خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” کار از محکم کاری عیب نمیکنه “

معنی ضرب المثل ” کار از محکم کاری عیب نمیکنه “

همه چیز درباره معنی ضرب المثل کار از محکم کاری عیب نمیکنه 🛠+ داستان و حدیث

معنی کار از محکم کاری عیب نمیکنه

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی کار از محکم کاری عیب نمیکنه چیست؟

۱- یعنی باید در انجام هرکاری دقت لازم را به کار گرفت تا کار به نحو احسن انجام شود. این ضرب المثل درواقع، به احتیاط کاری توصیه می کند.

۲- معمولا کسی که در انجام کارهایش تمام اصول را رعایت کرده و محکم کاری می کند، این ضرب المثل را به کار می برد تا به دیگران بگوید این زحمت کشیدن بی فایده نیست؛ بلکه از ضرر و زیان های احتمالی جلوگیری می کند. پس عیب و اشکالی بر آن وارد نیست.

۳- به عنوان نمونه وقتی والدین، فرزندشان را به دنبال کاری می فرستند، چندین بار تاکید می کنند که در انجام آن دقت کند و سرسری از کنارش نگذرد. چرا که تجربه نشان می دهد هرچقدر که یک کار به درستی و با توجه کامل انجام شود، کمتر ضرر و پشیمانی به بار می آورد. اینجاست که می گویند: عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته!

یعنی انسان عاقل نه تنها از مواضع ضرر و زیان دوری می کند، بلکه خودش نیز حواسش هست که کار سستی انجام ندهد.

داستان ضرب المثل

در حکایتی آمده است که ملانصرالدین گل های متنوع و مختلفی داشت که هرروز به آن ها رسیدگی می کرد؛ مانند مادری که بچه هایش را تر و خشک می کند و مراقب است حتی خار در دستانشان نرود! مثلا ملا وقتی ساقه گیاهی را قلمه می زد، چشم از گیاه برنمیداشت تا جان بگیرد و رشد کند.

با طلوع آفتاب، گلدان ها را به باغچه می برد و با غروب آفتاب، به خانه! انقدر کار مراقبت از گل ها را با ظرافت و دقت انجام می داد که تعجب اطرافیان را هم برانگیخته بود. یک روز که یکی از دوستانش به منزلش آمده بود، وقتی دید ملا ساعت ها مشغول رسیدگی به گیاهان است، پرسید: خسته نمی شوی؟ این مقدار که تو به گل ها میرسی بیشتر باعث خراب شدنشان می شود تا رشدشان!

ملا که می دانست کارش را اصولی انجام می دهد و ایرادی بر او وارد نیست گفت: کار از محکم کاری عیب نمی کنه! من اگر به این گل هایی که تازه قلمه زدم رسیدگی نکنم، خشک می شوند و می میرند. آن وقت باید بنشینم و غصه بخورم. پس همین الان باید کاری کنم که فردا روزی پشیمان نشوم.

حدیث درباره محکم کاری

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: إنَّ اللّه َ تَعالى يُحِبُّ مِنَ العامِلِ إذا عَمِلَ أن يُحسِنَ: خداوند متعال از كننده كار اين را دوست دارد كه وقتى كارى مى كند آن را به خوبى انجام دهد.

بخوانید: ضرب المثل با کار

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *