خانه » دانستنی ها » آموزش Power BI و هوش تجاری

آموزش Power BI و هوش تجاری

راهنمای آموزش Power BI و هوش تجاری

آموزش Power BI و هوش تجاری
در این پست با آموزش های هوش تجاری و پاور بی آی آشنا می‌شوید با ما همراه باشید.

هوش تجاری ، Business Intelligence یا به اختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده هاست. این فرآیند در نهایت به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیرنده‌های اساسی یک کسب و کار، اطلاعاتی عملی می‌دهد. ابزارهای BI برای آنالیز و تحلیل داده‌ها به صورت‌های مختلفی ارائه می‌شود؛ مثلا گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و تمام ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و داده‌های خام را در قالب‌های بصری و قابل استفاده به نمایش درآورند.

در حقیقت هوش تجاری به شما به عنوان یک مدیر کمک می‌کند، بفهمید که چه عواملی در موفقیت یا شکست پروژه‌هایتان موثر است. همین باعث می‌شود که بتوانید بفهمید چه عواملی سود بیشتر برای شما رقم می‌زنند و چه عواملی سود کمتری برای شما به همراه دارند.

آموزش Power BI بسیار کاربردی است زیرا مجموعه ای از سرویس ها می باشد که امکان تحلیل اطلاعات کسب و کار را برای کارشناسان این حوزه به راحتی فراهم می کند و به عنوان بهترین پلتفرم برای پیاده سازی سیستم های هوش کسب و کار محسوب می شود. در ابتدا باید گفت که Power BI اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد اما شروع ایده این محصول را می توان از سال ۲۰۱۰ و همراه با ورود افزونه های Power Pivot و Power View دانست که به عنوان یک add-in به Excel 2010 اضافه شد و امکان پردازش میلیون‌ها رکورد را به راحتی و با سرعت بالا فراهم نمود.

Power BI همچنین از Self-service BI پشتیبانی می کند به این معنی که استفاده از آن به سادگی صورت می گیرد و حتی کاربران نهایی نیز می توانند بدون نیاز به واحد IT، خود داشبورد و گزارش ها را طراحی کنند. در عین حال با استفاده از این محصول، کاربران مسلط به تحلیل اطلاعات قادر خواهند بود به انواع مختلف منابع اطلاعاتی متصل شده و داده ها را استخراج کنند و به سادگی داده ها را مدل سازی کرده و داشبورد ها و گزارش های مورد نیاز خود را ایجاد کنند.

آموزش هوش تجاری و آموزش پاور بی آی

سینا محمدیاری، تحلیل گر داده، مشاور و مدرس هوش تجاری سازمان ها می باشد. خدمات سینا محمدیاری عبارتند از:

آموزش هوش تجاری و آموزش پاور بی آی

هوش تجاری

مشاوره، طراحی و پیاده سازی سیستم های هوش تجاری

تحلیل داده

تحلیل داده ها در حوزه تجارت الکترونیک و مارکتینگ

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک و کنترل عدم قطعیت های سازمانی

مشاور کسب و کار

مشاوره راه‌اندازی کسب‌وکار در زمینه ایده‌های جدید، تشخیص فرصت‌های بازار و کسب درآمد نوین

آموزش هوش تجاری

آموزشی پیاده سازی هوش تجاری در آموزش Power BI و آموزش به صورت گام به گام و عملی، به همراه آموزش کاربردی و داده های واقعی

طراحی UI و UX

طراحی رابط کاربری و واکنشگرا وبسایت

هوش تجاری یک فرایند مبتنی بر فناوری برای تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه اطلاعات عملی است که به مدیران کمک می کند تا تصمیمات تجاری آگاهانه و مبتنی بر دیتا بگیرند. هوش تجاری یا Business Intelligence یعنی “داشتن دانشی فراگیر از همه عواملی که بر سازمان موثر است.”

داشتن دانشی عمیق نسبت به همه عوامل مثل مشتریان (جامعه و مخاطبین، ارباب‌رجوع و …) رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیندهای سازمانی (مالی، فروش، تولید، منابع انسانی و…) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می‌گذارد . هوش تجاری،یا به اختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده هاست.

کاربرد هوش تجاری:

از جمله کاربرد هوش تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کاربرد هوش تجاری در صنعت بیمه :

صنعت بیمه حجم زیادی از داده ها را در قالب برنامه های کاربردی بیمه نامه، خرید بیمه، تمدید و پردازش خسارت مدیریت می کند. اهمیت هوش تجاری در صنعت بیمه در به دست آوردن بینش های ارزشمند و عملی از داده های جمع آوری شده نهفته است. هوش تجاری می تواند به آنها کمک کند تا از داده های کسب و کار خود این اطلاعات را کسب کنند و به سؤالات زیر پاسخ دهند:

  • کدام محصولات و خدمات بیمه بیشترین ثبت نام را در ۶ ماه گذشته داشته اند؟
  • چالش‌های عمده سلامتی و مالی که مشتریان ما در طول ۵ سال گذشته با آن روبرو بوده‌اند چیست؟

کاربرد هوش تجاری در منابع انسانی:

بخش منابع انسانی تعدادی از وظایف کلیدی را در یک شرکت انجام می دهد، مانند استخدام، آموزش، سازماندهی رویدادهای شرکتی، و البته اخراج ! . نقش مدیر منابع انسانی چند وجهی است و راه حل های منحصر به فردی را می طلبد. هنگامی که استخدام می کنید، حجم زیادی از داده ها را برای یافتن نامزد مناسب برای این نقش در اختیار دارید. اما حتی قبل از آن، باید ویژگی‌های کلیدی آن نامزد ایده‌آل را شناسایی کنید، و اینجاست که هوش تجاری BI ، وارد می‌شود.

کاربرد هوش تجاری در صنعت بانکداری:

هوش تجاری به بانک ها سازگاری لازم را برای برتری در شرایط معمول تجارت و در شرایط اقتصادی پرتلاطم تر ارائه می دهد. BI به بانک ها درک عمیق تری از کسب و کار، مشتریان و آینده آنها می دهد.

نمونه هایی از مزایای هوش تجاری بانکی عبارتند از:

  • حجم بسیار زیاد داده
  • گزارش دهی سریعتر
  • سیستم یکپارچه
  • تجزیه و تحلیل

کاربرد هوش تجاری در مدیریت:

استفاده از نرم افزارهای هوش تجاری مانند پاور بی آی در بسیاری از سازمان های مطرح به یک روال تبدیل شده است. در سال ۲۰۲۱، ارزش بازار برنامه های کاربردی هوش تجاری ۱۴.۷ میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۷ به ۲۹.۶ میلیارد دلار برسد. دلیل این پیشرفت مشخص است، پیاده‌سازی خدمات هوش تجاری می‌تواند به شرکت کمک کند تا رقبای خود را پشت سر بگذارد یا حداقل در بازار بقای خود را حفظ کند.

برخی از تحلیل ها قطعاً می توانند بر مدیریت فرآیند تأثیر بگذارند. مدیریت فرآیند شامل همه چیز در مورد بهبود، بهینه سازی و خودکارسازی فرآیندهای تجاری برای کارآمدتر کردن گردش کار کل شرکت است.

کاربرد هوش تجاری در تجارت الکترونیک

اصطلاح هوش تجاری برای اشاره به داده های مربوط به مشتریان رقبا و عملیات داخلی که برای یک شرکت مفید است، استفاده می شود. هر کسب و کار تجارت الکترونیک می تواند از تجزیه و تحلیل، گزارش ها و داشبوردها برای ارزیابی داده های بازاریابی و فروش خود برای تصمیم گیری بهتر استفاده کند. در واقع، هوش تجاری یک رویکرد جامع برای شرکت های فعال در حوزه تجارت الکترونیک است و می‌تواند به بهبود موقعیت و فروش محصولات در کانال‌های مختلف از جمله فروش، مارکتینگ، عملیات و … کمک کند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *