خانه » مذهبی و دینی » کم فروشی چیست؟ احکام و پیامدهای آن

کم فروشی چیست؟ احکام و پیامدهای آن

همه چیز درباره کم فروشی و احکام آن 💸+ آیه درباره کم فروشی در قرآن 

کم فروشی و احکام آن

در ادامه با تعریف کم فروشی و احکام و پیامدهای آن آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

کم فروشی چیست؟

کم فروشی یعنی فروشنده یا تامین‌کننده، با فریب مشتری، محصول یا خدماتی را با کاهش در وزن یا کیفیت محصول ارائه می‌دهد تا در واقعیت کمتر از مقدار یا کیفیت مورد انتظار به مشتری تحویل دهد. این عمل غیراخلاقی و نادرست اغلب به منظور کسب سود اضافی یا تقلیل هزینه‌ها انجام می‌شود.

کم فروشی در قرآن

منظور از کم فروشان در سوره مطففین چه کسانی هستند؟ قرآن کریم کم فروشان را چنین مورد خطاب و مذمت قرار داده است:

وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ، الَّذینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ، وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ

ترجمه: وای بر کم فروشان، آنان که وقتی برای خود پیمانه می کنند، حق خود را به طور کامل می گیرند. امّا هنگامی که می خواهند برای دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم می گذارند.

مثال‌هایی از کم فروشی

۱- یک فروشنده در بازار میوه و سبزیجات، به مشتریان یک سبد میوه به وزن مشخصی معرفی می‌کند؛ اما در واقعیت وزن سبد میوه را با ترازوی تقلبی کاهش می‌دهد.

۲- یک رستوران ممکن است در ظاهر غذاهای خود را با اندازه و کیفیت مناسب ارائه دهد؛ اما در واقعیت، سهمی از مواد اولیه را کم کرده و کیفیت غذا را کاهش دهد.

۳- برخی خرده‌فروشان آنلاین ممکن است تصاویر و توضیحات تقلبی برای محصولات خود ارائه دهند تا مشتریان را جذب کنند.

۴- یک فروشنده پارچه ممکن است به مشتریان خود اعلام کند که یک پارچه دارای متراژ معینی است؛ اما در واقعیت متراژ پارچه را کمتر از آنچه در برچسب ذکر شده است ارائه دهد. این عمل کم فروشی باعث می‌شود مصرف‌کننده در واقعیت کمتر از پارچه مورد نیاز خود را دریافت کند و هزینه‌های اضافی برای خرید پارچه ایجاد شود.

این مثال‌ها نشان می‌دهند که کم فروشی در صنایع مختلف و در مورد محصولات متنوع ممکن است رخ دهد.

عواقب و آثار کم فروشی

کم فروشی عواقب و آثار سوء دنیوی و اخروی به دنبال دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود:

۱- تضییع وقت و پول مشتریان: مشتریان انتظار دارند که مقدار کالای معامله را طبق توافق دریافت کنند؛ اما با کم فروشی در واقعیت دچار زیان می‌شوند.

۲- اُفت اعتماد مشتریان: تجربه کم فروشی اعتماد مشتریان را سلب می‌کند.

۳- پیامدهای قانونی:کم فروشی در بسیاری از موارد در مقررات قانونی ممنوع و غیرقانونی تلقی و فروشنده کم فروش جریمه می شود.

۴- عواقب اخروی: فرد کم فروش در واقع با راههای حرام کسب در آمد می‌کند و خداوند در قرآن کریم به چنین اشخاصی وعده عذاب داده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ… وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ عُدْواناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلیهِ ناراً وَ کانَ ذلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسیراً»؛

ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید، اموال یکدیگر را به ناحق مخورید، مگر آن که تجارتی باشد که هر دو طرف بدان رضایت داده باشید. و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، بزودی او را در آتشی وارد خواهیم ساخت و این کار برای خدا آسان است.

دیدگاه قرآن درباره اسراف‌کاران 🤔

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *