خانه » دانستنی ها » چگونه زیست دهم را برای امتحان بخوانیم؟ روش ۲۰ گرفتن زیست

چگونه زیست دهم را برای امتحان بخوانیم؟ روش ۲۰ گرفتن زیست

روش خواندن زیست برای امتحان ( پایه دهم ) 

چگونه زیست دهم را برای امتحان بخوانیم

در این نوشته قصد داریم به طور کامل به شما یاد بدهیم که کتاب درسی زیست دهم را چطور به صورت مفهومی مطالعه کرده به طوری که بتوانید در امتحان نهایی نمره ۲۰ را کسب کنید.

باتوجه به اخبار اخیر درخصوص تغییراتی که در سطح و شیوه‌ی برگزاری امتحانات دروس پایه‌ی دهم اعمال شده است، برآن شدیم تا در این مقاله برای یکی از مهم‌ترین دروس رشته‌ی علوم تجربی که از مقطع دهم تا دوازدهم مطرح است؛ یعنی درس زیست‌شناسی و اهمیت بالای آن در امتحانات و در نهایت نتیجه‌ی کنکور صحبت نماییم. سابقا امتحانات نهایی یا هماهنگ کشوری، امتحانات دروس مقطع دوازدهم تحصیلی رشته‌های مختلف بود؛ امروزه دروس پایه‌ی دهم و یازدهم نیز از اهمیت امتحانی بالاتری برخوردار گشته و جزو امتحاناتی می‌باشند که به‌صورت هماهنگ کشوری برگزار خواهند شد.

اهمیت مطالعه‌ی کتاب درسی

اولین و مهم‌ترین منبع آموزشی و امتحانی برای هر درسی، هم‌چون زیست، همان کتاب درسی می‌باشد. مطالعه‌ی کتاب درسی شما را با محتوای آموزشی استاندارد و هر آن‌چه که در امتحانات کلاسی و نهایی مطرح است، آشنا می‌سازد.

زیست‌شناسی درسی پر از نکات ضروری و گفتارهای مهم امتحانیست که مطالعه‌ی کتاب درسی را برای پاسخ‌گویی به هر نوع پرسش تشریحی، واجب می‌کند. بنابراین داشتن کتاب درسی و مطالعه‌ی محتوای آموزشی استاندارد آموزش‌وپرورش برای آمادگی در هر امتحانی، به‌خصوص امتحان هماهنگ کشوری، اولین گام می‌باشد.

یک نکته مهم هنگام استفاده از کتاب درسی زیست دهم

یکی از نکات حائزاهمیت در انتخاب و خرید کتاب زیست دهم، سال چاپ آن است که به‌دلیل تغییرات هرساله‌ی این درس، حتی اگر جزئی باشد، بایستی موردتوجه قرار گیرد. به‌طور مثال اگر امسال در مقطع دهم تجربی تحصیل می‌کنید، کتاب درسی خود را باید چاپ شده در همین سال تهیه کنید. اما اگر قرار است در سال ۱۴۰۳ کنکور دهید باید زیست دهم چاپ ۱۴۰۰ را برای کنکور تهیه کنید.

بارم بندی امتحان نهایی زیست دهم

زیست‌شناسی پایه‌ی دهم رشته‌ی تجربی دارای ۷ فصل می‌باشد که از فصل ۱ تا ۴ در آزمون نوبت اول و هر ۷ فصل در آزمون نوبت دوم، با علم بر این‌که فصول ۱ تا ۴ مجموعا ۵ نمره در امتحان نهایی آن خواهند داشت، پرسش مطرح می‌شود. بارم‌بندی امتحان نوبت دوم (نهایی) این درس به‌صورت ذیل خواهد بود:

  • فصل ۱ (دنیای زنده): ۱ نمره
  • فصل ۲ (گوارش و جذب مواد): ۱.۵ نمره
  • فصل ۳ (تبادلات گازی): ۱ نمره
  • فصل ۴ (گردش مواد در بدن، گفتارهای ۱ و ۲): ۱.۵ نمره
  • فصل ۴ (گردش مواد در بدن، گفتارهای ۳ و ۴): ۲.۵ نمره
  • فصل ۵ (تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد): ۲.۵ نمره
  • فصل ۶ (از یاخته تا گیاه): ۴.۵ نمره
  • فصل ۷ (جذب و انتقال مواد در گیاهان): ۳.۵ نمره

آگاهی از میزان اهمیت امتحانی هر فصل و مبحث و دانستن بارم‌بندی استاندارد امتحانی به شما در مطالعه‌ی هدف‌مند و تنظیم زمان خود کمک شایان توجهی می‌نماید.

چگونه زیست دهم را ۲۰ بگیرم؟

کسب نمره‌ی کامل در امتحانات، یکی از اهداف اصلی و البته دست‌یافتنی هر دانش‌آموز و داوطلب امتحانی‌ست. برنامه‌ریزی مناسب، انتخاب منابع درست، از همه مهم‌تر مطالعه‌ی کامل کتاب درسی، بررسی جزوات کلاسی، صرف زمان مناسب و لازم برای مطالعه‌ی درسنامه‌ها و حل کردن انواع سوالات امتحانی تالیفی و شناسنامه‌دار و توجه به نقاط قوت و ضعف مطالعاتی خود در یادگیری و تسلط یافتن بر دروس، همگی از عواملی‌ست که به شما در کسب نمره‌ی ۲۰ در امتحان درسی مانند زیست‌شناسی که از اهمیت وافری برخوردار است، کمک می‌کند.

چگونه زیست را سریع و مفهومی یاد بگیرم؟

برای یادگیری عمیق و مفهومی دروس مختلف، به‌ویژه درس پر نکته و مهمی چون زیست‌شناسی، صرفا مطالعه‌ی درسنامه‌ها به‌صورت خودخوان بدون توجه کافی به تدریس دبیر یا جزوات کلاسی و البته بالعکس؛ یعنی صرفا با گوش دادن سر کلاس و رها کردن آن پس از اتمام جلسه، کافی نمی‌باشد. نیاز است توامان حضور فعال و آگاهی در کلاس درس و سر جلسه‌ی تدریس مباحث داشته و پس از آن مطالعات خود را به‌صورت خودخوان و همراه با حل کردن سوالات مختلف، تقویت و تثبیت نمایید.

مطالعه‌ی کتاب‌های کمک‌درسی یا کتاب درسی؟

برای زیست درسنامه بخوانیم یا کتاب درسی

در پاسخ به این سوال باید گفت که قطعا کتاب درسی از اهمیت بالایی برخوردار است و مطالعه آن واجب است. اگر کتاب درسی ندارید و سوالتان این است که کتاب درسی را از کجا بخرم می توانید به فروشگاه های کتاب آنلاین و حضوری مراجعه کنید. اما در کنار مطالعه و مرور کتاب درسی و انجام فعالیت‌ها و تمرینات آن، استفاده از منابع امتحانی و کتب کمک‌درسی نیز بسیار مفید و در کسب نتیجه‌ی مطلوب مثمرثمر خواهد بود. نکته‌ی مهم نیز انتخاب منبعی مناسب و استاندارد در این خصوص می‌باشد.

کتاب های کمک درسی امتحانی

کتاب‌های امتحانی متفاوتی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و محوریت مخصوص به‌خود را دارا می‌باشند و دانش‌آموز می‌تواند بنابر نیاز و شرایط زمانی و… مطالعاتی خود، یکی از آن‌ها را برگزیند و به‌عنوان تکمیل‌کننده کتاب درسی استفاده کند. اگر در یادگیری مطالب یا مرور آن‌ها مشکلی داشته یا احساس ضعف می‌کنید؛ اگر تدریس مناسبی دریافت نمی‌کنید یا جزوه‌ی کلاسی کاملی برای با جزئیات خواندن مباحث درسی ندارید، استفاده از منابع کمک‌درسی و کتاب‌های آموزش‌محور، البته در کنار متون کتاب درسی، پیشنهاد می‌گردد.

کتاب‌های کمک‌درسی به شما در فهم دقیق و عمیق‌تر مفاهیم یا شناسایی نکات پراهمیت و واکاوی تصاویر ارائه شده در زیست‌شناسی دهم بسیار کمک کرده و مسیر مطالعه‌ی امتحانی را برای شما سهل و سریع خواهند کرد.

کتاب‌های شب امتحانی زیست دهم

کتاب های شب امتحانی زیست

کتاب‌های مختلفی جهت آماده شدن برای امتحان درس زیست‌شناسی مقطع دهم و کسب نمره‌ی کامل و مطلوب از آن طراحی و تالیف شده‌اند. انتخاب یکی از این منابع به نیاز شما و زمانی که برای مطالعه و حل کردن سوال دارید، بستگی دارد.

کتاب های امتحانی زیست دهم با حجم کم

برخی از کتاب‌های شب امتحانی کم‌حجم و مناسب برای فصل امتحانات‌اند؛ همانند شب امتحان خیلی سبز، گلبرگ گل‌واژه یا جزوه‌ی امتحانی اسفندیار.

کتاب های امتحانی مخصوص سال تحصیلی

برخی دیگر مناسب برای استفاده در طول سال تحصیلی و هم‌گام با تدریس دبیر از آغاز کلاس‌ها، می‌باشند؛ هم‌چون ماجراهای من و درسام خیلی سبز یا پرتکرار قلم‌چی. این کتاب‌ها دربرگیرنده‌ی درسنامه (در کتاب‌های مناسب برای استفاده در طول سال تحصیلی درسنامه‌ها کامل‌تر و حجیم‌تر و در جزوات امتحانی، درسنامه‌ها خلاصه‌وار)، سوالات امتحانی متعدد (در کتاب‌هایی که بهتر است با آغاز سال تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد تعداد سوالات بیشتر و در جزوات صرفا آزمون‌های شبیه‌ساز وجود دارد) و پاسخنامه‌ی تشریحی و کامل برای کلیهء پرسش‌ها و نمونه امتحانات ارائه شده می‌باشند.

نحوه استفاده از کتاب ماجراهای زیست دهم خیلی سبز

از بهترین منابع امتحانی برای درس زیست‌شناسی ۱ می‌توان به کتاب ماجراهای من و درسام خیلی سبز اشاره کرد؛ این کتاب دربرگیرنده‌ی توضیحات کامل و تشریح گفتارهای درسی، نمونه سوالات متعدد و امتحانات شبیه‌ساز نوبت دی‌ماه و خردادماه به‌همراه پاسخنامه‌ی تشریحی‌ست.

بهتر است این کتاب هم‌گام با روند آموزشی کلاس و با آغاز سال تحصیلی تا پایان آن مورد استفاده قرار گیرد. گزینه‌ی دیگری که به‌عنوان یک منبع امتحانی البته با حجم کم‌تر می‌توانید در ایام امتحانات از آن بهره ببرید، کتاب شب امتحان خیلی سبز می‌باشد که برپایه‌ی چندین دوره آزمون تشریحی بارم‌بندی شده به‌همراه پاسخنامه‌ی تشریحی و درسنامه‌های خلاصه، کمک‌کننده به شما در مطالعه‌ی کتاب درسی و تسلط بر مباحث امتحانی خواهد بود.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *