خانه » اصطلاحات فارسی » معنی اصطلاح ” یک دستی زدن “

معنی اصطلاح ” یک دستی زدن “

همه چیز درباره معنی و مفهوم اصطلاح یک دستی زدن 👋+ مثال

یک دستی زدن

در ادامه با معنی و مفهوم این اصطلاح فارسی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

اصطلاح یک دستی زدن کنایه از چیست؟

۱- فریب دادن کسی با روشی نامحسوس! طوری که در ابتدا اعتماد فرد را جلب می کنند و سپس از او حرف می کشند!

۲- یعنی وانمود کند که از چیزی خبر دارد تا با این روش از کسی حرف بکشد! مثلا بگوید من که می دانم کجا رفته ای می خواهم خودت بگویی! اینجا فرد را فریب می دهد تا بتواند از او اطلاعات کافی را دریافت کند. بعد هم با خوشحالی پیش خودش می گوید: به فلانی یکدستی زدم و تخلیه اطلاعاتی کردمش!

۳- اغفال کردن مخاطب! یعنی به گونه ای با او سخن بگویی که او گمان کند از کارش خبر داری و با این کار او را در شرایطی قرار دهی که آن کار یا اتفاق را به شما تعریف کند در حالیکه واقعا شما از آن خبر نداشتید فقط ظاهرسازی کرده اید!

۴- مترادف های این اصطلاح همانطور که اشاره شد عبارتند از: فریب دادن و گول زدن، اغفال کردن، سوء استفاده از اعتماد دیگری و …

۵- فهمیدن اموری که کسی از دیگران پنهان کرده به روش زیرکانه؛ طوری که خودش نفهمد از زیر زبانش حرف کشیدن!!!

۶-همچنین وقتی بخواهند میزان وفاداری یا امانت داری کسی را بفهمند از چنین ترفندی استفاده می کنند. مثلا مدتی شک کرده اید که دوستتان که اسمش علی است آیا راز شما را به همکلاسی دیگرتان که اسمش محسن است فاش کرده است یا نه.

اینجا به او یکدستی می زنید و می گویید: به جز محسن به کس دیگه ای هم گفتی؟ اینجا اگر او راز را فاش نکرده باشد کلا انکار می کند اما اگر فاش کرده باشد از رنگ و رخسارش متوجه خواهید شد و شکتان به یقین تبدیل خواهد شد!

اصطلاحات فارسی جالب

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *