خانه » پایه پنجم » پاسخ سوالات درس هفدهم نگارش پنجم کار و تلاش

پاسخ سوالات درس هفدهم نگارش پنجم کار و تلاش

جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم نگارش پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هفدهم نگارش پنجم کار و تلاش

پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب نگارش پنجم کار و تلاش صفحات ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش پنجم درس هفدهم کار و تلاش

املا و واژه‌آموزی

۱- با توجّه به متن درس، جدول‌ها را با واژه‌هایی که دارای نشانه‌های زیر هستند، کامل كنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

ح: زحمت                    ه: کاه                           غ: فارغ                                    ق: قناعت

س: مسکین                   ص: قصر                       ز: زندگانی                  ذ: رهگذار

۲- کلمه‌های زیر را مانند نمونه دسته‌بندی کنید.

نظر، ناظر، نظارت

تجسّم، عاقل، تدبیر، قناعت، اجسام، عقل، مدبّر، جسم، معقول، تدابیر، قانع، مجسّم

📗 پاسخ: جسم، تجسّم، اجسام، مجسّم

📗 پاسخ: عقل، عاقل، معقول

📗 پاسخ: تدبیر، مدبّر، تدابیر

📗 پاسخ: قانع، قناعت

۳- مانند نمونه واژه‌های جمله‌های زیر را مرتّب کنید.

مکش بیهوده این بار گران ← 📗 پاسخ: این بار گران را بیهوده مکش

ز مور آموز رسم بردباری ← 📗 پاسخ: رسم بردباری را از مور آموز

بکوش اندر بهار زندگانی ← 📗 پاسخ: اندر بهار زندگانی بکوش

بخور در سفره ما، هرچه خواهی ← 📗 پاسخ: در سفره ما، هرچه خواهی بخور

درک متن

به كلمه‌های زیر، دقّت كنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

ره ← راه                                   گرت ← اگر تو را

اكنون شما شكل كامل شده‌ی واژه‌های زیر را بنویسید.

گه ← گاه                                کای ← که ای

بُد ← بود                                 وزان ← و از آن

کز ← که از                             بُرون ← بیرون

با توجه به متن درس «کار و تلاش» جدول زیر را کامل کنید.

یک بیت که لحن خبری دارد.

📗 پاسخ: به راهی در سلیمان دید موری / که با پای ملخ می‌کرد زوری

یک بیت که لحن پرسشی دارد.

📗 پاسخ: به تندی گفت: «کای مسکین نادان / چرایی فارغ از مُلک سلیمان؟»

یک بیت که علامت «،» دارد.

📗 پاسخ: بگفت: «از سور، کمتر گوی با مور / که موران را قناعت خوش‌تر از سور»

یک بیت که دو جمله با نشانه‌ی ربط «که» به هم متصل شده باشند.

📗 پاسخ: نیفتد با کسی ما را سرو کار / که خود، هم توشه داریم و هم انبار

نگارش درس هفدهم

با توجه به آموخته‌های درس، داستان شعر «کار و تلاش» را به نثر ساده، بنویسید.

📗 پاسخ: روزی سلیمان از راهی عبور می‌کرد که یک مورچه را دید. مورچه با زحمت زیادی پای ملخی را به دنبال خود می‌کشید و به خاطر سنگینی بارش هر چند وقت یکبار کمرش خم می‌شد و استراحت می‌کرد. با هر گردی که بر سر راهش بود، از مسیر خارج می‌شد و هر بادی که می‌وزید او را از جا بلند می‌کرد. مورچه در مسیر خود چنان تلاش می‌کرد که از همه چیز غافل شده بود و فقط به فکر خود و باری که داشت، بود.

سلیمان با تندی به او گفت: «ای بی‌نوای نادان، چرا از املاک سلیمان بی‌خبر مانده‌ای؟ این راه سخت را رها کن و به املاک ما بیا، بر سر سفره سلیمان بنشین و بدون زحمت هرچه می‌خواهی، بخور. چرا باید تمام عمر خود را سخت زحمت بکشی و هر روز زیر این بار سنگین بروی؟ اینجا مسیر عبور و مرور رهگذران است، ممکن است یکی از آنها روی تو پا بگذارد. این بارِ بیهوده را به دوش خود مکش و جسم و جان خودت را برای حمل آن آزار مده.»

مورچه پاسخ داد: «از مهمانی‌هایی که در عمارت خود ترتیب می‌دهی کمتر با من سخن بگو. چون مورچه‌ها همیشه با قناعت زندگی می‌کنند. ما با کسی کاری نداریم، چون هم خودمان ذخیره غذایی داریم و هم انبار. من پس از تحمل این رنج به خوشی می‌رسم، من این پای ملخ را با صد گنج تو عوض نمی‌کنم. اگر می‌خواهی همیشه شاد و کامروا باشی، رسم بردباری و صبوری را از مورچه‌ها یاد بگیر. به راهی که در آن برایت عاقبتی نیست، پا مگذار و کاری نکن که مایه تمسخر خردمندان شوی. زمان تصمیم‌گیری، خوب فکر کن و عاقلانه رفتار کن و کاری را که امروز باید انجام دهی به فردا واگذار مکن. تا جوان هستی کار و تلاش کن که ثمره‌ی تلاش امروز خود را در ایّام پیری خواهی دید.»

هنر و سرگرمی و جمع‌بندی آموخته‌ها

۱- از روی سرمشق زیر، خوش‌خط و زیبا بنویسید. (این مورد توسط دانش آموز باید نوشته شود)

خدایا یک نفس آواز! آواز!                      دلم را زنده کن اعجاز! اعجاز!

بیا بال و پر ما را بیاموز                             به قدر یک نفس پرواز! پرواز!

۲- مانند نمونه، نمودار مربوط به هر جمله را رسم کنید.

جمله: عبدالله چند سوره از قرآن را آموخته است.

عبدالله    ←        چند سوره از قرآن را       ←        آموخته است.

جمله: جوانی آرزوی رفتن به خانه‌ی کعبه را در سر داشت.

📗 پاسخ: جوانی             ←        آروزی رفتن به خانه‌ی کعبه را         ←        در سر داشت.

جمله: پدر و مادرم شوق آموختن را در من به وجود آوردند.

📗 پاسخ: پدر و مادرم    ←        شوق آموختن را در من         ←        به وجود آوردند.

۳- برای واژه‌های داخل جدول، پرسش‌های مناسب بنویسید.

۱- 📗 پاسخ: پروردگار: به آفریدگار یکتا می‌گویند.

۲- 📗 پاسخ: نامدار: به فرد مشهور می‌گویند.

۳- 📗 پاسخ: آموزگار: معلم

۴- 📗 پاسخ: انتظار: منتظران برای ظهور ……. می‌کشند.

۵- 📗 پاسخ: سپاسگزار: فردی که تشکر می‌کند.

۶- 📗 پاسخ: کوهسار: مکانی که دارای کوه‌های متعدد است.

۷- 📗 پاسخ: امیدوار: فردی که امید دارد.

۸📗 پاسخ: بردبار: معنی دیگر آن صبور است.

 

جواب درس‌های بعدی نگارش پنجم دانلود PDF کتاب نگارش پنجم

اختصاصی_دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *