشایند و دل نشین باشد ، خداحافظ .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *