خانه » آگهی رپورتاژ » قیمت سنگ تراورتن به چه عواملی بستگی دارد ؟

قیمت سنگ تراورتن به چه عواملی بستگی دارد ؟

در مورد سنگ تراورتن و قیمت آن

قیمت سنگ تراورتن

سنگ تراورتن انواع مختلفی دارد و از نظر قیمت با هم متفاوت هستند. فاکتورهای زیادی وجود دارند که در تعیین قیمت سنگ تراورتن موثر است ما در این قسمت شما را با این فاکتورها و عوامل موثر بر آنهاآشنا می‌کنیم تا دلیل تفاوت در قیمت انواع مختلف سنگ‌های تراورتن را بدانید.

رنگ سنگ تراورتن

طراحان و معماران ساختمان امروزه بر این معتقدند که سنگ‌های به کار گرفته شده برای ساخت و ساز خصوصا نمای ساختمان باید دارای رنگ روشن باشند رنگ‌هایی نظیر سفید یا کرم روشن زیرا این دسته از افراد اعتقاد دارند که رنگ‌های روشن انرژی بخش هستند و زیبایی سازه را دو چندان می‌کنند و بر این اساس در حال حاضر توجه بیشتر افراد خریدار سنگ‌های تراورتن معطوف به سنگ‌های با رنگ روشن است. سنگ‌هایی نظیر سنگ تراورتن عباس آباد، سنگ تراورتن آتشکوه، سنگ تراورتن دره بخاری، سنگ تراورتن ابیانه و همینطور سنگ تراورتن حاجی آباد در صدر این لیست قرار دارند.

 

جالب است بدانید این گروه از سنگ‌های تراورتن علاوه بر رنگ روشن و جلوه‌ی زیبایی که دارند از کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند و میزان تخلخل مناسبی دارند و اینکه جنس بهتری هم دارند. بنابراین طبق این ویژگی‌ها سنگ‌های تراورتن با رنگ سفید و کرم روشن قیمت بالاتری نیز نسبت به سایر سنگ‌های همگروه خود دارند پس شما با توجه سلیقه و میزان بودجه خود می‌توانید یکی از این سنگ‌ها را برای به کار گیری در ساختمان خود انتخاب نمایید و از زیبایی و کیفیت آنها لذت ببرید.

میزان تخلخل

همانطور که اطلاع دارید یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سنگ‌های تراورتن وجود خلخل و فرج‌ها در این سنگ است و مولفه‌ی بارزی است که این سنگ را نسبت به سایر سنگ‌های ساختمانی مجزا می‌کند.میزان تخلخل یکی از معیارهای تعیین قیمت سنگ تراورتن است.

اگر چه ما بیان کردیم که وجود این تخلخل‌ها در سنگ باعث پایین آمدن وزن سنگ و همینطور بالا رفتن میزان چسبندگی سنگ می‌شود اما باید این نکته هم در نظر داشت که اگر میزان تخلخل یا همان سوراخ‌ها در بافت سنگ زیاد باشد مشکلاتی را به وجود می آورد که شکنندگی و کاهش مقاومت و بالا رفتن جذب آب در سنگ از مهم ترین آن است و همین ویژگی سبب می‌شود این نوع از سنگ‌ها از قیمت ارزان تری در مقایسه با سایر سنگ‌های هم نوع خود داشته باشند. پس شما برای انتخاب سنگ تراورتن باید به این موضوع توجه داشته باشید که میزان تخلخل سنگ بیش از حد نباشد.

خرید تراورتن از همراه سنگ

سنگ‌هایی نظیر سنگ تراورتن یزد، سنگ تراورتن آباده، سنگ تراورتن همدان، سنگ تراورتن زنجان، سنگ تراورتن خلخال و سنگ تراورتن دامغان از این دسته از سنگ‌هاست و شما هنگام خرید این گروه از سنگ‌ها باید دقت و توجه کافی را به این موضوع داشته باشید.

قد و پا، اندازه و قطر

فاکتور دیگری که در تعیین قیمت سنگ‌های تراورتن موثر هستند و از اهمیت بالایی نیز برخوردار است میزان قد و پا (طول سنگ)، اندازه و قطر سنگ است. احتمالا این موضوع را می‌دانید که همه‌ی سنگ‌های ساختمانی بعد از تولید و فراوری در دسته یا سورت‌های متفاوتی تقسیم بندی می‌شوند. معمولا سنگ‌هایی که از طول زیادی حدود ۲ متر برخوردار هستند متقاضیان بیشتری دارند زیرا قد و پای بلند باعث یکدستی نما و پیشرفت سریع‌تر در نصب می‌شود و در نتیجه سنگ تراورتن با قد و پای زیاد از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. بر عکس همین عامل سنگ‌هایی که اندازه‌های کوچک یا تایل دارند قیمت ارزان‌تری نیز دارند.

در آخر عامل تعیین کننده دیگر در این عامل، قطر سنگ است که معمولا سنگ‌ها برای استفاده در نما قطر یا ضخامتی حدود ۶/۱ تا ۷/۱ سانتی متر دارند البته این میزان برای مصرف در بازار داخل کشور است و اگر همین سنگ را برای بازار خارج از کشور تولید کنند با قطر حدود ۲ سانتی متر فراوری می‌کنند و بنابراین قیمت سنگی که قطر بیشتری دارند، گران‌تر است.

یکدستی و یکنواختی بافت سنگ

همه خریداران و متقاضیان سنگ‌های ساختمانی هنگام خرید سنگ تراورتن به بافت سنگ و طرح و یکنواختی آن اهمیت زیادی می‌دهند و برای انتخاب سنگ‌هایی که بافتی یکدست دارند وسواس خاصی دارند. دلیل این امر برای زیبا تر کردن سازه خود است و بدون شک سنگ‌هایی که بافتی یکنواخت دارند بعد از نصب جلوه‌ی زیبایی ایجاد می‌کنند و دیده‌ها را به خود جلب می‌کند. در سورت‌بندی سنگ‌ها در سنگ‌بری و کارخانجات هر چه سطح و بافت سنگ بی‌نظمی بیشتری داشته باشد آن را در سورت‌های ضعیف تر قرار می‌دهند و بر عکس هر چه بافت سنگ یکدست‌تر باشد در سورت‌های قوی مانند سوپر و ممتاز قرار می‌دهند. پس سنگ‌هایی که بافتی یکدست و یکنواخت و منظم دارند از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.

کیفیت فراوری

کارخانه‌های سنگبری نقش مهمی در تعیین قیمت سنگ تراورتن دارند و این امر به وجود دستگاه‌های با کیفیت و افراد ماهر در کنار این دستگاه‌ها بستگی دارد. برش‌هایی که توسط دستگاه‌های طولی‌بر و کله‌بر صورت می‌گیرد برای تنظیم کردن طول و عرض سنگ، تنظیم قطر یا ضخامت سنگ که توسط دستگاه پیش ساب و کالیبر ها انجام می‌پذیرد، نوع رزین استفاده شده و مرغوبیت آن (ما در قسمت معرفی سنگ تراورتن بیان کردیم که سنگ‌های تراورتن به دلیل وجود خلل و فرج‌ها در بافت سنگ حتما در سنگبری و هنگام فراوری باید رزین شوند تا میزان طول عمر کیفیت سنگ افزایش یابد) و همینطور دستگاه ساب که وظیفه صیقلی کردن و براق کردن سنگ را بر عهده دارد همه‌ی فرایندهایی است که در سنگبری‌ها انجام می‌پذیرد و باعث بالا رفتن کیفیت سنگ می‌شوند و در نتیجه سنگی که از کیفیت فراوری بالایی برخوردار باشد قیمت گران تری نیز دارد.

نتیجه گیری

سنگ تراورتن نوعی سنگ رسوبی و آهکی است که درامتداد چشمه‌های آب گرم و رودخانه‌ها شکل می‌گیرند و ماده‌ی اصلی آن کلسیت است. با توجه به ویژگی‌هایی که برای سنگ تراورتن بیان کردیم گفتیم این سنگ بهترین گزینه برای نمای ساختمان‌هاست و حتی در بازار این سنگ را به عنوان سنگ نما می‌شناسند.

در ادامه این بحث به این موضوع پرداختیم که چه عواملی در تعیین قیمت سنگ تراورتن موثر است و مهم ترین‌ها را برای شما عزیزان بیان کردیم که شامل رنگ، میزان تخلخل، اندازه، یکدست بودن بافت و کیفیت فراوری بود امیداوریم که در این مقاله توانسته باشیم تا حدودی شما را با سنگ تراورتن و عوامل تعیین قیمت آن آشنا کرده باشیم. شما همچنین می‌توانید جهت کسب اطلاعات و شناخت بیشتر سنگ تراورتن و انواع آن و همینطور دیگر سنگ‌های ساختمانی به سایت همراه سنگ که مرجع تخصصی در زمینه سنگ ساختمانی است مراجعه فرمایید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *