خانه » پزشکی و سلامت » خارش پوست بدن نشانه چیست؟

خارش پوست بدن نشانه چیست؟

درباره علت خارش پوست بدن

خارش پوست بدن نشانه چیست؟

احساس خارش در پوست می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد و حتی ممکن است تمرکز شما را از بین ببرد. برخی از روانشناسان به این موضوع اشاره می‌کنند کودکانی که از بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و یا اگزما رنج می‌برند که با ایجاد خارش شدید در سطح پوست همراه است، معمولا دچار افت تحصیلی می‌شوند. به همین دلیل، درمان خارش یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

خارش معمولا در بخش‌های مختلفی از بدن تجربه می‌شود. تقریبا همه ما خارش پوست سر و یا خارش پوست صورت را تجربه کرده‌ایم. اما اکنون این سوال مطرح است که خارش در پوست نشان‌دهنده چیست؟! در ادامه این گزارش به این موضوع می‌پردازیم.

خارش در پوست و ابتلا به سرطان

خارش در پوست و ابتلا به سرطان

مرکز تخصصی دکتر دکتر خارش پوست را می‌تواند ناشی از سرطان بداند. برخی از سرطان‌هایی که با این علامت مشخص می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • خارش پوست و سرطان خون: یکی از سرطان‌هایی که خود را با ایجاد خارش در سطح پوست نشان می‌دهد سرطان خون است. معمولا، تمامی انواع سرطان باعث ایجاد خارش می‌شوند، اما شایع‌ترین نوع سرطان خون که باعث می‌شود بیماران خارش را در پوست خود احساس کنند، عبارتند از لنفوم هوچکین، لوسمی، لنفوم سلول T پوستی (مانند میکوزیس فونگوئید و سندرم سزاری).
  • سرطان پوست: این بیماری یکی از رایج‌ترین بیماریی‌هایی است که می‌تواند به پوست لطمه بزند و باعث ایجاد حس خارش شود.
  • سرطان مقعد: از جمله بیماری‌هایی که باعث ایجاد خارش در سطح پوست می‌گردد درگیری ناحیه مقعد با سلول‌های سرطانی است.
  • سرطان سینه: با توجه به این موضوع که در سرطان سینه پوست ناحیه سینه دستخوش تغییرات زیادی می‌شود و فرم اولیه خود را از دست می‌دهد، خارش امری است که معمولا دیده می‌شود. از طرف دیگر، بیماری پاژه سینه نیز یکی از بیماری‌های مزمنی است که با یک جوش کوچک آغاز می‌شود و خارش زیادی را به وجود می‌آورد.
  • سرطان کبد و مجاری صفراوری: هر نوع سرطانی که در ناحیه کبد و کیسه صفرا به وجود بیاید، می‌تواند منجر به تجمع نمک‌های صفراوی در پوست شود و همین امر خارش در پوست را به همراه خواهد داشت.

ابتلا به بیماری‌های پوستی

مرکز تخصصی دکتر دکتر خارش پوست را نیز به بیماری‌های پوستی ارتباط می‌دهد. همانطور که می‌دانید بیماری‌هایی نظیر پسوریازیس و یا اگزما از جمله بیماری‌های شدید پوستی هستند که باعث می‌شود ساختار پوست تحت تاثیر قرار گیرد و رطوبت خود را از دست بدهید.

همین امر باعث می‌شود افراد مبتلا به این بیماری خارش زیادی را در پوست خود احساس کنند و اگر آنها پوست خود را خارش دهند، خراش‌هایی بر روی پوست ایجاد می‌شود که به شدت آسیب‌رسان است.

خشک شدن بیش از حد پوست

از جمله مواردی که می‌تواند باعث ایجاد خشکی در سطح پوست شود و احساسات شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد خشک شدن بیش از حد پوست است. اگر شرایط کاری شما به گونه‌ای است که از دستان خود زیاد استفاده می‌کنید ( به طور مثال، در زمینه نظافت فعال هستید و یا آرایشگر هستید)، ممکن است رطوبت دستهای شما از بین برود و همین امر باعث می‌شود که پوست دست دچار مشکلات زیادی شود.

مشکلات هورمونی

مرکز تخصصی دکتر دکتر خارش پوست ناشی از مشکلات هورمونی را یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد خارش در پوست می‌داند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید خطر بروز این مشکل در زنان بیشتر از مردان است. زنان به دلیل اینکه در طول یک ماه دوره قاعدگی را تجربه می‌کنند، نوسانات هورمونی در آنها زیاد رخ می‌دهد و این مسئله می‌تواند سلامت پوست آنها را تحت شعاع قرار دهد.

علت خارش پوست در شب چیست

حساسیت به داروها

مسئله دیگری که می‌تواند باعث ایجاد خارش در سطح پوست شود حساسیت به داروهاست. در برخی از موارد، استفاده از داروها باعث می‌شود که پوست تحریک شود و احساس خارشی که در اثر مصرف مواد به وجود می‌آید، احساسات شما را در طول روز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور مثال، کسانی که از مشکلات غده تیروئید رنج می‌برند و از دارو استفاده می‌کنند، این احساس را تجربه می‌کنند. با درمان بیماری‌ها و قطع داروها این مشکل حل می‌شود.

علت خارش پوست در شب چیست؟

بسیاری از افراد در زمان خواب و در طول شب احساس خارش بر روی پوست بدن خود دارند. همین امر آنها را نگران می‌کند و در تلاش هستند که به دنبال راهکار آن باشند. مرجع تخصصی دکتر دکتر به این موضوع اشاره می‌کند که علت خارش پوست در شب می‌تواند به دلیل خشکی پوست و یا گرما باشد. گاهی نیز فرد از دارو استفاده می‌کند و همین امر می‌تواند زمینه‌ساز بروز این مشکل باشد. اگر مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان شده‌اید و در پروسه درمان هستید، پرتودرمانی از جمله روش‌های درمانی است که سلامت پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علت خارش پوست در بارداری چیست؟

اگر باردار شده باشید، معمولا احساس خارش شدیدی در پوست خود دارید و همین امر ممکن است شما و یا هر زنی را که در این دوران قرار گرفته است نگران کند. بهتر است بدانید با توجه به این موضوع که در دوران باردرای پوست بدن حالت کشش پیدا می‌کند، رطوبتش پایین می‌آید. کاهش رطوبت باعث ایجاد خطوط قرمز رنگی بر روی پوست می‌شود که با نام ترک پوستی آنها را می‌شناسیم. برای اینکه این ترک‌ها در دوران باردرای کنترل شوند، استفاده از مرطوب‌کننده الزامی است و می‌تواند سلامت و زیبایی پوست را به میزان زیادی کنترل نماید.

چگونه احساس خارش را کنترل کنیم؟

مرکز تخصصی دکتر دکتر خارش پوست را با راهکارهایی که به شما ارائه می‌دهد درمان می‌کند. این مرکز در تلاش است تا به تمامی افراد کمک نماید نگاهی واقع‌گرایانه به مشکلات پوستی خود داشته باشند و به صورت اصولی آنها را درمان کنند. برخی از درمان‌هایی که برای کنترل خارش بر روی پوست پیشنهاد می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • درمان بیماری‌ها: اگر خارش پوست شما ناشی از ابتلا به بیماری‌های مختلف است، شما باید بر درمان بیماری‌ها تمرکز داشته باشید. زیرا استفاده از راهکارهای دیگر موقت است و احساس خارش تا زمانی که بیماری در بدن شما وجود دارد، باقی می‌ماند.
  • هیدراته کردن پوست: بی‌شک، یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند احساس خارش را به میزان بسیار زیادی کنترل نماید هیدراته کردن پوست است. شما باید روزانه از مرطوب کننده پوست استفاده کنید (مهم نیست که پوست شما چرب است و یا خشک، در هر شرایطی باید استفاده از مرطوب کننده را مد نظر قرار دهید). همچنین، کرم آبرسان از جمله محصولات زیبایی است که رطوبت پوست را به میزان زیادی افزایش می‌دهد و به درمان احساس خارش کمک می‌نماید.
  • پیروی از رژیم غذایی سالم: کسانی که خارش پوست دارند نباید از مواد غذایی محرک مانند فلفل استفاده کنند. هر چقدر غذاها سالم‌تر باشند، به همان اندازه احساس خارش بر روی پوست کنترل می‌شود.
  • توجه به راهکارهای خانگی: در کنار راهکارهایی که در اینجا معرفی شدند، شما می‌توانید از روغن‌های خانگی مانند روغن زیتون و یا روغن نارگیل استفاده نمایید.

آیا درمان خارش پوست به کجا مراجعه کنیم؟

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد مشکلات ناشی از احساس خارش بر روی پوست در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید خارش پوست می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به بیماری‌های مزمن باشد و گاهی نیز مشکلاتی مانند عدم هیدراته بودن پوست باعث بروز حس خارش می‌شود. اگر به دنبال پزشک با تجربه‌ای برای درمان خارش پوست و یا مشکلات دیگر هستید، وب‌سایت تخصصی دکتر دکتر بهترین مرجع است.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *