خانه » پایه سوم » پاسخ سوالات درس چهاردهم مطالعات سوم خانه‌ام را دوست دارم

پاسخ سوالات درس چهاردهم مطالعات سوم خانه‌ام را دوست دارم

جواب به سوالات و فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی سوم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهاردهم مطالعات سوم خانه‌ام را دوست دارم

پاسخگویی به سوالات درس چهاردهم کتاب مطالعات اجتماعی سوم خانه‌ام را دوست دارم صفحات 56، 57 با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی سوم درس چهاردهم خانه‌ام را دوست دارم ( پاسخ گام به گام )

سؤال صفحه 56

چرا همه‌ی انسان‌ها به خانه نیاز دارند؟

📗 پاسخ: همه‌ی انسان‌ها به خانه نیاز دارند زیرا خانه مکانی امن برای استراحت، حفاظت در برابر سرما، گرما و خطرات محیطی فراهم می‌کند و به افراد احساس آرامش می‌بخشد. خانه نه‌تنها پناهگاهی برای نیازهای جسمی است، بلکه جایی برای شکل‌گیری روابط خانوادگی، تجربه‌ی محبت و ایجاد هویت شخصی نیز محسوب می‌شود. بدون داشتن خانه، افراد با مشکلاتی مانند ناامنی، اضطراب و ناتوانی در برنامه‌ریزی آینده مواجه می‌شوند، در حالی‌که وجود خانه شرایط لازم برای رشد، یادگیری و زندگی سالم را فراهم می‌کند.

 

هم‌فکری کنید صفحه 57

1- شعر خانه را بخوانید. خانه کدام نیازهای ما را برآورده می‌کند؟ در این شعر، کدام نیازها بیان شده است؟

📗 پاسخ: نیاز آرامش و محبت، نیاز دور هم بودن و غذاخوردن با یکدیگر، نیاز سرپناه داشتن و حفاظت در برابر سرما و گرما، نیاز به امنیت.

 

2- به غیر از این نیازها چه نیازهای دیگری به فکر شما می‌رسد؟

📗 پاسخ: نیاز به یادگیری، نیاز به تنوع، نیاز به عبادت، نیاز به پشتیبانی، نیاز به استراحت، گاهی نیاز به سکوت و گاهی نیاز به سر و صدا و شلوغی، نیاز به درک شدن توسط دیگران، نیاز به حرف زدن و به حرف دیگران گوش دادن. نیاز به تفریح و…

 

3- استفاده از رسانه‌ها مانند تلویزیون، گوشی تلفن همراه و… در خانه چه شرایطی دارد؟

📗 پاسخ:

استفاده از رسانه‌هایی مثل تلویزیون، تلفن همراه و سایر ابزارهای دیجیتال در خانه معمولاً با شرایط و ضوابطی همراه است تا هم مزایای آن‌ها حفظ شود و هم آسیب‌های احتمالی کاهش یابد. به طور خلاصه می‌توان گفت:

1- تعیین زمان مشخص: استفاده باید محدود و متناسب با سن و نیاز اعضای خانواده باشد و برای کودکان ساعات کوتاه و کنترل‌شده در نظر گرفته شود.

2- انتخاب محتوای مناسب: برنامه‌هایی انتخاب شوند که با ارزش‌های خانوادگی، اخلاقی و فرهنگی سازگار باشند و از محتواهای خشن و ناسالم دوری شود.

3- استفاده جمعی به جای فردی: تماشای تلویزیون یا فیلم می‌تواند بهانه‌ای برای دورهمی خانوادگی باشد. بهتر است برخی برنامه‌ها به صورت گروهی دیده شوند تا گفت‌وگو و تعامل شکل بگیرد.

4- پرهیز از استفاده در زمان‌های خاص: هنگام غذاخوردن، مهمانی‌های خانوادگی، یا زمان گفت‌وگو نباید گوشی یا تلویزیون باعث حواس‌پرتی شود. خاموش کردن وسایل هنگام خواب برای سلامت جسم و آرامش روانی ضروری است.

5- نظارت والدین بر کودکان: والدین باید بدانند فرزندانشان چه می‌بینند یا از چه برنامه‌هایی استفاده می‌کنند.

6- الگوسازی صحیح توسط والدین: اگر پدر و مادر خودشان بیش از حد از گوشی یا تلویزیون استفاده کنند، انتظار مدیریت فرزندان بی‌فایده خواهد بود.

 

4- به نظر شما استفاده از این رسانه‌ها چه اثری بر روابط خانوادگی دارد؟

📗 پاسخ:

اثرات مثبت:

1- ایجاد سرگرمی مشترک: تماشای فیلم یا برنامه‌های تلویزیونی می‌تواند فرصتی برای دورهمی و ایجاد موضوعات مشترک برای گفتگو باشد.

2- ارتباط آسان‌تر: تلفن همراه به اعضای خانواده امکان می‌دهد حتی وقتی دور از هم هستند، با تماس و پیام در ارتباط بمانند.

3- دسترسی به آموزش و اطلاعات: برنامه‌های تلویزیونی و برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند ابزار آموزشی و تقویت‌کننده مهارت‌های فردی و خانوادگی باشند.

اثرات منفی:

1- کاهش گفت‌وگوی رو‌در‌رو: اگر استفاده بیش از حد شود، باعث می‌شود اعضای خانواده کمتر با هم صحبت کنند.

2- انزوای فردی: هرکس مشغول گوشی یا تلویزیون خودش باشد و روابط عاطفی خانوادگی کمرنگ شود.

3- بروز اختلافات: گاهی در انتخاب برنامه یا میزان استفاده، اختلاف و تنش میان اعضا ایجاد می‌شود.

4- تأثیر بر کودکان: استفاده زیاد ممکن است الگوهای نادرست رفتاری یا وابستگی به سرگرمی‌های مجازی را در کودکان تقویت کند.

خلاصه اینکه رسانه‌ها اگر مدیریت‌شده و هدفمند استفاده شوند، می‌توانند به تحکیم روابط خانوادگی کمک کنند، اما اگر بی‌رویه و بدون برنامه باشند، احتمال سردی و فاصله میان اعضای خانواده افزایش می‌یابد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:
لوازم جانبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *