خانه » ادبیات » کنایه از ” کارد به استخوان رسیدن ” و معنی آن

کنایه از ” کارد به استخوان رسیدن ” و معنی آن

همه چیز درباره معنی و مفهوم کارد به استخوان رسیدن 🗡

کارد به استخوان رسیدن

در این پست با معنی و مفهوم این اصطلاح فارسی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

کارد به استخوان رسیدن کنایه از چیست؟

کارد یا همان چاقو، وسیله تیزی برای بریدن چیزی است. معمولا از این واژه در اصطلاحات فارسی به منظور رساندن معنایی کنایی نیز استفاده می شود؛ مثلا دو نفر که با هم دشمنی و خصومت شدیدی دارند به آنها گفته می شود: این دو مثل کارد و پنیر اند!

یا همین اصطلاح کارد به استخوان رسیدن:

۱- کنایه از رنج و گرفتاری شدید برای شخص است که او را به ستوه می آورد و ممکن است مجبور به انجام کارهایی شود که مورد پسند خودش هم نباشد. مثل دعوا راه انداختن، کتک زدن کسی و …!

۲- شاید برای خیلی از شما اتفاق افتاده باشد که موقع پوست کندن میوه یا خرد کردن چیزی با چاقو دست خود را بریده باشید. گاهی این زخم سطحی است و فقط یک خراش ایجاد می کند. اگر چاقو خیلی تیز باشد این زخم عمیق می شود و با خونریزی فراوان همراه خواهد بود.

حالا یک موقعیت دردناک تری را تصور کنید! وقتی که چاقوی تیز، انقدر عمیق بریده است که استخوان هم دیده می شود! بسیار دردناک و وحشتناک است! این کجا و خراش کوچک کجا!

دردها و مشکلات زندگی هم شبیه همین کارد، روح و روان انسان را زخمی می کنند. گاهی زخم آن ها سطحی است و سریع خوب می شود اما امان از روزی که فشار و گرفتاری بر وجود انسان هجوم آورد! مثل همان کاردی است که به استخوان رسیده… به سختی می شود درمان کرد.

۳- گاهی این اصطلاح را زمانی به کار می برند که از دست کسی عصبانی باشند و فکر انتقام در سر بپرورانند!

اصطلاحات فارسی جالب

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *