خانه » اطلاعات عمومی » درباره مشکلات فضانوردان در فضا

درباره مشکلات فضانوردان در فضا

مشکلات فضانوردان در فضا و اقدامات علمی برای رفع آنها

مشکلات فضانوردان در فضا

مختصر درمورد مشکلات موجود در فضا برای فضانوردان و راه حل آن.

جمع آوری اطلاعات ( علوم تجربی پایه نهم )

با مراجعه به منابع معتبر علمی دربارهٔ مشکلات فضانوردان در فضا و اقدامات علمی که برای رفع آنها انجام شده، اطلاعاتی جمع آوری كنید و در کلاس ارائه کنید.

پاسخ

مشکلات فضانوردان

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای فضاپیماها و فضانوردان ایجاد شود این است که در حین ماموریت اجرام آسمانی و زباله های فضایی باقیمانده از ماموریت های فضایی به فضاپیما ها برخورد کنند و باعث آسیب جدی آن شوند . برای جلوگیری از این حوادث متخصصان ، فضاپیماها را معمولاً از دو لایه پوششی برای مقابله با برخوردها می سازند . اگر ذره ای از لایه اول نفوذ کند نمی تواند از لایه داخلی عبور نماید.

از دیگر خطرات مهم پیش روی فضانوردان قرار گرفتن در معرض پرتوهای مضر خورشیدی است که در همه جا پراکنده شده است . فضانوردان به شیوه های مختلفی در برابر اشعات موجود محافظت می شوند. به عنوان مثال ماموریت های گردش در مدار زمین در مناطق محافظت شده طبیعی مانند میدان مغناطیسی زمین انجام می گیرد و یا فیلتر های مخصوصی بر روی شیشه های فضاپیما به منظور محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش نصب می گردد.

فضانوردان باید از گرمای بسیار شدید هنگام خارج شدن از زمین و بازگشت به آن محفوظ بمانند. به این منظور در فضاپیما ها یک عایق گرمای قوی برای تحمل درجه حرارت بالا و یک سازه بسیار مستحکم برای تحمل فشار هنگام سرعت گرفتن و پرتاب، تعبیه شده است .

غذا خوردن در فضا

غذا در فضاپیما باید مغذی باشد، راحت آماده شود و به سادگی قابل نگهداری باشد. در گذشته فضانوردان ازغذاهای خشک و منجمد که هنگام استفاده با کمی آب ترکیب می شدند استفاده می کردند. آنها از نی برای افزودن آب به غذا استفاده می کردند. با گذشت زمان غذای مسافران فضا اشتها برانگیزتر شده است. امروزه فضانوردان غذاهای آماده ای شبیه غذاهای روی زمین می خورند. بسیاری از فضاپیماها امکانات گرم کردن غذاهای سرد یا منجمد را نیز دارند.

حمام کردن در فضا

ساده ترین روش استحمام در فضاپیما استفاده از ابر و حوله خیس است. فضانوردان در فضاپیماهای جدید از یک محفظه کاملاً بسته که در واقع یک دوش از جنس پلاستیک فشرده است، استفاده می کنند. این به فضانوردان اجازه می دهد که بدن خود را با آب اسپری کنند و سپس بدن خود را خشک کنند. ایستگاه های فضایی جدیدتر دوش حمام ثابت دارند.

خوابیدن در فضا

مسافران فضا می توانند از کیسه خواب های مخصوصی برای خوابیدن استفاده کنند. فضانوردها از کیسه خواب هایی با بندهایی که به کیسه خواب وصل می شوند استفاده می کنند . بیشتر فضانوردان ترجیح می دهند که به صورت معلق به طوری که تعداد کمی طناب آنها را در محیط کابین نگه دارد به خواب روند. مدت زمان خواب در فضا حدوداً مانند زمین است.

پیشنهادی: همه چیز درباره سیارات منظومه شمسی

مشکلات فضانوردان در فضا
منبع / olumtaheri.ir

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *