خانه » تاریخی » تحقیق مختصر در مورد ارگ کریم خان زند (شیراز)

تحقیق مختصر در مورد ارگ کریم خان زند (شیراز)

همه چیز درباره ارگ کریم خان زند در شیراز + معماری داخلی آن

معرفی ارگ کریم خان زند در شیراز

در ادامه با ارگ کریم خان زند و تاریخچه آن آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معرفی ارگ کریم خان زند در شیراز

در میان ارگ ها و دژهای نظامی در ایران، دومین اثر باستانی از این زمره، ارگ کریم خان زند است که در شیراز واقع شده است. این بنای بی نظیر به دلیل مسکونی_ نظامی بودن، دارای معماری خاص و ویژگی های منحصر به فردی است که در بناهای مشابه آن دیده نمی شود. این ارگ در زمان کریمخان زند و بدست برجسته ترین معماران آن زمان بنا نهاده شد. در مقاله ی زیر به تاریخچه و چگونگی معماری این بنای باستانی خواهیم پرداخت.

تاریخچه ی ساخت ارگ کریم خان

همانطور که پیشتر اشاره شد، ارگ کریمخان در زمان حکومت زندیه در سال ۱۷۶۶ میلادی ساخته شده است. این ارگ محل زندگی کریم خان بوده و بدین جهت دارای معماری مرکب از معماری مسکونی_ نظامی می باشد.

قسمت داخلی، این بنا دارای اتاق های متعدد و ایوان های بزرگ ،آبنما و باغچه های زیباست که با هنر نقاشی و حکاکی مزین شده است. در زمان قاجار بین ۱۳۱۵ تا ۱۳۵۰ این دژ به عنوان زندان شهربانی مورد استفاده قرار گرفت.

معماری داخلی ارگ کریم خان

ارگ دارای دیواری آجری است که در ۴ طرف آن برج و باروی بلندی به ارتفاع ۱۴ متر قرار دارد. برج ها جهت دیده‌بانی بوده و کاربرد نظامی دارد. ضمن آنکه خندقی دور تا دور دژ بوده است که کار حفاظت از دژ را برعهده داشته است. دیوارها در قسمت پایینی ۳ متر ضخامت و قسمت بالایی ۱۲ متر پهنا دارد.

برج های هر قسمت از سه طبقه است که به وسیله یک پلکان مارپیچ به یکدیگر متصلند. هر طبقه دارای دو اتاق مرتبط به هم است. در بخش هاس شمالی، غربی و جنوبی ارگ قسمت های مسکونی قرار دارد. هر ساختمان دارای ایوان و حوضچه می باشد. آب حوضچه ها در گذشته از قنات در رکن آباد تأمین می‌شده است.

سر در ورودی ارگ با کاشی های هفت رنگ تزئین شده و به تصویر کشته شدن دیو سپید توسط رستم اشاره دارد. دور تا دور ارگ نیز کنگره های آجری کار شده است که علاوه بر تقسیم تابش نور به زیبایی ارگ افزوده است.

بیشتر بخوانید: درباره زندیان و تغییر پایتخت ایران

حمام ارگ

حمام ارگ کریم خانی یک حمام سلطنتی بوده است. حمام دارای سر بینه ،سکو ،حوض هشت وجهی و … است. در قسمت سر بینه محلی برای قلیان کشیدن و نوشیدن چای در نظر گرفته شده است.

در قسمت گرمخانه، خزینه و نورخانه وجود دارد. این حمام مکان مناسب برای حجامت، خالکوبی، مشت و مال و حتی گپ زدن های دوستانه بوده است.

کلام پایانی

همانطور که در ابتدا اشاره شد در زمان قاجار این ارگ به عنوان زندان شهربانی استفاده می شده و این موضوع باعث تخریب بنا شده است‌ پس از انقلاب این سازه عظیم تحت نظر سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و توسط متخصصان قسمتی از آن به عنوان موزه بزرگ فارس مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان اثر ملی در سال ۵۱ به ثبت رسیده است.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *