خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” جنگ اول به از صلح آخر “

معنی ضرب المثل ” جنگ اول به از صلح آخر “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل جنگ اول به از صلح آخر 🗡

معنی ضرب المثل جنگ اول به از صلح آخر

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی جنگ اول به از صلح آخر یعنی چه؟

۱- یعنی اگر از همان ابتدای انجام کاری تمامِ خط و نشان ها کشیده شود و اگر بحثی هم ایجاد شد در همان ابتدا باشد، بهتر از این است که دعوایی پیش بیاید و در آخر عذرخواهی شود.

۲- اگر آغاز یک کاری سخت گیری هایی از جانب رئیس صورت گیرد، بهتر از این است که با سهل انگاری اش، زیردستان اشتباهاتی را مرتکب شوند و موجب اختلافات شدیدتری گردد که نهایتا مجبور گردند صلح کنند.

مفهوم ضرب المثل

جنگ اول کنایه از سخت گیری های شدیدی است که از جانب سرگروه یا مدیر (یا هر کسی که تصمیم گیری نهایی انجام کاری را در گروهی به عهده میگیرد) بر افراد گروه تحمیل می شود تا آنها حساب کار دستشان بیاید و اشتباهی نکنند که مجبور شوند جواب پس بدهند و عذر خواهی کنند؛

صلح آخر، کنایه از زمانی است که قوانین و خط و نشان هایی بین افراد گروه مشخص نشده باشد و آن ها سرخود مرتکب اشتباهی شوند که برخلاف نظر مدیر یا سرگروه باشد. در این هنگام اختلافات شدیدی پیش می آید و گاهی کار به دعوا و بی احترامی کشیده میشود اما در نهایت مجبور هستند عذرخواهی کنند تا بتوانند کار گروهی شان را انجام بدهند. این، صلح آخر است.

چرا جنگ اول بهتر از صلح آخر است؟

به این دلیل می گویند جنگ اول بهتر از صلح آخر است که حریم ها حفظ شده و کارها بر اساس ضوابط انجام شده است هرچند آن ضوابط و قوانین سخت و دشوار باشند اما صلح آخر در پی دعوا و جنگی می آید که ممکن است منجر به شکست حریم و حدود افرادی شده باشد.

پیشنهادی: ضرب المثل در جنگ نان و حلوا تقسیم نمی کنند

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. سلام کاش نظرات دیگران قابل مشاهده بود
    فکر کنم جنگ اول بهتر از صلح آخر یعنی در هر کار حرفهای غیر قابل کوتاه آمدن همان اول گفته شود تا اینکه با تحمل یا تعارف عقب انداخته شود و طرف بگوید اگر از اول میگفتی چنان نمیکردم و طلبکار شود اگر همان اول به تفاهم نرسند بهتر است از انکه بعد از مدتها با اتهام فریبکاری طلبکار شوند صداقت در کار ارزش جنگ را دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *