خانه » دیگر » برای حل مشکل کم رویی یا گستاخی چه باید کرد؟

برای حل مشکل کم رویی یا گستاخی چه باید کرد؟

ویژگی های افراد کم رو و افراد گستاخ ( حل مشکل کم رویی یا گستاخی )

حل مشکل کم رویی یا گستاخی

کم رو ها، قربانیان رفتار گستاخ ها!

در این مطلب سعی شده افزون بر تعریف مشکل کم رویی یا گستاخی ، به حل مشکل آنها نیز پرداخته شود. به ادامه مطلب رجوع کنید و با دانشچی همراه باشید.

در لغت نامه ی علی اکبر دهخدا در معنی گستاخی نوشته شده: بی پروا،متهور،بی پرده و صریح. وقتی این کلمات را در مورد شخصی که رفتارهای گستاخانه دارد می خوانیم، بدمان نمی آید که ما هم گستاخ باشیم. اما وقتی با افراد گستاخ روبرو می شویم، متوجه می شویم آن ها پیش از آن که گستاخ به معنی لغوی باشند، بی شعورو دارای انواع و اقسام عقده های روانی هستند.

بنابراین مجبور می شویم مرزی بین افراد “رُک گو”، “گستاخ” و “بی شعور” بکشیم. بر اساس نظر روان شناسان گستاخ به کسی می گویند که بی اجازه در مورد دیگران اظهار نظر می کند. اما گستاخ ها این نظریه را قبول ندارند و معتقدند که افراد “رُک” گو هستند.

خوش بختانه معلوم شده افراد رُک گو وقتی اظهار نظر می کنند، به ادب و نزاکت گفتاری پای بند هستند. مهم تراین که اظهار نظر آن ها معمولا توضیح دادن در مورد علاقمندی های شخصی خودشان و نوع رفتارشان است تا مخاطب را آگاه سازند.

گستاخ ها را می توان در طیف افرادی قرارداد که با توجه به شرایط محیطی در گذشته، دچار سرکوب های گفتاری و تحقیرهای خانوادگی شده اند. آن چنان که وقتی شروع به تحقیر دیگران می نمایند از عمل خود لذت می برند.

از نشانه های قابل مشاهده در صورت این افراد لبخند زهرآگین و آرامش ساختگی شان است. این نشانه ها را می توان در بی شعورها هم مشاهده کرد زیرا بی شعوری تغذیه گستاخان است. اما هر چه در مورد گستاخ ها می توان به صراحت حرف زد و رفتارشان را مورد تقبیح کرد، در مورد افراد “رُک گو” باید از مولفه های شخصیتی بارز حرف به میان آورد. رک گوها باعث پیش گیری از قضاوت های نابه جا می شوند؛ و هرچه آگاه تر باشند چاشنی های اخلاقی بیشتری را برای ارتباط درست با مخاطبان استفاده می نمایند.

در مقابل، گستاخ ها به اظهار نظر در مورد دیگران می پردازند و چهار چوب های اخلاقی را به هیچ وجه رعایت نمی کنند. شاید دیده باشیم دراکثرمواقع ، گستاخ ها قربانیان رفتارهای خود را از بین افراد کم رو خجالتی انتخاب می نمایند. این زنگ خطری است برای افراد کم رو که با درک شرایط خود و توجه به راه کارهای اصولی، به ترمیم علت کم رویی شان بپردازند.

از اصولی که مورد توصیه برخی روان شناسان، برای افراد کم رو است، این موارد است که شخص کمرو در قدم های ابتدایی برای رفع کم رویی، بپذیرد که ” کم رو “و”خجالتی” است. پذیرش این موضوع کمک می کند تا برای درمان مشکل کم رویی خود اقدامات صحیحی را انتخاب نماید.

بدیهی است هنگامی که فرد کم رو شروع به تمرین شیوه های دیگری برای ارتباط اجتماعی می کند، باید به مرور تصویر ضعیفی را که از خود در ذهنش درست کرده، بشکند و دور بریزد. دور ریختن افکار منفی جا را برای رشد افکار مثبت فراهم می کند.

حتی توصیه شده لیستی ازموقعیت هایی که باعث ترس شما می شود فراهم کنید و به ارزیابی آن ها بپردازید. با شناخت ازموقعیت های استرس زا یا دارای مشکل است که می توان با ممارست و تمرین های ذهنی سد محکمی در مقابل شان ساخت. برای ارتباط سالم و صحیح از کم رویی بپرهیزیم و از گستاخی دوری کنیم.

پیشنهادی: شیوه‌هایی برای کاهش اضطراب

اختصاصی- دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *