خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” خواب دیدی خیر باشه “

معنی ضرب المثل ” خواب دیدی خیر باشه “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل خواب دیدی خیر باشه 😴

معنی خواب دیدی خیر باشه

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی خواب دیدی خیر باشه چیست؟

۱- وقتی کسی نظر یا پیشنهادی در مورد موضوعی می دهد که قابل اجرا نیست و بیشتر شبیه افسانه و خیالات است تا واقعیات، این ضرب المثل را به او می گویند.

۲- بیشتر این ضرب المثل را به کسی می گویند که چشمش را به واقعیت های زندگی بسته و خیلی امید واهی دارد. یا به جهت تمسخر به کسی می گویند که حرفی زده که بزرگ تر از دهانش بوده یا برای بسیار زود بوده است!

مثلا پسربچه ای که خیلی قوه تخیل فعالی دارد به پدر و مادرش می گوید: اگر پرایدمان را بفروشیم می توانیم خانه مان را هم عوض کنیم و خانه بزرگتری بخریم. پدر و مادرشان هم که می بینند او خیلی تخیلی حرف می زند! می گویند: پسرم خواب دیدی خیر باشه! با پول این ماشین نمیتوان همین خانه خودمان را تعمیر کرد چه رسد به خرید خانه بزرگتر!

۳- بعضی وقت ها هم این ضرب المثل را در جواب تعریف کردن کسی از خوابش به او می گویند. مثلا یک شاگرد تنبل کلاس که همیشه معدلش لب مزر بوده به دوستانش می گوید: دیشب خواب دیدم کنکور رشته پزشکی در دانشگاه دولتی قبول شدم. قطعا در این لحظه دوستانش بی درنگ می خندند و می گویند: خواب دیدی خیر باشه. تو رو از جلوی در دانشگاه هم در نمی کنند چه برسد دانشجویش شوی.

اینجاست که او ضرب المثل دیگری را برای دفاع از خود به کار می برد: آرزو بر جوانان عیب نیست!

پیشنهادی: معنی ضرب المثل خواب زن چپه

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *