با دوره MBA بیشتر آشنا شوید!
MBA مخفف Master of Business Administration است که ترجمه آن به فارسی “مدیریت پیشرفته کسب و کار” بوده و مدرک تحصیلی آن معادل کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار میباشد که رابطه نزدیکی با مدیریت بازرگانی دارد.
دیدگاه دوره MBA به مسائل، رویکردی کاربردی است نه پژوهشی و تحقیقاتی. این رشته بر مفاهیم مالی مانند مبانی سازمان و مدیریت، اصول بازاریابی، مدیریت پروژه، برنامهریزی استراتژیک، کارآفرینی و… تمرکز دارد. علاوهبر این، دوره MBA مهارتهای نرم «soft skills» و مهارتهای سخت « hard skills» دانشجویان را تقویت میکند. این دوره در گرایشهای مختلفی برگزار میشود که در ادامه با مهمترین آنها آشنا میشویم.
دوره MBA چیست و چگونه می توان در آن شرکت کرد؟
دوره mba یکی از دورههای مدیریتی پسادانشگاهی که درسالهای اخیر در ایران با استقبال عمومی مدیران و کارآفرینان رو به رو شده است. در بیشتر دانشگاههای خارج از کشور برای ورود به این رشته باید در آزمون GMAT، GRE یا هر آزمون استاندارد جایگزین شرکت کرد.
علاوهبر این، در گذشته ورود به MBA برای فارغالتحصیلان رشتههای کارشناسی مدیریتی یا رشتههای مرتبط با آن امکانپذیر بود. بااینحال، در سالهای اخیر این دوره به یک برنامه میانرشتهای تبدیل شده است. بهطوری که امروزه فارغالتحصیلان همه رشتههای کارشناسی میتوانند به این دوره ورود پیدا کنند؛ به صورتی که MBA بهطور گسترده و در سطح جهانی ارائه شده و به دانشجویان این امکان را میدهد تا مفاهیم و مهارتهای مرتبط با مدیریت علوم کسبوکار را فراگیرند.
انواع دوره های رشته MBA چیست؟
رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یا همان MBA در بیشتر دانشگاههای معتبر سراسر دنیا به صورت دورههای یک ساله یا دو ساله برگزار میشود که برنامه دروس مورد ارائه در هر یک متفاوت است. همچنین کلاس های دوره MBA به صورت حضوری، نیمه حضوری و آنلاین برگزار میشود. در ادامه انواع دورههای MBA را بررسی میکنیم.
- دوره ۲ ساله MBA: در دوره دو ساله این رشته سال اول دروس اصلی تدریس میشود و در سال دوم دروس تخصصیتر آموزش داده میشود.
- دوره ۱ ساله MBA: این دوره فرم فشردهتر و تسریع شده دوره دو ساله محسوب میشود. در دوره یک ساله دروس عمومی «اصلی» و دروس اختصاصی همزمان ارائه میشود.
- دوره نیمه حضوری MBA: این نوع دوره Master of Business Administration شامل کلاسهایی با زمانهای انعطافپذیر و قابل تنظیم است.
- دوره آنلاین MBA: آموزش در دوره اینترنتی «آنلاین» به صورت از راه دور انجام میشود. مزیت شرکت در این دوره صرفهجویی در زمان و تایمهای منعطف است.
همچنین همانطور که گفته شد دروس قابل ارائه در هریک از انواع MBA متفاوت است. بااینحال دروس عمومی یا اصلی آنها یکسان است.
دوره MBA چه گرایش هایی دارد؟
رشته Master of Business Administration علاوهبر شکلهای مختلف ارائه دروس، گرایشهای متنوعی دارد. همچنین برای اینکه بدانیم دوره MBA چیست باید گرایشهای آن را بررسی کنیم. با نگاه به MBA بهعنوان یک مسیر، انتخاب درست گرایش و تخصص منطبق با خواستهها و استعدادها، به هموار شدن راه موفقیت در کسبوکار کمک میکند. علاوهبر این، مهمترین گرایشهای MBA عبارتند از: مدیریت مالی، مدیریت استراتژی، مدیریت پروژه و مدیریت بازاریابی. در ادامه گرایشهای گفته شده را بیشتر مورد بررسی قرار میدهیم.
گرایش مدیریت مالی در MBA
بیشتر سازمانها و کسبوکارها در شروع مسیر و حتی در طول مسیر خود با مشکلات و ضررهای مالی مواجه میشوند. در این هنگام مدیران باید بتوانند منابع مالی خود را مدیریت کنند تا دچار ضررهای جبران ناپذیر نشوند. برای این کار به یک نفر دانشآموخته گرایش مدیریت MBA احتیاج است. بهطوری که مدیریت مالی دوره MBA برنامهیزی و بودجهبندی شرکت را انجام میدهد. علاوهبر این، مدیریت مالی MBA با ارائه دادن اطلاعاتی در مورد قوانین و مقررات مالیاتی، قوانین گزارشدهی و مدیریت عملکردهای مالی شرکت به رشد کسبوکار کمک میکند.
گرایش مدیریت استراتژی در MBA
یکی دیگر از گرایشهای mba، مدیریت استراتژی بهشمار میرود. مدیریت استراتژی شامل توسعه و اجرای طرحهایی برای کمک به کسبوکار به منظور دستیابی به اهداف و مقاصد است. همچنین این فرآیند عبارتند از تدوین استراتژی، برنامهریزی ساختار سازمانی و تخصصیسازی منابع، رهبری و مدیریت ابتکارات، تغییرات و مدیریت روند اجرا و منابع.
گرایش مدیریت پروژه در MBA
گرایش مدیریت پروژه یکی از گرایشهای اصلی MBA محسوب میشود. همچنین نام دیگر این گرایش مدیریت اجرایی است. علاوهبر این، یک مدیر پروژه وظیفه دارد بر همه زمینههای موجود در یک پروژه مانند برنامهریزی، اجرا، مدیریت کارکنان جمعآوری منابع و اطلاعات از محدوده پروژه نظارت داشته باشند. همچنین این نوع مدیر MBA بسته به کسبوکار و احتیاجات آن ممکن است بهعنوان یک کارمند تماموقت و به صورت استخدام رسمی در یک شرکت شروع به کار کند.
گرایش مدیریت بازاریابی در MBA
گرایش مدیریت بازاریابی MBA یکی از گرایشهای پرطرفدار بهشمار میرود. این گرایش همانطور که از نامش مشخص است بر بازاریابی، تبلیغات و جذب مشتری تمرکز دارد. علاوهبر این، برنامهریزی، سازماندهی کسبوکار و کارکنان، مدیریت و کنترل عملیات، کنترل فروش از دیگر وظایف مدیر بازاریابی محسوب میشود؛ از اینرو گرایش مدیریت بازاریابی در MBA فرصتهای شغلی بسیاری ایجاد کرده است.
برای مطالعه کاملتر در رابطه با رشته mba می توانید از اطلاعات منتشر شده توسط مرکز دورههای مدیریت کسب و کار دانشگاه تهران در آدرس زیر استفاده کنید:
https://vla.ir/درباره-مدیریت-کسب-و-کار-mba/
شرکت در دوره MBA چه مزایایی دارد؟
بهطوری که دروس تئوری و عملی مورد ارائه مهارتهای مفید برای پیشرفت و رشد کسبوکار یا شرکت را میآموزد و بهبود میبخشد. علاوهبر این، مدیران MBA با افزایش تسلط بر مدیریت کسبوکار سودآوری شرکت را افزایش میدهند. در ادامه چند مورد از مزایای دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی را ذکر میکنیم.
- افزایش آگاهی از بازار جهانی: ارتباط با همدیگر مدیران MBA در سراسر جهان اطلاعات و آگاهی در مورد بازار جهانی را بهبود میبخشد. با افزایش اطلاعات کیفیت محصول و خدمات مورد ارائه شرکت بهبود مییابد.
- بهبود مهارتهای ارتباطی: شرکت در دورههای MBA به ارتقا مهارتهای سخت و مهارتهای نرم کمک میکند. مثلا در بهبود مهارتهای ارتباطی کمک کننده است.
- افزایش فرصتهای شغلی: با بهبود و گسترش ارتباطات شغلی فرصتهای شغلی افزایش پیدا میکند.
- گسترش شبکه حرفهای: با شرکت در دوره MBA شما فرصت دسترسی و ارتباط با متخصصان و سازمانهای دیگر کسب میکنید. همچنین ارتباط به صورت یک شبکه کاری در انجام سریعتر کارها موثر است.
- مدیریت زمان بهتر: یکی از مهارتهایی که در Master of Business Administration تقویت میشود، مهارت مدیریت زمان است. همچنین برنامهریزی مناسب و مدیریت بهتر فرصتها کسبوکار را توسعه میبخشد. همچنین تقویت مهارتهای مدیریت مالی و اقتصادی یکی از اساسیترین مفاهیم این دوره بهحساب میآید.
شما با گذراندن دوره mba میتوانید مدرک معتبر دریافت کنید و کسبوکار خود را ارتقا ببخشید یا در کسب و کارهای معتبر، در سطوح مدیریتی استخدام شوید. بااینحال، قیمت بالا و ساعات زیاد دوره در برخی از مراکز دانشگاهی از معایب دوره محسوب میشود.
بنابراین، MBA یا Master of Business Administration یک رشته دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و دوره پسادانشگاهی بهشمار میرود که در بیشتر دانشگاهها و مراکز آموزش رسمی در سراسر جهان ارائه میشود. آموزشهای مدیریت کسب و کار انواع و گرایشهای مختلف دارد و شما میتوانید با توجه با نیازها، تواناییها و اهداف حرفهای خود شکل و گرایش مناسب را انتخاب کنید. همچنین یادگیری MBA با ارائه دروس مرتبط مدیریت کسبوکار و تجارت و حتی با توسعه مهارتهای مربوطه به رشد و گسترش شرکت یا کسبوکار کمک میکند.