خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” از قضا سرکنگبین صفرا فزود “

معنی ضرب المثل ” از قضا سرکنگبین صفرا فزود “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل از قضا سرکنگبین صفرا فزود 🤒

از قضا سرکنگبین صفرا فزود

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی از قضا سرکنگبین صفرا فزود یعنی چه؟

ابتدا باید بدانیم سرکنگبین چیست؟

سرکنگبین (سرکه انگبین) شربتی است که از ترکیب عسل، سرکه و نعنا درست می شود. خاصیتش این است که صفرا را کم می کند. {در گذشته به عسل، انگبین می گفتند.}

۱- یعنی گاهی برخی چیزها که از نتیجه مثبتشان آگاهی داریم، نتیجه عکس می دهند و اثر منفی بر جای می گذارند. مثل سرکنگبین؛ بر اساس این ضرب المثل، سرکنگبین به جای اینکه صفرا را کم کند، آن را بیشتر هم کرده است و به جایی اینکه دارو، درمان شود “درد” شده است.

۲- گاهی آنچه برای درمان بیماری استفاده میشود خودش بر درد می افزاید. در بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه، حضرت علی علیه السلام به فرزند خود، امام حسن مجتبی علیه السلام، می فرمایند: رُبَّما کانَ الدَّواءُ داءً، و الدَّاءُ دَوَاءً؛ چه بسا که دارو بر درد افزاید و بیماری، درمان باشد. ( مثل همین ضرب المثل )

۳- این مَثل قرابت معنایی دارد با مَثل : هر چه بگندد نمکش می زنند وای از آن روز که بگندد نمک.

۴- یعنی ممکن است هر آنچه را که انسان برای رسیدن به هدفش به کار می گیرد، نه تنها او را به هدفش نمی رساند بلکه دورترش هم می کند.

۵- برخی این ضرب المثل را هنگامی به کار می برند که برای مشکلی دنبال راه حل می گردند و در آخر بهترین راه حل را انجام می دهند اما در اوج ناباوری نه تنها مشکلشان حل نمی شود بلکه مشکلات بیشتری هم بر آن افزوده می گردد.

پیشنهادی: ضرب المثل هر چه بگندد نمکش میزنند

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *