خانه » آگهی رپورتاژ » نگارش پروپوزال دانشجویی و نگارش مقاله دانشجویی

نگارش پروپوزال دانشجویی و نگارش مقاله دانشجویی

 راهنمای نگارش پروپوزال و مقاله دانشجویی 

نگارش پروپوزال دانشجویی و نگارش مقاله دانشجویی

نگارش مقاله دانشجویی و نگارش پروپوزال دانشجویی از جمله موارد مهمی است که برخی دانشجویان به آنها نیاز داشته و نگارش و ویرایش آنها نیاز به در نظر داشتن برخی نکات است.

نگارش پروپوزال دانشجویی

دانشجویان در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری نیاز به نگارش پروپوزال دانشجویی دارند. پروپوزال به انگلیسی Proposal از ریشه Propose به معنای پیشنهاد دادن می‌باشد، این پیشنهاد در قالب علمی و فرمت ارائه شده از طرف دانشگاه تکمیل می‌شود.

انتخاب موضوع و عنوان مربوطه برای نگارش پروپوزال دانشجویی اولین و مهم‌ترین قدم است. موضوع انتخاب شده نباید تکراری باشد و این موضوع در سامانه ایرانداک مورد بررسی قرار می‌گیرد. با کمک اساتید خود می‌توانید بهترین موضوع را که دارای بار و ارزش علمی مناسبی است، انتخاب نمایید.

مرتبط بودن موضوع با رشته و گرایش تحصیلی و آشنا بودن اساتید راهنما و مشاور شما با موضوع انتخابی می‌تواند کمک کننده باشد. نگارش پروپوزال دانشجویی هر چه دارای نوآوری و خلاقیت همراه با قابلیت اجرایی شدن بیشتری باشد، دارای ارزش بیشتری نیز خواهد بود.

اگر داشتن یک پایان نامه خوب و در امتداد آن یک دفاع خوب برایتان مهم است پس داشتن پروپوزال حرفه‌ای لازمه آنها خواهد بود. با داشتن هدف و برنامه ریزی مناسب می‌توانید نسبت به نگارش پروپوزال دانشجویی خود اقدام نمایید.

مشخصا پایان نامه ابتدا از یک ایده و طرح اولیه شکل می‌گیرد. برای آنکه بتوانید این ایده را به سایر محققان، ناظران، داوران و اساتید نشان بدهید، نگارش پروپوزال که در واقع حالت مکتوب شده ایده و طرح می‌باشد، ضروری است.

با توجه به اهمیت پروپوزال، مشخص است که هر چه در نگارش آن دقت شود و موارد علمی بیشتری رعایت گردد، درنهایت یک پایان نامه با ارزش علمی بالاتری در اختیار خواهید داشت.

نکته مهم دیگر در نگارش پروپوزال دانشجویی استفاده از منابع معتبر داخلی و خارجی با توجه و تناسب موضوع است. روش انجام تحقیق و جمع آوری داده ها باید قید شده و پیشینه آنها آورده شود. سعی کنید تمامی مراحل را با اساتید خود پیش ببرید تا در پایان بتوانید پروپوزال خود را بدون مشکل ثبت کنید.

نگارش مقاله دانشجویی

اکثر دانشجویان برای تقویت رزومه خود به نگارش مقاله دانشجویی روی می‌آورند. شانس قبولی در مصاحبه دکتری و اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های معتبر بین المللی با نگارش مقاله دانشجویی با کیفیت و چاپ آن افزایش خواهد یافت.

برخی از مواردی که در نگارش مقاله باید مورد توجه قرار بگیرند در زیر با توضیحات کوتاه آورده شده‌اند.

انتخاب موضوع مقاله دانشجویی

برای نگارش مقاله دانشجویی انتخاب موضوع اولین و مهم ترین قدم است. تصور کنید که می‌خواهید درباره فصل بهار بنویسید. موارد زیادی درباره فصل بهار می‌توان گفت و شما می‌توانید به توصیف و مقایسه آن بپردازید. موضوع انتخاب شده نباید وسیع و یا خیلی محدود باشد.

انجام تحقیق و جمع آوری منابع

از منابعی معتبر مانند کتاب، مقالات علمی سطح بالا، سایت های علمی و … برای جمع‌آوری داده و اطلاعات استفاده نمایید. تا حد ممکن تلاش کنید تا جدید‌ترین یافته ها استفاده کنید زیرا معمولا دارای ارزش و اعتبار بیشتری هستند.

نگارش پیشنویس مقاله

در هنگام نگارش پیشنویس نیاز نیست تا به صورت جدی نگران موارد نگارشی، گرامری و املایی باشید زیرا در این مرحله بیش از همه چیز به دست آوردن روند صحیح و علمی در نگارش مقاله دانشجویی مورد توجه باید باشد. در این مرحله تا حد امکان روان و ساده بنویسید و موارد اصلی را پوشش دهید تا پس از اتمام بتوانید موارد اصلاحی و مورد نیاز را اضافه و تکمیل نمایید.

ویرایش و تکمیل مقاله

پس از آنکه پیشنویس مقاله را به اتمام رساندید، زمان آن می‌رسد تا محتوا نگارش شده و ساختار آن بررسی شود. پس از بررسی موارد نگارشی، گرامری و املایی برطرف خواهند شد. اگر نیاز به ترجمه مقاله دارید و یا از ابتدا آن را انگلیسی نگارش کرده‌اید، ترجمه کلمات تخصصی مورد استفاده را به صورت دقیق بررسی کنید تا بدرستی ترجمه شده باشند. در این مرحله ویرایش مکرر یک امر طبیعی و مورد نیاز است تا بهترین حالت مقاله ایجاد گردد. پس از آن نگارش مقاله دانشجویی تمام شده و می‌توانید برای سابمیت مقاله خود اقدام نمایید.

کلام آخر …

موسسه علمی تحقیقاتی تزایران با بیش از ۱۲ سال سابقه با داشتن تیمی متخصص از برترین محققان و پژوهشگران می‌تواند برای مشاوره نگارش پروپوزال دانشجویی و مشاوره نگارش مقاله دانشجویی در کنار شما عزیزان باشد.

شما می‌توانید با تماس با کارشناسان موسسه علمی تحقیقاتی تزایران از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *